Företräde 50km/t och under.

Startat av pierrew, 28 november 2011, 09:34:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pierrew

Ja hur hårt ska bussförarna kunna hävda sin rätt att ha företräde.

Följande scenario utspelade sig.

Jag kör bakom en skåpbil, denne stannar en bit innan en busshållplats då bussen blinkar vänster och vill ut.
Bussen kör aldrig ut, den står bara där och blinkar. Jag viker mig över åt höger och ser att framdörren fortfarande är öppen.
Skåpbilen tappar tålamodet och kör förbi trots att bussen blinkar vänster, jag lugnar mig dock.

Plötsligt kommer det en eftersläntare springandes mot hållplatsen, bussen slutar då blinka vänster.
Då kör jag eftersom de lär ta i alla fall 20sekunder innan bussen kör igen, när jag är i höjd med bakaxeln på bussen så börjar bussen blinka vänster och kör ut.

Jag som blir trängd över i andra körfältet hänger mig givetvis på tutan och gasar på för att komma förbi bussen,
då har "yrkeschauffören" hunnit öppna sin lilla ruta och höttar med handen och gestikulerar hej vilt att jag är en idiot.

Jag pekar finger tillbaka och åker vidare lite halvt vansinnig   ::)




JDS

Hehe, sådär ska det ju inte gå till men bussföraren upplevde det kanske så här: skulle precis köra iväg från hållplatsen, hade redan satt på körriktningsvisaren men råkade trycka på fel knapp så att bakdörrarna öppnades i stället för att framdörren stängdes, efter ett par sekunder upptäckte han det och stängde dörrarna men då kommer det nån springande och ska med, jaja har jag stått så här länge kan jag stå några sekunder till. Bäst att stänga av körriktningsvisaren. Nähä, idioten ser att jag väntar på honom och slutar springa, då får han f*n vänta på nästa buss! Ut med pilen igen och iväg. Vad kommer det nu för nån pajas och ska köra om precis NU då?!? IDIOT! Jag ska vara vid Resecentrum för tre minuter sen och här kommer andra människor och j***as med mig! Jag har inte tid med det här, vänligen försvinn från min väg! Ja så här kan det gå till i trafiken ibland.  ;D

jbnilsson

Vi har företräde när vi lämnar en hållplats där hastighetsbegränsningen är max 50km/t.
MEN det är inte tillåtet att prejade någon. Lämplig är att slå på blinkers och vänta på en lucka,  sen köra. Till skillnad vid högre hastigheter då man först väntar på en lucka, sen blinkar och kör.

Sen kan jag tycka att övriga trafikanter visar dålig respekt ibland när man ska ut. Men som sagt, det är inte tillåtet att prejade någon, det åker bussföraren / bussbolaget på.

Mats Karlsson

Den 11 nov blev jag prejad av en Nettbuss Volvo 9700 som lämnade en hållplats på linjen mellan Karlstad och Säffle, trots att det inte var 50 km/tim. Bussen stod på en hållplats längre fram där det är 2+1-väg med hastighet 100 km/tim där. Jag kom ångande i drygt 90 km/tim där det var enfiligt. När jag hade ca 3-400 m kvar till bussen sätter den på vänsterblinkersen. Givetvis förstod jag att den tänkte lämna hållplatsen, men före mig låg en långtradare och en personbil. Dessa inväntade han och släppte förbi, varför jag trodde att han skulle göra så med mig också eftersom jag låg efter dem. Nu väntade inte bussen utan började köra ut när jag kom farande. Jag stod på bromsen, men hade en bil bakom mig, så jag hann fundera snabbt om jag skulle bli påkörd bakifrån eller köra in i bussen. Nu hade jag en enorn tur. Just i höjd med hållplatsen kom en fil in vänster ifrån med spärrlinjer emellan. Där fanns inget fordon så jag väjde då ut över spärrlinjerna och in i vänsterfilen och kunde lätta på bromsen. Jag befann mig då jämsides med bussen och hade kommit ned i ca 60 km/tim. Då valde jag att gasa på i vänsterfilen och köra om bussen eftersom den knappast hade hunnit upp i mer än ca 30-40 km/tim. Jag blinkade lite med bromsljusen mot föraren för att visa att jag inte körde om honom av okynne, men han satte heljuset rakt på mig, så jag fortstatte. Det är inte säkert att han hade märkt att han hade prejat mig. Jag blev rejält darrig i kroppen efter detta. Det tog ett par km innan jag kunde slappna av igen.

