D80 levererar - En ledbuss på 152:an...

Startat av virtual1, 02 oktober 2007, 21:53:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Nej, men som vanligt gäller att den typen av diskussioner, dvs. de rent fototekniska, nog helst ska föras under »Ordet i fritt« medan mera generella kommentarer kring bussar, miljön dessa rullar i osv. platsar här. Det stod bara "kommentera gärna, är ärligen sjukt nöjd över bilden" i ursprungsinlägget och inget om att det var specifikt fototekniska kommentarer som efterlystes. Jag har alltså (i alla fall som jag ser det) valt att kommentera på ett sådant vis att det inte är OT på aktuell tavla.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 02 oktober 2007, 22:11:50 PM
Sätter man den på Sportläget så gör väl kameran allt Auto, bara så att slutartiden blir hyfsat kort men här valde den inte så kort slutartid och då blev ISO bara 400.

Du kanske körde med alla fokuspunkter så skärpan hamnade på fel ställe?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Citat från: Nico skrivet 02 oktober 2007, 22:32:53 PM
Nej, men som vanligt gäller att den typen av diskussioner, dvs. de rent fototekniska, nog helst ska föras under »Ordet i fritt« medan mera generella kommentarer kring bussar, miljön dessa rullar i osv. platsar här. Det stod bara "kommentera gärna, är ärligen sjukt nöjd över bilden" i ursprungsinlägget och inget om att det var specifikt fototekniska kommentarer som efterlystes. Jag har alltså (i alla fall som jag ser det) valt att kommentera på ett sådant vis att det inte är OT på aktuell tavla.  :D  ;)

Jag tycker inte att det är så farligt om man pratar lite om det fototekniska i bilder och sånt i detta forum för att det handlar fortfarande om en buss, vi snackar inte om att styret på en cykel är helt åt ******* precis, det ska tas lugnt med kvasten och omflyttningar tycker jag men nu har vi bytt ämne helt!

virtual1

Citat från: Nico skrivet 02 oktober 2007, 22:32:53 PM
Nej, men som vanligt gäller att den typen av diskussioner, dvs. de rent fototekniska, nog helst ska föras under »Ordet i fritt« medan mera generella kommentarer kring bussar, miljön dessa rullar i osv. platsar här. Det stod bara "kommentera gärna, är ärligen sjukt nöjd över bilden" i ursprungsinlägget och inget om att det var specifikt fototekniska kommentarer som efterlystes. Jag har alltså (i alla fall som jag ser det) valt att kommentera på ett sådant vis att det inte är OT på aktuell tavla.  :D  ;)

Taaack! - *ler* - precis min avsikt också =) - jag är a) tokigt nöjd med att fångat det jag fångade och b) fått fram en levande känsla i bilden trots taskigt väder/ljusförhållande, sen att inte hela bilden är tokskarp, se det sk*ter jag i, precis det som var min avsikt med att visa lånevagnen på 160:an också, ingen fototekniskt perfekt bild alls, inte i närheten! - men samtidigt tycker jag att det är underbar fart i den och att bussen lyser upp de gråa helt suveränt mycket!

Kvarne

Citat från: Nico skrivet 02 oktober 2007, 22:24:29 PM
Ööh, tycker oxå att det verkar lite udda att det går ledvagn på 152:an. Troligen finns det dock inga direkta förbud mot det då nästan alla gator (är osäker på Gröndal dock) som trafikeras rullar det tidvis ändå andra linjer som tursätts med ledvagn.

Däremot begriper jag, helt ärligt, inte mycket av er diskussion om ditt å datt kring fototekniska mysterier. För mig som glad amatör var det dock en fin bild på ett stycke verklighet som kommer att vara nog så kul att se på om 20-30 år.  :D

Handens Flexbuss ("Störningsjouren" som ryckte ut och körde en tur åt Söderort)

Ang ledbusstillstånd så finns inget förbud så vitt jag vet. Solna-området är grönt -Det går ju ledbussar på 509, Gröndal är lika grönt -Ledbussar för ersättning av Spårvagnen samt Årsta Partihallar -Industriområde där det rullar fullt med långtradare...

Jag går emot Patrik i frågan om fototekniska kommentarer delvis. Visst, en liten del sådana kommentarer skadar aldrig, men i det här fallet har det "gått i diket". Bilden är tagen under ett halvtaskigt läge(skymning etc). Och iaf jag känner att när dessa kommentarer tar över så ledsnar man ur mer eller mindre. Det ska vara inställt si och så, Iso hit och dit etc....Suck, alla kanske inte är så kunniga och strävar efter att ta rena proffsbilderna utan kanske tar bilder för att dokumentera händelsen. Då kan sånna här kommentarer få det resultatet att dessa mindre kunninga fotografer ledsnar ur då de får känslan av att det inte duger med en vanlig bild utan den måste vara tagen efter specifika regler...

Oj, känner att det vart mkt pladder, hoppas det framgår vad jag menar...börjar bli trött nu -Dags att sova... :o <----Gäspar!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Patrik

Men varför ska man inte få kommentera bildens tekniska kvalitet egentligen?
Allt fler och fler har skaffat en systemkamera nuförtiden, en systemkamera skaffar man oftast för att själv kunna få ställa in alla saker manuellt och man lär sig aldrig ställa in någonting om man kör på Auto och aldrig får konstruktiv kritik eller tips på vad som kan göra bilden bättre.

Det stod ju i första inlägget med bilden att han var sjukt nöjd med bilden och att man fick kommentera och jag valde att säga det jag ville, annars kan jag inte förstå vad man är nöjd med i bilden, han var nöjd över ljuset och att bussen var ovanlig men han kunde lika gärna ha varit nöjd över skärpan och då måste man tala om att skärpan kan bli ännu bättre (och då blir man ännu nöjdare när den är det).

Till sist, Godmorgon!

Muk

Jag tycker att fototekniska kommentarer är bra. OM man på något vis kan göra sina bilder bättre så vill man väl veta det? När jag uppgraderar till systemkamera inom kort så kommer jag att behöva alla tips och all konstruktiv kritik som jag kan få, men det kanske är skillnad om man faktiskt kan fotografera och ta bra bilder.  ;)

Nico

#22
Citat från: Patrik skrivet 03 oktober 2007, 06:11:37 AM
Men varför ska man inte få kommentera bildens tekniska kvalitet egentligen?
Allt fler och fler har skaffat en systemkamera nuförtiden, en systemkamera skaffar man oftast för att själv kunna få ställa in alla saker manuellt och man lär sig aldrig ställa in någonting om man kör på Auto och aldrig får konstruktiv kritik eller tips på vad som kan göra bilden bättre.

Det stod ju i första inlägget med bilden att han var sjukt nöjd med bilden och att man fick kommentera och jag valde att säga det jag ville, annars kan jag inte förstå vad man är nöjd med i bilden, han var nöjd över ljuset och att bussen var ovanlig men han kunde lika gärna ha varit nöjd över skärpan och då måste man tala om att skärpan kan bli ännu bättre (och då blir man ännu nöjdare när den är det).


Patrik, jag hoppas att du inte tar det här på fel sätt nu för jag har ingen avsikt att vara elak eller så. Det är självfallet inget fel i sig att diskutera fototeknik, men det som stod i inledningstråden var citat "En ledbuss på 152:an... något jag aldrig har sett IAF! - kommentera gärna, är ärligen sjukt nöjd över bilden". Man kan ju högst sannolikt även vara mycket nöjd över något annat än det rent fototekniska, t.ex. att man överhuvudtaget var på plats och lyckades få en bild av något relativt udda.

Det står alltså inget om att det var kommentarer kring fototekniken i sig som efterlystes utan det senare var din egen tolkning och det har troligen en del att göra med att du även gillar att fota. För oss som inte är inne på det (utan bara uppskattar fina/trevliga bilder) så tolkar vi inte texten utan tar den bara bokstavligt i det här fallet. Tyvärr var det de fototekniska kommentarerna, som i princip direkt, tippade hela tråden. Personligen tycker jag (och brukar även göra så själv i andra sammanhang) att det hade varit bättre att bara skriva en kommentar i ursprungstråden om att du tog upp fototekniska åsikter och kommentarer under 'Ordet är fritt' samt lagt med en länk till den då avknoppade tråden. Då hade ju allt fungerat smidigare med bussar på själva Snacket och icke bussrelaterade inlägg (som för oss vanliga dödliga i det här fallet lika gärna kunde varit på attisk grekiska) under övriga diskussionsämnen.  ;)

