Ny sedel kommer inom kort

Startat av Hans Fredriksson, 03 juni 2011, 21:14:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Peter C


Möllers

Kungen borde avgå bara skämmer bort sverige,efter hans skandaler.
Kommer Daniel bli nästa kung han som är gift med viktoria?

Björn Ax

Nej vad jag har hört så kan Daniel inte bli mer än prins. Det är viktoria som kommer ta över efter Kungen vad jag vet.

Han får gärna sitta kvar för mig. Jag kan erkänna att jag bryr mig inte så mycket om kungen.

jocke

Kungen har väl samma rättighet som alla andra vuxna människor att gå på strippklubb. Hade han inte gjort de hade han slösat bort pengarna vi ger på något annat. Inte så att vi hade fått betala minde apanage pga det.

Och nej, Daniel kan aldrig bli Kung. Kung kan du bara födas till.  Drottning blir du om du gifter dig med en Kung. Du blir prins om du gifter dig med en Drottning.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Jag tycker att det är intressant när debatten börjar handla om pengar. Oavsett om man är rojalist eller republikan måste man ju ändå inse att apanaget är en väldigt låg summa jämfört med vårt övriga höga skattetryck, och att i Sverige som republik ändå måste ta ut en skatt för att underhålla våra statliga slott och egendomar. Precis som de pengar som vi idag betalar för att underhålla byggnader ägda av kommuner, landsting och stat.

Så visst kan man diskutera framtida statsskick, men blanda inte in pengar i debatten bara. För vi sparar knappast ett enda öre på att byta ut kungen mot en president. Snarare tvärtom. Att ersätta dagens högvakt vid slotten mot en vanlig bevakningsfirma skulle t.ex öka dagens kostnader.

Hans Fredriksson

#6
Ibland undrar jag vad debatten går ut på. En del angriper personen kungen medan andra angriper monarkin.
Finns inget utländskt land förutom Tyskland som medialt publicerar skvaller och rykten om vår kung. Och svensk media förmedlar i stort sett ingenting  om konungens och hovets arbete.
De flesta länder känner inte till att Sverige är en monarki.
Kungens apanage på 122 milj går till familjen och ska bla räcka till drift, ej underhåll av de kungliga slotten.
Hemska tanke om det inte skulle vara en svenk utan en buse från Balkan som får vårt kungahus att vackla.
Vad är definitionen av porrklubb, jag menar juridiskt. För inte det står det väl porrklubb på dörren ::)

Zella

Länge leve Monarkin... hoppas jag.

M

Citat från: Tomas "Dosan" Fransson skrivet 04 juni 2011, 01:51:47 AM
Länge leve Monarkin... hoppas jag.
Hoppas att leva 30 år till och hoppas definitiv att Sverige har blivit en republik innan jag lämnar in.

/M

Bussmicke

Prins Daniel, Ha ha ha. sicken tönt...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 03 juni 2011, 23:14:43 PM

Och nej, Daniel kan aldrig bli Kung. Kung kan du bara födas till.  Drottning blir du om du gifter dig med en Kung. Du blir prins om du gifter dig med en Drottning.

Det finns två sätt att bli drottning: dels att gifta sig med en kung (är hon redan gift med honom när han blir kung blir hon drottning i samband med bröllopet) som Silvia, dels att födas med arvsrätten som landets regent som Victoria. En drottning kan alltså vara landets regent (som i Danmark) och helt enkelt den kvinnliga titeln för kung eller kungens fru.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

99-kronorsedeln tycker jag dock är något som verkligen behövs. Det mesta kostar ju nu på 99 kronor och inte 100. Kanske dock den bör få en liten annan utformning. Fast den framtagna varianten var väldigt kul. Man har till och med lyckats fånga in kungens flackande blick som han tar till när han blir pressad. :)

Nu är det väl inte så konstigt om kungen som är en man i farten har råkat hamna på vad som kan kallas porrklubb någon gång. Vi som en gång varit ute i svängen vet att när det gäller vad man skall göra efteråt så följer man med några tongivande i gänget och kanske man då råkat hamna på en porrklubb utan att man avsett det.

För övrigt var det en länstrafikschef i Sverige som lyckades med detta i samband med en konferens i Bryssel och som flott tog hela notan på sina skattebetalare. Först när notan granskades kom någon på att den var från en porrklubb (man kan ju fråga hur granskaren kunde veta detta :D) och han skyllde först på att det varit så mörkt att han inte sett något, sedan att han inte varit helt nykter och slutligen avgick han. Då hade han redan betalat notan med egna pengar. Även näringslivsministern Björn Rosengren gjorde väl en liknande tavla.

Värre är väl om kungen på något sätt är med i Anders Lettström försök att stoppa bilderna. Det finns dock inte mycket som tyder på att kungen ens känt till detta. Lettström lär ha gjort det främst för att skydda sig själv. Vi vet ju inte heller om bilderna är manipulerade, vi vet bara att de finns.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Citat från: Hans Fredriksson skrivet 04 juni 2011, 00:12:20 AM
Ibland undrar jag vad debatten går ut på. En del angriper personen kungen medan andra angriper monarkin.
Finns inget utländskt land förutom Tyskland som medialt publicerar skvaller och rykten om vår kung. Och svensk media förmedlar i stort sett ingenting  om konungens och hovets arbete.
De flesta länder känner inte till att Sverige är en monarki.
Kungens apanage på 122 milj går till familjen och ska bla räcka till drift, ej underhåll av de kungliga slotten.
Hemska tanke om det inte skulle vara en svenk utan en buse från Balkan som får vårt kungahus att vackla.
Vad är definitionen av porrklubb, jag menar juridiskt. För inte det står det väl porrklubb på dörren ::)

Beror väl på hur allt definieras? Kungen med familj är de som företräder monarkin så rent praktiskt kan man nog se kungen och begreppet monarki som ungefär likvärdigt i detta fall. Sen är inte Sverige speciellt intressant på ett globalt plan. Visst har väl ganska många hört talas om landet med Björn Borg, Abba, Volvo osv. men sedan är det inte så många som bryr sig så mycket utöver det även om vi också ofta utåt förmedlat en bild av Sverige som ett demokratiskt samhälle... vilket troligen medför att folk inte ens reflekterar över att vi samtidigt är ett av få länder med ett sådant förlegat, sett ur ett strikt demokratihänseende, statsskick som monarki faktiskt är.

Vad definitionen på porrklubb sedan kan tänkas vara är nog något som är öppet för diskussion, men rent explicit så är det inte 'busen från Balkan' som fått monarkin i svaj utan snarare deras egna handlingar där då busen ifråga bara blir en [utlösande] faktor i det hela. På det stora hela är det egentligen inte heller frågan om vad statschefen har gjort... hade han bara direkt sagt något i stil med -OK, vi var ute och slog runt en kväll och det gick lite snett... ja, då hade det kanske blivit lite gny från t.ex. FI. Sedan hade det hela sannolikt blåst över relativt fort och ingen hade undrat mera över saken. Nu har man istället fått det hela att växa vidare i alltmer invecklade härvor.

Frågan blir då istället nu varför man försöker att mörklägga det hela, dvs. om man försöker att dölja detta relativt banala etikettsbrott så kan man även börja fråga sig vad mer som mörkas? Det blir då det som är den springande punkten. I synnerhet som statschefen, med vårt nuvarande statsskick, inte kan åtalas samtidigt som saken påverkar hela diskursen kring demokrati versus monarki i sig. Då det ändå är en stor del av skattebetalarnas pengar som går åt för att driva monarkin åt en enskild familj på livstid samtidigt som det handlar om hur Sverige som nation företräds utåt, ja då blir det ganska självklart så att alla oegentligheter kommer att utgöra föremål för ett visst intresse.  
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2011, 09:47:30 AM
Lettström lär ha gjort det främst för att skydda sig själv. Vi vet ju inte heller om bilderna är manipulerade, vi vet bara att de finns.


Vilken bild? Är det någon som sett någon? Oavsett sanningshalten i det som påtalas är det helt otroligt att det kan bli sådan medial debatt och så upprörda känslor från vissa håll bara för att någon som förefaller vara s.k. gangster påstår sig ha en bild som visar någon som ser ut som kungen (eller är det kanske Lettström?). Ingen bild har visats och det har väl heller inte framkommit att den i så fall skulle visa just kungen? Innan någon icke manipulerad bild har visats från trovärdigt håll tycker jag man ska ta avstånd ifrån den här typen av journalistik, oavsett om det gäller kungen, presidenten, statsministern, världens bästa fotbollsspelare eller bara en vanlig person. Detta oavsett vad man tycker om monarkin och den person som blir anklagad.

BTW, vad är straffet för att besöka en porrklubb? Moraliskt tvivelaktigt - antagligen, omdömeslöst om man är kung - sannolikt, men är det olagligt?

Mats Karlsson

Citat från: Bussmicke skrivet 04 juni 2011, 09:06:38 AM
Prins Daniel, Ha ha ha. sicken tönt...
Tönt? Nej tvärtom. Han är mycket intelligent och har stil. Jag är imponerad av honom.