Ersa

Att som yrkesförare i egen bil "fastna" bakom en buss som blinkar vänster vid hpl, men som inte kör ut, är rätt irriterande. Vänster blinkers måste man vara försiktig med, och verkligen försöka att inte "glömma på" den om man avbryter sitt försök att köra ut från hållplatsen. T.ex om det kommer en eftersläntrare.

En annan sak som stör mig (eller snarare skrämmer mig) är när kollegor i bussar eller vanligt folk i bilar står vid sidan av vägen på en busshållplats eller p-ficka, och "slår ut" blinkers precis innan jag har hunnit passera dem. Detta om jag kommer i tung buss utan att själv har tänkt att stanna på denna ficka. Då blir det i regel kompressorn och/eller helljus+extraljus. "För att varna för fara" som körkortsboken säger...

Cero

På bilskolan fick jag en gång i tiden lära mig att man inte ska blinka vänster förrän man är klar att svänga ut från trottoarkanten och verkligen har för avsikt att göra så, dvs att det är fritt. Man ska inte blinka innan man faktiskt sätter igång att köra ut. Det enda undantaget från denna regel var ifall det är kö (även sådan som rör sig sakta framåt) då man ska blinka direkt och sakta försöka tränga sig ut. Det samma skulle gälla vid filbyten.

Huruvida detta gällde även yrkesförare och om reglerna ser likadana ut idag vet jag inte. Att blinka utan att svänga är lika missvisande och farligt som att inte blinka alls.

Personligen (och baserat på stockholmstrafiken) tycker jag de allra flesta SL-förare beter sig mycket bra i trafiken och många gånger visar förvånansvärt stort tålamod, men naturligtvis finns det en del även bland dessa som inte borde kalla sig yrkesförare. Just blinkers vid hållplats verkar vara svårt för en del.

mil

Även om man har företräde måste man anpassa och INTE skapa fara för andra dvs du måste se till  att du riuskfritt kan svänga ut det är precis som med zebralagen vid övergångställen att fotgängare inte bara skall gå rätt ut framför en bil. Kommer det en bil som är mindre än 2 busslängder bakom nog står man kvar men tyvärr är det för många "bussigachauffören" som gör som så slår på blinkers vrid på ratten o dra ut då man är nästan i baken på bussen

Bussföraren

Under de år jag körde i linjetrafik brukade jag alltid ha högerblinkersen på till dess utbytet av kunder var avslutat och jag var klar att lämna hållplatsen, då var det ytterst sällan man fick helljusblink från osäkra bilister vilket ofta är fallet om blinkersen är släckt.
Först när jag var klar att köra ut och flyttar blicken till vänsterspegeln slog jag på vänsterblink.
På vägar med bred vägren och högre hastigheter kan man i vissa fall starta lite försiktigt med högerblinker tänd för att sedan vid lämpligt tillfälle infoga sig i trafikflödet med vänsterblinkers och försiktighet.

Jag tycker det är väl ofta när man kommer bakom en stillastående buss som föraren svänger ut utan att ens ta en titt i spegeln, än mindre blinka i god tid.
Kommer man då i 100 km/h är det inte skoj.

Taunusch

Jag tycker av vad jag sett att både bussförare och övriga trafikanter sköter detta ganska skapligt.

Något som jag däremot noterat som ganska vanligt förekommande är att bussförare tutar och blinkar med helljus åt bilar som bussföraren tror står stannade eller parkerade på hållplats utan att i själva verket göra det. På många hållplatser saknas vägmarkering som anger hållplats och då gäller förbud att stanna eller parkera annat än för på- och avstigning som kan ske utan hinder för linjetrafiken inom tjugo meter före och fem meter efter hållplatsskylten. De tjugo metrarna skarvas på lite väl mycket ibland.... så att bilar som står korrekt tutas bort.

