Polisen kör Mercedes [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 28 november 2012, 23:55:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jag har inte sett någon sådan här polis-Mercedes förut men man har några i trafik sedan snart ett år. Denna kunde ses på Persontrafik 2012 idag.

Mercedes om bilarna till svenska polisen


Jacob

Jag såg en sådan i Gävle för någon månad sedan.

Snygga är de!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

Vad jag hört så är dom dock ej populära bland dom som ska använda dom. För trånga på förarplatsen med all utrustning på.

the0fiskis

sett en i nacka riktigt coola när dem "blåar".

Staffan Sävenfjord

Det är Nordic Vehicle i Backaryd (tidigare Karosseriverken) som gör denna ombyggnad till polisbil. De har tidigare också byggt en del fordon för polisen, bland annat arrestvagnar. Dessutom har de stor erfarenhet av att bygga ambulanser. I våra kretsar är de väl mest kända för sina småbusskarosser.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Staffan
Gör Nordic inte bara montering utav den Svenska utrustningen då Mercedes kan specas allt efter hur kunden vill ha den.

T.ex taximodellen skiljer sig på ett antal punkter mot vad gemene man kan köpa,för den vanliga kunden behöver inte kablaget till 19 kända taxametermodeller eller ett fördragen anslutning till "tiggarlyktan"

Polismodellen så utgår man från en motor med lite mer effekt samt en inredning anpassad för hårdare slitage mycket väl utprovad i södra Tyskland,
däremot så skulle det vara intressant om Svenska polisen tänker utnyttja möjligheten som Mercedes har tagit fram och det är att kombi samt bakrutan innehåller antenner för både radio och datatrafik.
Dessa antenner finns för totalt 193 olika funktioner allt från GPS till radio samt datatrafik,det kan om vi har tur innebära att det blir slutborrat i fordonen för antennmontage.

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 29 november 2012, 09:44:12 AM
Staffan
Gör Nordic inte bara montering utav den Svenska utrustningen då Mercedes kan specas allt efter hur kunden vill ha den.

/Lennart

Jag vet inte hur mycket jobb de gör på just dessa men på tidigare fordon till polisen har det varit en rätt rejäl ombyggnad. Likaså till ambulans. För taxi behövs ju inte så mycket ombyggnad - det räcker med det du nämner. Men en polisbil skall ju vara förstärkt och om det görs redan på fabriken vet jag alltså inte. I "Veckans brott" med Leif GW Persson och Camilla Kvartoft visades för cirka ett år sedan ett reportage om hur man bygger om en standardbil till en polisbil, den gången en Volvo.

http://www.youtube.com/watch?v=fyh2-sQbSHs
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

I Stockholmsområdet finns som sagt en i Nacka (Österort) polisdistrikt och en i Västerorts polisdistrikt. Möjligen även en i Norrorts eller Roslagens polisdisktrikt. Har i alla fall sett en kajka runt av och till åt Frestahållet till.

Vad gäller klagomål på att det skulle vara trångt på förarplats så är väl det kanske mera individuellt, men inte är det så mycket bättre med plats i t.ex. en Volvo V70. Nu har jag inte kört Mercedes med utrustningsbälte på, men väl just Volvo V70 som yttre trafikledare hos Keolis och nog f-n var det ett litet företag ibland när man skulle in i bilarna. Då var dessa sedan ändå praktiskt och föredömligt monterade. Att en annan inte direkt är någon sylfid (är väl snarare byggd som en tunna) underlättade ju inte heller...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Ja det skulle inte vara helt fel att ha en sådan bil det ska erkännas. Har man 800 000:- så kan man få en. :D

Visst ska poliserna få åka bekvämt men en ökning från Volvons 450 000:- känns ju lite mycket. Men men. Jag hoppas få köra en sån jag med. :D

