Kunde inte backa bussen (Nobina) Ö-o

Startat av Christer K, 27 augusti 2011, 08:31:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fikman

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 augusti 2011, 19:59:32 PM
Håller med. Det hade varit en bra metod.
Håller också med att det är bra att kunna hjälpa varandra, men i detta fall rörde det sig kanske om försäkringsfrågor, ifall något hade hänt, i och med att den hjälpande föraren kom från ett annat företag.

Hadde det hänt nått hadde den hjäpande schauffören fått betala alla skador själv.

Mats Karlsson

Citat från: Fikman skrivet 27 augusti 2011, 20:20:10 PM
Hadde det hänt nått hadde den hjäpande schauffören fått betala alla skador själv.
Det hade inte varit så roligt. Ibland lönar det sig inte att snäll och hjälpsam.

Fikman


Är väll inget av dom stora drakarna som har bussarna helförsäkrade

Greger Larsson

Citat från: Christer K skrivet 27 augusti 2011, 08:31:26 AM
Enligt en artikell i dagens NA kunde en förare från Nobina backa bussen efter felkörning, tog hjälp av en kollega från ett annat bolag för hjälp och det blev helt fel.

/ Christer K

Vad blev helt fel?

Citat från: Fikman skrivet 27 augusti 2011, 20:20:10 PM
Hadde det hänt nått hadde den hjäpande schauffören fått betala alla skador själv.

Varför det?


Fikman

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 augusti 2011, 22:02:53 PM
Vad blev helt fel?

Varför det?



Bussen är bara trafikförsäkrad, körs den av person avlönad av nobina så står företaget för skaderna, i andra fall får chaufför betala för vållade skador, även om du är anstäld och hyr bara bussen får du betala om du betala hela reparationen om du skadar fordonet.

Nico

Visserligen är hela scenariot hypotetiskt, men jag finner det ändå tveksamt att följderna skulle bli de som vissa beskriver ovan. Vid en eventuell olycka lär nog fordonets trafikförsäkring eller motsvarande ha lösts ut ändå då tredje part har den rätten på sin sida. Däremot skulle troligen fordonsägaren alternativt försäkringsbolaget sedan kunna stämma den externe föraren i en civilrättslig process eller möjligen fått vederbörandes rättskydd att träda in. Hade bussen hyrts ut kommersiellt hade det berott på vad som avtalats, men troligen hade någon form av självriskeliminering funnits.

Misstänker dock att följderna efter en eventuell olycka aldrig skulle gå så långt då det inte fanns något rekvisit eller uppsåt från den externe förarens sida att begå någon form av brott eller liknande. Likaså kan man säga att Nobinas representant på plats (dvs. bussens ordinarie förare) implicit godkänt det hela. Skulle något ha hänt och Nobina eller motsvarande skulle ha anklagat den hjälpande föraren så riskerar man nog bara en massa dålig publicitet. Däremot kan det nog vara så att den ordinarie föraren kommer att få en ordentlig skrapa då h*n nog kan sägas ha brustit i sitt ansvar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Elmheden

Citat från: Nico skrivet 27 augusti 2011, 22:38:18 PM
En massa text


Håller med Nico här till punkt och pricka. Allt är ju naturligtvis hypotetiskt men får ett bolag hjälp av ett annat så får man ju ta konsekvenserna av detta.
Händer det en "olycka" vid ett sådant tillfälle så är det ju fortfarande "kaffepengar" för ett så stort företag.
Oftast har företaget i den storleksklassen bara en trafikförsäkring men har en annan "pott" vad gäller skador och dessa regleras internt när det händer.
Mao bra om man kan hjälpa varandra när det verkligen gäller.

Greger Larsson

Visst kan det vara så att bussen bara är trafikförsäkrad, men att någon som orsakar en skada för den skull per automatik blir ersättningsskyldig är felaktigt. Sådant lär lösas från fall till fall beroende på bakgrunden till det hela, lite smidiga är man nog trots allt på trafikföretagen.

Håller med Elmheden att om det krisar till sig för en förare så är det väl bara bra om man kan hjälpas åt. Om det går utanför paragraferna någon gång är det nog inte hela världen.

