Företräde 50km/t och under.

Startat av pierrew, 28 november 2011, 09:34:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 28 november 2011, 18:27:07 PM
Under de år jag körde i linjetrafik brukade jag alltid ha högerblinkersen på till dess utbytet av kunder var avslutat och jag var klar att lämna hållplatsen, då var det ytterst sällan man fick helljusblink från osäkra bilister vilket ofta är fallet om blinkersen är släckt.

Intressant att du nämner helljusblink. Det är en signal som tyvärr kan missuppfattas rejält. Mellan yrkesförare i Sverige, samt en stor andel vanliga privatbilister i t.ex Roslagen och Storbritannien (ja, det finns många fler områden med smala vägar, men nu nämner jag främst områden jag själv kört i) betyder helljusblink enbart en enda sak, nämligen: "Kusten klar, jag släpper fram dig".
När stressade svenska bilister använder helljusblink i betydelsen "Flytta på dig, jag ska tränga mig förbi trots att jag inte har laglig rätt till det", kan det leda till vissa missförstånd.

Något som stör mig rejält är att få fem st 100w-lampor tända rätt in i bussens vänsterbackspegel när man står vid en hållplats trots att man blinkar höger, har alltid gjort mig rejält uppretad, och leder ibland till att samme billist får samma antal helljus rätt in sina backspeglar efter att jag svängt ut.

Taunusch

Citat från: Ersa skrivet 28 november 2011, 21:43:29 PM
Något som stör mig rejält är att få fem st 100w-lampor tända rätt in i bussens vänsterbackspegel när man står vid en hållplats trots att man blinkar höger, har alltid gjort mig rejält uppretad, och leder ibland till att samme billist får samma antal helljus rätt in sina backspeglar efter att jag svängt ut.

Det skulle kunna vara jag som passerar den stillastående bussen med helljuset påslaget, om det är i mörker utan gatubelysning och utan något möte i sikte. Det är för mig en säkerhetsåtgärd, eftersom jag kan anta att det finns oskyddande trafikanter i rörelse kring den stillastående bussen. Därför passerar jag också i lägre fart.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 28 november 2011, 21:43:29 PM
Intressant att du nämner helljusblink. Det är en signal som tyvärr kan missuppfattas rejält. Mellan yrkesförare i Sverige, samt en stor andel vanliga privatbilister i t.ex Roslagen och Storbritannien (ja, det finns många fler områden med smala vägar, men nu nämner jag främst områden jag själv kört i) betyder helljusblink enbart en enda sak, nämligen: "Kusten klar, jag släpper fram dig".
När stressade svenska bilister använder helljusblink i betydelsen "Flytta på dig, jag ska tränga mig förbi trots att jag inte har laglig rätt till det", kan det leda till vissa missförstånd.


Det beror på situationen vad helljusblink betyder. Men står man vid en vägkorsning och en bilist blinkar en gång med helljuset samtidigt som han saktar farten eller står still så kan det inte tolka som annat än "jag släpper före dig". Om man ger upprepade helljusblinkningar sedan man blivit omkörd och trängd strax före en kurva betyder det "j***a idiot, ditt körsätt höll på att kosta mig livet". Sedan har man helljusblinket som betyder "ursäkta mig men jag råkade komma åt ljusknappen" men det kan vi kanske lämna därhän.

Många gånger har jag i Borås försökt få bussförare att förstå att jag släpper fram dem genom att blinka en gång med helljuset och sänka farten men den signalen fungerar bara bussförare mellan. De vågar inte lite på en privatbilist eller också saknar de förmågan att läsa andra trafikanters beteenden.

Ibland har jag tänkt att man skulle ha en telefon i alla fordn som räcker cirka 10 meter och så skulle man rätt ut i luften kunna säga "Bussen som står på Storgatan: det är jag i den blå Toyotan. Jag släpper dig före" och bussföraren hör det.

I Stockholm och Göteborg misstolkas inte en kort helljusblink. Där kör den man blinkar fram glatt framåt med en glad vinkning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Taunusch skrivet 28 november 2011, 21:48:11 PM
Det skulle kunna vara jag som passerar den stillastående bussen med helljuset påslaget, om det är i mörker utan gatubelysning och utan något möte i sikte. Det är för mig en säkerhetsåtgärd, eftersom jag kan anta att det finns oskyddande trafikanter i rörelse kring den stillastående bussen. Därför passerar jag också i lägre fart.

Jag förstår tanken. Men det är lagom kul att tvingas stå kvar på hållplatsen i ytterligare 30-60 sekunder då man bara ser en massa prickar framför sig, långt efter att bilen med 3-5 st extraljus med xenonlampor passerat.

