Metropol i Mälarhöjden

Startat av Gunnar D, 26 november 2011, 18:23:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Mälarhöjden har i snart 100 år haft spårförbindelse utom under perioden april-64 till maj-65. Då kunde man istället åka H19 Metropol som här en vårdag 1965.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 26 november 2011, 18:23:22 PM

Mälarhöjden har i snart 100 år haft spårförbindelse utom under perioden april-64 till maj-65. Då kunde man istället åka H19 Metropol som här en vårdag 1965.

Mvh Gunnar
****
Tackar&Bockar för ännu en fin bild.
Är detta på Hägerstensvägen, intill f.d. spårvagnshållplatsen? På väg mot Örnsberg.

Det gick tre busslinjer från Örnsberg. En till Klubbacken. En till Bredäng, och en till Gillegatan. Vilken av dessa tre är detta? Vilka linjenummer hade de andra två linjerna?

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 26 november 2011, 22:02:56 PM
Är detta på Hägerstensvägen, intill f.d. spårvagnshållplatsen? På väg mot Örnsberg.

Det gick tre busslinjer från Örnsberg. En till Klubbacken. En till Bredäng, och en till Gillegatan. Vilken av dessa tre är detta? Vilka linjenummer hade de andra två linjerna?

HJP

Ja, den gamla vändslingan låg bakom bussen som är på väg mot Örnsberg.

Linje 136: Öbg-Klubbacken
Linje 138: Öbg-Gillegatan
Linje 139: Öbg-Sätra
Linje 139B: Öbg-Bredäng

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 27 november 2011, 06:23:22 AM
Ja, den gamla vändslingan låg bakom bussen som är på väg mot Örnsberg.

Linje 136: Öbg-Klubbacken
Linje 138: Öbg-Gillegatan
Linje 139: Öbg-Sätra
Linje 139B: Öbg-Bredäng

/Gunnar
****
Ahaa! Det gick en linje till Sätra också. Det hade jag glömt. Tack för den upplysningen  :)

Får man vara lite petimetrig? Bussen står förmodligen vid hållplatsen Mälarhöjden, men befinner sig i Hägersten - precis innanför gränsen.
Den gamla vändslingan (där Konsum ligger nu) låg alltså i Hägersten, eftersom stadsdelsgränsen går i Slättgårdsvägen, och fortsätter Bellmanskällevägen ner till Pettersbergsvägen, där den viker av till vänster, och ner Skoflickargränd till Mälaren.

Det jag aldrig förstått, är varför inte T-banestationen Axelsberg, fick heta Hägersten. Det är den enda T-banestationen i Hägersten, och borde rätteligen heta så, enligt min ringa mening.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 27 november 2011, 13:44:58 PM
Får man vara lite petimetrig? Bussen står förmodligen vid hållplatsen Mälarhöjden, men befinner sig i Hägersten - precis innanför gränsen.
Den gamla vändslingan (där Konsum ligger nu) låg alltså i Hägersten, eftersom stadsdelsgränsen går i Slättgårdsvägen, och fortsätter Bellmanskällevägen ner till Pettersbergsvägen, där den viker av till vänster, och ner Skoflickargränd till Mälaren.

Det jag aldrig förstått, är varför inte T-banestationen Axelsberg, fick heta Hägersten. Det är den enda T-banestationen i Hägersten, och borde rätteligen heta så, enligt min ringa mening.

HJP

Såvitt jag förstått har du formellt helt rätt! Men enligt "Mälarhöjdsexperten" Bo G Hall finns det en utbredd lokal övertygelse att Mälarhöjden går ända till Personnevägen! I vilket fall skulle min far som växte upp på Båtängsvägen och min bror som växte upp på Storsvängen blivit mycket upprörda om man brutalt hade tagit ifrån dem stoltheten att komma från Mälarhöjden.

För mig ger namnet Axelsberg på T-banestationen en ökad information om dess läge jfr med om den haft namnet Hägersten, kanske med tanke på postadressnamnet Hägersten. Dagens busslinje 135 som har destination Hägersten känns konstigt för mig.