Fikman


Kan säga att nobina är rätt stenhårda på försäkringsbiten, fins tillockmed fall där timmanställda fått gå för att dom kostar företaget för mycket. Den drabbade chauffören har inte befogenhet att "låna in" annan schaufför sådär.

Christer K

När jag körde på ÖTAB, Göteborgs Spårvägar och Swebus Express hade vi fortbildning varje år med genomgång av biljettmaskiner, taxor bussar samt körning med buss bland koner, parkering med buss, kör så närma som möjligt, kör in till trottoar utan att slå i framhjulen och bakhjulen, backa längre sträcka.

De mindre bolagen som jag har arbetat på har inte haft denna typ av utbildningar, nu kommer alla att få det genom YKB som blir ett krav.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Jo

Citat från: Fikman skrivet 28 augusti 2011, 09:41:29 AM
Kan säga att nobina är rätt stenhårda på försäkringsbiten, fins tillockmed fall där timmanställda fått gå för att dom kostar företaget för mycket. Den drabbade chauffören har inte befogenhet att "låna in" annan schaufför sådär.

Ifall föraren skulle krockat så blir ju han i enlighet med lagen och vad som kommit fram innan i tråden bara ansvarig för Nobinas skador om han varit vårdslös eller haft uppsåt att skada fordonet.

Nu var jag inte på platsen men felet de gjorde var ju att medhjälparen backade och föraren höll koll. Det hade ju naturligtvis varit bättre om medhjälparen varit behjälplig med uppsikten istället. Fast det kan ju finnas flera anledningar till det och personerna som företog backningen kanske inte kunde ana rabalderna som skulle bli bara för att de bytte plats. Det kanske var helt naturligt i sammanhanget med tanke på väder, vind, utrustning, erfarenhet med mera. 

Fikman

Citat från: Jo skrivet 28 augusti 2011, 10:49:42 AM
Ifall föraren skulle krockat så blir ju han i enlighet med lagen och vad som kommit fram innan i tråden bara ansvarig för Nobinas skador om han varit vårdslös eller haft uppsåt att skada fordonet.

Nu var jag inte på platsen men felet de gjorde var ju att medhjälparen backade och föraren höll koll. Det hade ju naturligtvis varit bättre om medhjälparen varit behjälplig med uppsikten istället. Fast det kan ju finnas flera anledningar till det och personerna som företog backningen kanske inte kunde ana rabalderna som skulle bli bara för att de bytte plats. Det kanske var helt naturligt i sammanhanget med tanke på väder, vind, utrustning, erfarenhet med mera. 

Ja hadde det vart så att bussen varit helförsäkrad hade han fått ståt för självrisken men i detta fall hade han fått betala allt skjälv.
Fins väll igentligen inga naturliga omständigheter att byta plats, han skulle hjälpt och gajdat chauffören bara inte tagit ratten själv.

Blue

Citat från: Christer K skrivet 28 augusti 2011, 10:03:35 AM

De mindre bolagen som jag har arbetat på har inte haft denna typ av utbildningar, nu kommer alla att få det genom YKB som blir ett krav.

/ Christer K

Jag är snart klar med YKB fortbildningen och vi kör inte en enda meter, så att hoppas på att YKB ska göra det som körkortsutbildarna helt tydligt misslyckats med är nog förgäves.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Mats Karlsson

Citat från: Blue skrivet 28 augusti 2011, 12:11:30 PM
Jag är snart klar med YKB fortbildningen och vi kör inte en enda meter, så att hoppas på att YKB ska göra det som körkortsutbildarna helt tydligt misslyckats med är nog förgäves.
Det går att lägga till moduler i utbildningen vilka inkluderar kör- och halkutbildning, även om det inte är något lagkrav. 

Cyklisten

Jag jobbar på Valdemarsro i Malmö, där finns en gata förberedd för ett industriområde som aldrig byggts. Då och då ser man Nobina-chaufförer öva backning med ledbussar, även i kurvor. Verkar nödvändigt!