Vilken radiokanal är er favorit?

Startat av Tonniiie, 18 mars 2011, 15:15:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussfan

SimonB:  hur blir det om du blir lokförare då då kanske du får köra dieswellok och de dundrar lite svårt att höra radion då;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussfan skrivet 19 mars 2011, 05:58:58 AM
SimonB:  hur blir det om du blir lokförare då då kanske du får köra dieswellok och de dundrar lite svårt att höra radion då;)

Moderna diesellok brukar vara ganska tysta i förarhytten. Ungefär som i en lastbil.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

KG

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2011, 08:10:48 AM
Moderna diesellok brukar vara ganska tysta i förarhytten. Ungefär som i en lastbil.

Visst är det så, men vilka operatörer i Sverige har moderna diesellok?  ::)

Lokförare löser problemet genom att ha peltors med radio i.

Ersa

Oftast SR P3, där jag har mina favoritprogram. Tankesmedjan, Lantz och P3 Dokumentär är SR-program jag alltid försöker att lyssna på när de går. Vid rätt humör brukar The Voice eller NRJ rattas in då man susar förbi Stockholm, men de har ju ett rätt begränsad radie... eller är det jag som är för rörlig? ;)

För att härda ut på E4:an kompletterar och garderar jag mig från dåliga program och områden med ingen mottagning, genom att alltid ha med mig en rejäl mängd med podradioprogram i mp3-form i mobilen. Här är det huvudsakligen äldre program från SR och BBC, men även nyligen nerladdade podfiler från program jag missat när de gick live. Även ljudböcker och radioteatrar får plats vid sidan om, men kravet är då att det är engelskspråkigt, och helst ska Stephen Fry ha något finger med i produktionen. Enligt min dator har jag just nu över 50 Gb med lagligt nerladdade podradiofiler sparade, varav 40 Gb kommer från SR:s hemsida... 8)

Bilstereon består av en radio som även har uttag både för SD-kort och usb-minne. Samt ljudingång i form av telekontakt för anslutning av extern ljudkälla, som t.ex lilla bärbara datorn eller en annan manick som kan ta in BBC eller Captal FM London direkt från nätet, dvs livesändningar.

SimonB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 mars 2011, 08:10:48 AM
Moderna diesellok brukar vara ganska tysta i förarhytten. Ungefär som i en lastbil.

...till skillnad mot gammeldanskarna som är väldigt vanliga på våra svenska spår. Där lär hörselskydd vara en självklarhet vad jag har hört från andra.

Hans Fredriksson

För min del som bara trafikerar E4:an och R40 blir det P1 via MP3 spelaren. Det är dålig mottagning på många ställen kanske beroende det på MP3spelaren. Då får det bli talbok.

Skusty

#21
Rock Klassiker då jag är inom deras sändradier i Sverige, Vinyl 107 rätt ofta då jag är i Stockholm, undviker gärna Bandit, i Norge är det Radio Norge, de har en riktig musikblandning, något som inte kan sägas om svenska kanaler som hävdar att de har det.

P4 Stockholm har bäst trafikinfo ja, men hemskt tråkigt att lyssna på under förmiddagar och eftermiddagar.

yngrot

Då är jag lite tvärtemot er andar lyssnar ofta på MIX Megapol  visst reklamen är störig  men P3 upplever jag rätt jobbig och P4 i våra trakter ja de är då inge hit heller...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Dson

När det gäller radio är det P3 som gäller, främst Vaken i P3&P4, men på morgonen/förmiddagen blir det allt som oftast egen musik från iPoden.

Skusty

Citat från: Dson skrivet 20 mars 2011, 16:46:36 PM
När det gäller radio är det P3 som gäller, främst Vaken i P3&P4, men på morgonen/förmiddagen blir det allt som oftast egen musik från iPoden.
Inte 'Ligga i P3' då?

SimonB