Ankan

Citat från: Björn Ax skrivet 29 november 2012, 12:57:17 PM
*klipp klipp*

Jag hoppas få köra en sån jag med. :D

Det är väl bara att du ställer dig o bankar på nån vägskylt eller nåt så får du garanterat åka med åtminstone 😀


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ronald M. Jannesson

Tja, vad ska man åka mé när både Volvo och SAAB sakta men säkert försvinner ur sortimentet??? LADA eller??? ;D

Ersa

Polisen har vad jag förstått varit helnöjda med Saab 9-5 kombi och Volvo V70, och det är tydligen inte lätt att hitta andra bilmärken som yrkesgruppen är lika nöjda med. Visst är det lite kul med Mersan, men det blir dyrt för oss skattebetalare om de nu är nästan dubbelt så dyra som en V70. Polisen har även inskaffat Passater ombyggda på ANA (som byggde om Saabs polisbilar) istället för den nya generationens 9-5 som de ville ha, men som de tyvärr aldrig fick innan konkursen.

Fredde

Den i Nacka är, precis som den på bilden, en  E 350 CDI 4MATIC... Som skjuten ur en kanon när den drar iväg... 8)

groenis

Björn
800.000:- ???

Här pratar vi om en modell som utrustad och klar ligger på cirka 550.000 - 600.000:-
med förstärkningar från fabrik plus svensk utrustning.

Problemet kom när SAAB upphörde men samtidigt så var de förvarnade om situationen,och det har funnits flera olika alternativ i trafik
utvärderingar pågår hela tiden.

/Lennart

Nico

Citat från: Ersa skrivet 29 november 2012, 17:37:08 PM
Polisen har vad jag förstått varit helnöjda med Saab 9-5 kombi och Volvo V70, och det är tydligen inte lätt att hitta andra bilmärken som yrkesgruppen är lika nöjda med. Visst är det lite kul med Mersan, men det blir dyrt för oss skattebetalare om de nu är nästan dubbelt så dyra som en V70. Polisen har även inskaffat Passater ombyggda på ANA (som byggde om Saabs polisbilar) istället för den nya generationens 9-5 som de ville ha, men som de tyvärr aldrig fick innan konkursen.

Mja, mycket handlar nog även om tycke, smak och traditioner. Sedan har vi det där med att man normalt sett premierar inhemska bilmärken.

Liksom många bussförare föredrar Volvo och Scania så föredrar svenska poliser i en del fall Volvo och Saab helt enkelt för att i de stort sett alltid kört just Volvo och Saab. Som jag skrev ovan så är allt relativt. Jag har kört mycket både Volvo, Mercedes och Saab, både privat och yrkesmässigt i olika sammanhang och Volvo och Mercedes har aldrig varit några större problem.

Saab däremot har jag till dags dato (oavsett om det varit 900, 9000, 9.3 eller 9.5) aldrig kunnat köra på ett bekvämt vis och jag vet att de varit impopulära hos många andra. T.ex. så tog aldrig taxi direkt Saab till sitt hjärta även om det fanns några enstaka entusiaster även bland svenska droskägare. Det finns dock orsaker till att Mercedes under många år var (och fortarande är) en mycket vanlig taxibil även om de var bättre förr.

Tyska bilar som BMW och Mercedes är ju inte heller direkt ovanliga hps polisen i länder som inte har egen fordonsproduktion så de kan ju inte vara så dåliga. Vad gäller inköpspriser mm. så ska man inte heller stirra sig blind på det högre priset. Normalt sett får man igen en hel del av det när man sedan säljer fordonet vidare. Tror inte heller riktigt att polisen köper dessa bilar till listpris så frågan är då rent konkret hur mycket dyrare det blir?




Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 29 november 2012, 16:26:30 PM
Tja, vad ska man åka mé när både Volvo och SAAB sakta men säkert försvinner ur sortimentet??? LADA eller??? ;D

Tja, det är ju Kinaproducerat/ägt som gäller så vad sägs om en Hongqi / 红旗   ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman