Dessa j***a cyklister

Startat av Henrik Palmqvist, 13 juni 2011, 11:46:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Drängen

Citat från: Jacob A skrivet 19 juni 2011, 01:57:02 AM
det känns som att många bilister (och de som kör andra fordon också) inte ser cykeln som ett fordon utan mer som någon långsam irriterande sak som bara är ivägen.

//Jacob
Precis som cyklister ser fotgängare på gång- å cykelbanor, m.a.o. Jag har kört yrkesmässigt sen -76, men aldrig känt mig så otrygg som när jag pendlade Dgfs-Örebro, och gick morron å kväll mellan Resecentrum och Holmen. Total hänsynslöshet, dessutom förutsätter man att gångarn ska höra en nästan ljudlös cykel, och flytta sig när den kommer bakifrån. Nä, det har jag lärt mig, cyklister och motorcyklister har minsta möjliga riskmedvetenhet i trafiken.

Andreas91

Jag vet att det finns cyklister som följer trafikreglerna, men tyvärr är det så pass sällan som jag ser de, att min tolerans mot cyklister är hyfsat låg. Efter att både jag själv, men även andra jag känner, har varit nära att bli påkörda av cyklister på Sveavägen i Stockholm, så är jag rätt så irriterad på cyklisterna. Ett av fallen var vid ett övergångsställe där fotgängaren går över gatan, då cyklisten vägrar stanna och i ett fall då jag har grön gubbe, cyklisten knallröd, men ändå kör för full kareta.

Det har diskuterats en del om cyklisterna i lokaltidningen, men inget verkar hända. Att cyklister ev. skall få svänga höger vid rödljus gör knappast saken bättre - eller visst, för cyklister blir det förstås bättre, men det blir ännu tuffare för fotgängarna. Snart blir det väl lagligt att köra mot rött i övriga riktningar med...

Fartkameror för cyklar skulle inte vara helt fel. ;)

Hans Fredriksson

Cyklister som inte följer trafikreglerna? Det måste röra sig om förklädda bussförare ::)

JB

Verkar som att många i denna tråd lider av confirmation bias, ni kommer ihåg varje gång en cyklist bryter mot trafikreglerna och ställer till det i trafiken, men det är lätt att glömma bort alla cyklister som beter sig som de ska. Eftersom detta är ett bussforum kan jag nämna att jag många gånger sett bussförare bete sig som idioter i trafiken, men skulle inte komma på tanken att döma alla Sveriges bussförare efter dessa undantag.

Nico


Visst Jonas, men det intressanta här är nog ändå de proportionella förhållandena vilka du ignorerar totalt. Alltså hur många procent av bussförarna beter sig som idioter i trafiken i förhållande till hur många procent av cyklisterna som gör samma sak? Likaså hur stor är chansen att en bussförare som eventuellt hittat på dumheter i trafiken få ta eventuella konsekvenser av det i förhållande till hur många cyklister som får göra sammaledes?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Drängen

Helt klart JB, skriver många efter principen "Grandet i sitt öga, å bjälken i grannens". Men av alla trafikantgrupper jag sett under ca: 50 år i trafiken visar cyklisterna absolut största bristen på hänsyn. Det sägs att hornen växer när man sätter sig bakom ratten, men bakom styret tillkommer nog både bockfot och svans.