Med vänliga hälsningar // Niclas 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Möllers

Jag tycker det är bra om man får tips man har en ny system kamera eller är nybörjare om såna saker  :)
Den bilden är okey prova med mer ISO Nästa gång kanske det blir bättre sen  :)

Patrik

Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2007, 11:56:16 AM

Patrik, jag hoppas att du inte tar det här på fel sätt nu för jag har ingen avsikt att vara elak eller så. Det är självfallet inget fel i sig att diskutera fototeknik, men det som stod i inledningstråden var citat "En ledbuss på 152:an... något jag aldrig har sett IAF! - kommentera gärna, är ärligen sjukt nöjd över bilden". Man kan ju högst sannolikt även vara mycket nöjd över något annat än det rent fototekniska, t.ex. att man överhuvudtaget var på plats och lyckades få en bild av något relativt udda.

Det står alltså inget om att det var kommentarer kring fototekniken i sig som efterlystes utan det senare var din egen tolkning och det har troligen en del att göra med att du även gillar att fota. För oss som inte är inne på det (utan bara uppskattar fina/trevliga bilder) så tolkar vi inte texten utan tar den bara bokstavligt i det här fallet. Tyvärr var det de fototekniska kommentarerna, som i princip direkt, tippade hela tråden. Personligen tycker jag (och brukar även göra så själv i andra sammanhang) att det hade varit bättre att bara skriva en kommentar i ursprungstråden om att du tog upp fototekniska åsikter och kommentarer under 'Ordet är fritt' samt lagt med en länk till den då avknoppade tråden. Då hade ju allt fungerat smidigare med bussar på själva Snacket och icke bussrelaterade inlägg (som för oss vanliga dödliga i det här fallet lika gärna kunde varit på attisk grekiska) under övriga diskussionsämnen.  ;)

Med vänliga hälsningar // Niclas 


Jag är helt medveten om att vissa är mer fotointresserade än andra och att vi tolkar texterna på olika sätt, när det stod: D80 levererar, jag sjukt nöjd med bilden så kände jag att jag ville säga det jag sa medans andra tar det på ett annat sätt, det var absolut inte meningen att tråden och bilden skulle flyttas till Ordet är fritt eftersom det fortfarande är en bussbild och den platsar fortfarande i Bussforumet, det hade räckt för mig att säga att bilden är lite oskarp, så här kan du använda inställningarna nästa gång och sen var det slut med det men allt drog ut på tråden lite och den flyttades tyvärr.

Johan B

Citat från: Kvarne skrivet 03 oktober 2007, 02:13:18 AM

Jag går emot Patrik i frågan om fototekniska kommentarer delvis. Visst, en liten del sådana kommentarer skadar aldrig, men i det här fallet har det "gått i diket". Bilden är tagen under ett halvtaskigt läge(skymning etc). Och iaf jag känner att när dessa kommentarer tar över så ledsnar man ur mer eller mindre. Det ska vara inställt si och så, Iso hit och dit etc....Suck, alla kanske inte är så kunniga och strävar efter att ta rena proffsbilderna utan kanske tar bilder för att dokumentera händelsen. Då kan sånna här kommentarer få det resultatet att dessa mindre kunninga fotografer ledsnar ur då de får känslan av att det inte duger med en vanlig bild utan den måste vara tagen efter specifika regler...

Oj, känner att det vart mkt pladder, hoppas det framgår vad jag menar...börjar bli trött nu -Dags att sova... :o <----Gäspar!

Bortsett från första kommentaren så tycker jag att Patriks kommentarer/kritik har varit väldigt konstruktiv och jag har definitivt inte kunnat tolka det som utdömmande. Vi som inte är så rutinerade fotografer tar gärna emot sådanna här tips, själv tycker jag det är hemskt tråkigt när man får ett fint motiv men så blir bilden kornig för att man valt fel inställning (ja jag är pedantisk, ja bilden slängs). Som Patrik så riktigt skriver så måste man få ge (konstruktiv) kritik för att folk ska bli bättre. Hur Virtual1 tolkat det kan jag naturligtvis inte veta men utgår från att de gör upp med den ypperligga funktionen "privata meddelanden" om något är otalt sins emellan.