Mvh Gunnar

admin

Den del av tråden som kommit att hamna om postadress m m i Mälarhöjden har brutits ut till en egen tråd och flyttats till ordet är fritt.
/admin

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49501.0

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 27 november 2011, 06:23:22 AM
Ja, den gamla vändslingan låg bakom bussen som är på väg mot Örnsberg.

Linje 136: Öbg-Klubbacken
Linje 138: Öbg-Gillegatan
Linje 139: Öbg-Sätra
Linje 139B: Öbg-Bredäng

/Gunnar

Mycket tjuusigt! Sånt värmer att se i höstmörkret.

När det gäller kortlinjerna 136/138 var det väl en av dem som hade en ännu kortare variant under lågtrafiktid och endast trafikerade sträckan Örnsberg-Mälarhöjden då. Undrar om det inte var 138:an, och att det t o m kunde ses Metropoler där. Annars var väl både 136 och 138 bägge rena Capitollinjer.

Inte mina linjer på den tiden förvisso, men man åkte förstås förbi ibland och kikade hur det stod till. Fritt ur mitt minne, så det kan vara fel förstås.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 06 december 2011, 15:33:00 PM
När det gäller kortlinjerna 136/138 var det väl en av dem som hade en ännu kortare variant under lågtrafiktid och endast trafikerade sträckan Örnsberg-Mälarhöjden då. Undrar om det inte var 138:an, och att det t o m kunde ses Metropoler där. Annars var väl både 136 och 138 bägge rena Capitollinjer.

Det var linje 136 som under lågtrafik vände vid Mälarhöjden. Som jag tror tidigare har diskuterats här var det väl bara "i början" det gick Metropol på denna linje.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 06 december 2011, 16:56:06 PM
Det var linje 136 som under lågtrafik vände vid Mälarhöjden. Som jag tror tidigare har diskuterats här var det väl bara "i början" det gick Metropol på denna linje.

/Gunnar
****
Vände i Mälarhöjden?!
Hur gick den vändningen till, rent praktiskt?

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 07 december 2011, 10:43:41 AM
****
Vände i Mälarhöjden?!
Hur gick den vändningen till, rent praktiskt?

HJP

Det var väl Hökarv-Slättgårdsv-Hägerstensv som användes.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 07 december 2011, 14:50:56 PM
Det var väl Hökarv-Slättgårdsv-Hägerstensv som användes.

/Gunnar
****
På så sätt.
Ja, det är väl den enda rimliga lösningen.
Tack!

HJP

Mr H

Vagn 5199 (om jag läser rätt) var väl en av de H19 som var placerade i Söder men som efter 5/4 1964 enligt tidigare utredande här disponerades av Hammarby med fortsatt placering i Söderhallen. Jag trodde att det var Hornsberg som körde 139:an (enligt bilder på H21/H22 på linjen) men...var det nu Hammarby eller Söder eller självaste Nyboda? Julnöten står den som känner sig kallad fritt att lösa!Kanske 5199 disponerades av Hornsberg med placering i Söder vid fototillfället? Någon som har en turlista på 139:an?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 07 december 2011, 21:42:03 PM
Vagn 5199 (om jag läser rätt) var väl en av de H19 som var placerade i Söder men som efter 5/4 1964 enligt tidigare utredande här disponerades av Hammarby med fortsatt placering i Söderhallen. Jag trodde att det var Hornsberg som körde 139:an (enligt bilder på H21/H22 på linjen) men...var det nu Hammarby eller Söder eller självaste Nyboda? Julnöten står den som känner sig kallad fritt att lösa!Kanske 5199 disponerades av Hornsberg med placering i Söder vid fototillfället? Någon som har en turlista på 139:an?

Mr H

Tack för att du tar upp detta, hade tänkt göra det själv!
Min bild är att Bkh/Nah hade linje 139 hela tiden 1963-1965 men att det under det sista halvåret innan T-banan förlängdes i maj-65 kunde "gamla Söder"-Metropoler synas på linjen. Var dessa gamla Södervagnar var stationerade då vet jag inte. Någon som vet?

Mvh Gunnar