Rikard

Såvitt jag vet har inte bussen företräde när den skall lämna hållplats dock e billisten skyldig o släppa ut bussen om det är skyltat 50 eller lägre inom tättbebyggt område. Om det inte sköts o de krockar brukar det vara så att om bilen kör på bussen i sidan är det bussförarens fel men träffar den bak på bussen är det bilistens fel.
Det är viktigt för oss bussförare o skilja på det att vi inte har företräde men att billisterna har skyldighet att släppa ut.
Så att pressa ut och bli påkörd e oftast bussföraren som får det då det oftast blir på bussens sida.

Vad gällande blinkers så har jag höger blinkers påslagen när jag lastar och precis när jag stänger dörrarna slår jag av den och slår på vänster när dörrarna e stängda och jag skall börja köra då finns det möjlighet för dem bakom o se att nu e det nått på gång mellan höger o vänster blinkers.

Kör försiktigt.

Rikard

Björn Ax

Citat från: Rikard skrivet 29 november 2011, 02:55:02 AM
Såvitt jag vet har inte bussen företräde när den skall lämna hållplats dock e billisten skyldig o släppa ut bussen om det är skyltat 50 eller lägre inom tättbebyggt område. Om det inte sköts o de krockar brukar det vara så att om bilen kör på bussen i sidan är det bussförarens fel men träffar den bak på bussen är det bilistens fel.
Det är viktigt för oss bussförare o skilja på det att vi inte har företräde men att billisterna har skyldighet att släppa ut.
Så att pressa ut och bli påkörd e oftast bussföraren som får det då det oftast blir på bussens sida.

Vad gällande blinkers så har jag höger blinkers påslagen när jag lastar och precis när jag stänger dörrarna slår jag av den och slår på vänster när dörrarna e stängda och jag skall börja köra då finns det möjlighet för dem bakom o se att nu e det nått på gång mellan höger o vänster blinkers.

Kör försiktigt.

Rikard

Ja det är mycket viktigt att påpeka det som man fick lära sig i körskolebänken. I trafiken finns det inga rättigheter bara skyldigheter.

En bilist har skyldighet att stanna när vi blinkar ut från en hpl men vi har ingen rättighet att bara köra ut framför bilisten.

Jag själv slår på blinkersen när jag är redo att åka. Ser jag att det kommer bilar bakom så väntar jag tills jag är säker på att dom släpper fram mig.
Är det många bilar som kommer kan jag börja rulla så att bilisterna verkligen fattar att jag ska ut från hållplatsen.
Då brukar dom stanna och släppa fram en.

Det jag inte förstår är dessa som ska leka chicken race med bussar. När man blinkar ut och ser en bil långt borta och sen när man börjar köra ut så gasar denna bilist på som bara den för att försöka komma före bussen.
Dessa förstår jag mig inte på. Försöka komma före en 16 ton tung buss med en 1,5 ton tung bil är inte det bästa. Man undrar om dom verkligen värdesätter sitt liv.

Danne B.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2011, 22:33:19 PM
Många gånger har jag i Borås försökt få bussförare att förstå att jag släpper fram dem genom att blinka en gång med helljuset och sänka farten men den signalen fungerar bara bussförare mellan. De vågar inte lite på en privatbilist eller också saknar de förmågan att läsa andra trafikanters beteenden.

Med tanke på hur sällan en privatbilist faktiskt vill hjälpa en buss framåt i trafiken blir dom väl förvånade och tveksamma. ::)

Och visst är det säkert en fin tanke bakom, men alltsomoftast har privatbilisten liten eller ingen koll på den tid och plats bussen behöver för att faktiskt ta sig ut och resultatet blir regelrätt kaos då t.ex. andra trafikanter inte förstår varför personen stannar mitt i vägen.

Alltså... Blinkar en annan busschaffis åt en så vet man att dom vet hur man tänker och vad som behövs, medans med en privatbilist kan man inte vara riktigt säker tyvärr...

Ungefär som privatbilister som stannar 5 meter innan korsningen på vägen man ska svänga in på och då hamnar precis där man vill svepa ut med främre överhänget. En god tanke från deras sida, men utan kunskap gör dom tyvärr bara saken värre.

Nu kanske jag låter lite onödigt bitter så jag får väl tillägga att det ju faktiskt finns dom privatbilister som hjälper till på rätt sätt också. Troligen är dom på väg till eller från sitt bussförarjobb... ;)

//Danne

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 29 november 2011, 08:12:20 AM
Nu kanske jag låter lite onödigt bitter så jag får väl tillägga att det ju faktiskt finns dom privatbilister som hjälper till på rätt sätt också. Troligen är dom på väg till eller från sitt bussförarjobb... ;)

Låter som när jag tog busskörkortet, under en övningskörningstur nära Västerslätt, Umeå 2001:

- Titta där, en gammal yrkesförare, sa körläraren.
- Hur vet du det?, frågade någon av eleverna
- Den gamle mannen stannade ju sin bil c:a 15 meter innan korsningens stopplinje direkt när han såg att vi blinkade för att svänga in på vägen han kommer från. Då är det till 99% en herre som innehar eller har haft körkort för tunga fordon.

yngrot

Angående blinka höger när man står på hpl så var det första vi fick lära oss var att INTE blinka höger .. men på den tiden lät ju oxå blinkers rejält....