Cero

Citat från: Bussföraren skrivet 28 november 2011, 18:27:07 PM
Under de år jag körde i linjetrafik brukade jag alltid ha högerblinkersen på till dess utbytet av kunder var avslutat och jag var klar att lämna hållplatsen, då var det ytterst sällan man fick helljusblink från osäkra bilister vilket ofta är fallet om blinkersen är släckt.


I mitt tycke en väldigt bra och tydlig princip.

Mikko

Citat från: Bussföraren skrivet 28 november 2011, 18:27:07 PM
Under de år jag körde i linjetrafik brukade jag alltid ha högerblinkersen på till dess utbytet av kunder var avslutat och jag var klar att lämna hållplatsen, då var det ytterst sällan man fick helljusblink från osäkra bilister vilket ofta är fallet om blinkersen är släckt.
Först när jag var klar att köra ut och flyttar blicken till vänsterspegeln slog jag på vänsterblink.

Citat från: Cero skrivet 28 november 2011, 19:10:24 PM
I mitt tycke en väldigt bra och tydlig princip.

Håller med. Tyvärr är vissa kollegor iaf i denna stad dåliga på att använda blinkers. Har aldrig förstått denna nonchalans mot medtrafikanter...  :-\

Bussföraren

Citat från: Taunusch skrivet 28 november 2011, 18:38:39 PM

Något som jag däremot noterat som ganska vanligt förekommande är att bussförare tutar och blinkar med helljus åt bilar som bussföraren tror står stannade eller parkerade på hållplats utan att i själva verket göra det. På många hållplatser saknas vägmarkering som anger hållplats och då gäller förbud att stanna eller parkera annat än för på- och avstigning som kan ske utan hinder för linjetrafiken inom tjugo meter före och fem meter efter hållplatsskylten. De tjugo metrarna skarvas på lite väl mycket ibland.... så att bilar som står korrekt tutas bort.


Ska man stå i samband med en hållplats för av o pålastning eller av andra orsaker är det bästa om man står precis efter skylten i färdriktningen, då kommer man in med bussen till gatstenen (om sådan finns) och man kan moderera så att man stannar på lagom avstånd från bilen.

Många blir väldigt uppretade över fordon som inte alls hindrar fysiskt, detta brukar dock gå över efter ett antal år bakom ratten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: mil skrivet 28 november 2011, 18:20:07 PM
Även om man har företräde måste man anpassa och INTE skapa fara för andra dvs du måste se till  att du riuskfritt kan svänga ut det är precis som med zebralagen vid övergångställen att fotgängare inte bara skall gå rätt ut framför en bil. Kommer det en bil som är mindre än 2 busslängder bakom nog står man kvar men tyvärr är det för många "bussigachauffören" som gör som så slår på blinkers vrid på ratten o dra ut då man är nästan i baken på bussen

Nu är det ju inget i trafiklagstiftning som heter att någon har företräde men väl att någon kan ha väjningsplikt. Det har t ex en annan fordonsförare när en buss markerar att den vill ut från en hållplats inom tättbebyggt område. Nog så viktigt att tänka på inte minst för fotgängare enligt ovan. Man har själv inga rättigheter men andra har skyldigheter.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert T

Hur brukar ni göra på 70 och 90 vägar i rusningstrafiken när ni kör buss? Bakom er har ni en aldrig sinande kö bilar och ni har stopp vid varje hållplats.

pierrew

Jag hoppas ju bara att den kvinnliga chauffören insåg sitt misstag och aldrig gör om de.
För jag gjorde ju inget fel i att passera en buss som stod utan blinkers på en busshållplats.

Men är man en gång skolad med det sydeuropeiska trafiktemperamentet kan de kanske vara svårt att komma ifrån den attityden.  ::)