D80 levererar - En ledbuss på 152:an...

Startat av virtual1, 02 oktober 2007, 21:53:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

...något jag aldrig har sett IAF! - kommentera gärna, är ärligen sjukt nöjd över bilden :-)


Patrik

Ärligt, jag ser ingen skärpa i bilden någonstans tyvärr  :-\

Milan

#2
Måste tyvärr hålla med där  :(
Man lär sig av sina misstag. Bilden var ju inte hemsk vill jag påstå, men det saknas lite skärpa på vissa ställen där man normalt sett vill ha det. Kan vara min överkänsliga TFT också.

Fota på mannen!

//M

Yujin Zhang


Bussmicke

Vilken lyckos du är som fått detta på bild trots skärpan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Milan

Men ok, SÅ illa var det faktiskt inte så alla måste skriva samma!

//M

virtual1

Citat från: Patrik skrivet 02 oktober 2007, 21:59:13 PM
Ärligt, jag ser ingen skärpa i bilden någonstans tyvärr  :-\

Kan bero på att klockan var 17.44, bilden är tagen med ISO 640 på 1/40-dels sekund och en kvart senare var det för mörkt för att vara vettigt att fota =) - jag är tokigt nöjd med både färger och lyster trots det urdassiga vädret, sen att skärpan må saknas må vara hänt (kom för den delen inte o säg att inte SL-loggan är skarp ;-)), jag gillar att bilden 'lever' så att säga!!!!

Yujin Zhang

Citat från: Milan skrivet 02 oktober 2007, 22:03:42 PM
Men ok, SÅ illa var det faktiskt inte så alla måste skriva samma!

//M

Okej, då får jag utveckla det jag skrev:
Motivet är intressant (och just på den linje)!  :)
Men ren bildmässigt är det inte så lyckad. Rörelseskärpan och för lite USM är nog problemet.

Yujin Zhang

Citat från: virtual1 skrivet 02 oktober 2007, 22:06:48 PM
Kan bero på att klockan var 17.44, bilden är tagen med ISO 640 på 1/40-dels sekund och en kvart senare var det för mörkt för att vara vettigt att fota =) - jag är tokigt nöjd med både färger och lyster trots det urdassiga vädret, sen att skärpan må saknas må vara hänt, jag gillar att bilden 'lever' så att säga!!!!

EXIF-info säger ISO400...

Patrik

Citat från: virtual1 skrivet 02 oktober 2007, 22:06:48 PM
Kan bero på att klockan var 17.44, bilden är tagen med ISO 640 på 1/40-dels sekund och en kvart senare var det för mörkt för att vara vettigt att fota =) - jag är tokigt nöjd med både färger och lyster trots det urdassiga vädret, sen att skärpan må saknas må vara hänt (kom för den delen inte o säg att inte SL-loggan är skarp ;-)), jag gillar att bilden 'lever' så att säga!!!!

Som Yujin sa så var ISO 400, hade man ökat det till 640 eller 800 så hade slutartiden kunnat bli 1/60-1/80sek och kanske blivit lite skarpare, nu vet jag inte vilket program du använder på ratten.

Milan

Citat från: Yujin Zhang skrivet 02 oktober 2007, 22:07:22 PM
Okej, då får jag utveckla det jag skrev:
Motivet är intressant (och just på den linje)!  :)
Men ren bildmässigt är det inte så lyckad. Rörelseskärpan och för lite USM är nog problemet.

Whatever..

//M

virtual1

Citat från: Yujin Zhang skrivet 02 oktober 2007, 22:07:56 PM
EXIF-info säger ISO400...

Men vad fasen... jag är hundra på att jag satte kameran på ISO640, hade den nämligen på sportläge o tyckte jag forcerade upp den till just ISO640 för att kunna fånga rörliga saker, trippelkollade det :-/ - men då måste kameran skitit i det o gått på auto ändå, nåja...

Patrik

Citat från: virtual1 skrivet 02 oktober 2007, 22:10:13 PM
Men vad fasen... jag är hundra på att jag satte kameran på ISO640, hade den nämligen på sportläge o tyckte jag forcerade upp den till just ISO640 för att kunna fånga rörliga saker, trippelkollade det :-/ - men då måste kameran skitit i det o gått på auto ändå, nåja...

Sätter man den på Sportläget så gör väl kameran allt Auto, bara så att slutartiden blir hyfsat kort men här valde den inte så kort slutartid och då blev ISO bara 400.

virtual1

Citat från: Patrik skrivet 02 oktober 2007, 22:11:50 PM
Sätter man den på Sportläget så gör väl kameran allt Auto, bara så att slutartiden blir hyfsat kort men här valde den inte så kort slutartid och då blev ISO bara 400.

Fast det konstiga var att den just satte ISO på 'Auto' vilket jag fattade att den skulle göra också, trots detta gick det att i displayen ändra från 'Auto' till valfritt ISO - vilket den också 'fastnade' på, men uppenbarligen funkade det inte ändå... nåja, här kommer en lite omreviderad variant på bilden, nu med USM och en kille i rörelse så ni förstår att det inte gick att hålla helt stilla, objektivet har ingen bildstabilisering, och uppzoomat 2,5x är det med!


Patrik

Det ser lite bättre ut nu men det är svårt att fixa den, nästa gång=högre ISO och kortare slutartid alt. att du väljer P-programmet eller S-programmet för att välja slutartid själv.