För övrigt sätter jag inte på vänster blinker innan jag verkligen ska köra  tyvärr finns det vissa förare som sätter på vänster blinker innan alla resenärer ens hunnit på och det är klart till slut hamnar man i det läget att många väljer att inte släppa ut bussen ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 29 november 2011, 10:28:09 AM
Låter som när jag tog busskörkortet, under en övningskörningstur nära Västerslätt, Umeå 2001:

- Titta där, en gammal yrkesförare, sa körläraren.
- Hur vet du det?, frågade någon av eleverna
- Den gamle mannen stannade ju sin bil c:a 15 meter innan korsningens stopplinje direkt när han såg att vi blinkade för att svänga in på vägen han kommer från. Då är det till 99% en herre som innehar eller har haft körkort för tunga fordon.

Man behöver inte ha kört buss själv för att förstå hur mycket plats en buss behöver för att svänga. Det räcker med att ha åkt buss ett antal gånger och tittat framåt. Eller pratat med ett antal bussförare. Dessutom har jag sett yrkesförare som glömmer precis allt de lärt sig bakom buss- eller lastbilsratten så fort de sätter sig i sin privatbil. Som vi sa när jag jobbade i restaurangbranschen: "restauranganställda är de värsta gästerna".

I den situation med helljusblinket jag närmast tänkt på när jag skrev om mitt eget föredömliga beteende var det inte frågan om att bussen skulle svänga åt mitt håll. Det finns en liten sak på nästan alla bussar (och vissa nya bilar, dock inte BMW) som blinkar och talar om det nämligen. 

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

the0fiskis

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2011, 22:33:19 PM
Det beror på situationen vad helljusblink betyder. Men står man vid en vägkorsning och en bilist blinkar en gång med helljuset samtidigt som han saktar farten eller står still så kan det inte tolka som annat än "jag släpper före dig". Om man ger upprepade helljusblinkningar sedan man blivit omkörd och trängd strax före en kurva betyder det "j***a idiot, ditt körsätt höll på att kosta mig livet". Sedan har man helljusblinket som betyder "ursäkta mig men jag råkade komma åt ljusknappen" men det kan vi kanske lämna därhän.

Många gånger har jag i Borås försökt få bussförare att förstå att jag släpper fram dem genom att blinka en gång med helljuset och sänka farten men den signalen fungerar bara bussförare mellan. De vågar inte lite på en privatbilist eller också saknar de förmågan att läsa andra trafikanters beteenden.

Ibland har jag tänkt att man skulle ha en telefon i alla fordn som räcker cirka 10 meter och så skulle man rätt ut i luften kunna säga "Bussen som står på Storgatan: det är jag i den blå Toyotan. Jag släpper dig före" och bussföraren hör det.

I Stockholm och Göteborg misstolkas inte en kort helljusblink. Där kör den man blinkar fram glatt framåt med en glad vinkning.

ibland kan hand gester vara ett hjälp medel för tydliga sina meningar med blinket

JB

Citat från: yngrot skrivet 29 november 2011, 14:09:43 PM
Angående blinka höger när man står på hpl så var det första vi fick lära oss var att INTE blinka höger .. men på den tiden lät ju oxå blinkers rejält....

Men som privatbilist ibland uppskattas det att se att bussen inte har några planer på att lämna hållplatsen just nu.

Staffan Sävenfjord

Citat från: the0fiskis skrivet 29 november 2011, 16:43:34 PM
ibland kan hand gester vara ett hjälp medel för tydliga sina meningar med blinket

Förvisso. Men inte om det är mörkt. Annars: Helljusblinket använder jag för att uppmärksamma bussföraren på att jag vill något. När han sedan söker ögonkontakt så gör jag en gest som visar att jag vill att han/hon kör först. Men många gånger fattar han eller hon inte ändå. Och jag står inte i vägen för bussens vidare framfart.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mushkot

Citat från: Robert T skrivet 28 november 2011, 20:10:00 PM
Hur brukar ni göra på 70 och 90 vägar i rusningstrafiken när ni kör buss? Bakom er har ni en aldrig sinande kö bilar och ni har stopp vid varje hållplats.
Sätter på vänster blinkers och väntar. Tillslut kommer där ju en lucka, eller faktiskt en vänlig själv som saktar in och blinkar så man kan köra ut.