Mina fördomar är mina fördomar... men de är i alla fall mina egna.

Startat av Buss-Anders, 23 mars 2010, 20:33:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Lite måste man kunna retas med och skämta om biltrafikanterna. ;) Jag vet med stor säkerhet och är helt övertygad om att ni alla här är laglydiga biltrafikanter, men varje dag, vare sig jag sitter i familjens Saab 9-5 från 2000 (som går som ett skott när den vill, men mest då bara vid de få gyllene tillfällena i 200 km/h på autobahn :P) eller som jag oftare gör, är ute och går, så förundras jag över hur mycket trafikgalningar det finns ute i trafiken. Det finns så många olika exempel, så jag kan inte nämna alla. Några klassiker har ni redan hunnit nämna, som att vissa förare gärna tycker att de har tuffare bilar och att de då skall komma före alla andra. Vissa gånger i sådana fall, har jag sett förare som agerat så, men som har kört om på en normalväg (2 filer, en för varje körriktning) inför ett backkrön, med noll sikt om det dyker upp en bil på andra sidan backkrönet och det är ju lika med livsfara, inte bara för medtrafikanterna, utan för de själva också.

Ett annat exempel var när jag var i Frankrike. Har ni känt er riktigt irriterade ibland när det finns långtradare, med chaffisar som är fullt medvetna om att de inte kan köra om, försöker med det i alla fall? Som sagt, även här så vet jag att det finns många kloka chaffisar, vilket är tur det förstås, men på E18, när man precis kört ut på motorvägen från Norrtälje och man möts av dessa karavaner av finländska långtradare ifrån Kapellskär, så kan man ibland få spader. Flera kör ut i omkörningsfilen, andra långtradarchaffisar, dvs. de klokare av de, tutar ofta och blinkar med helljusen när de andra chaffisarna klantar sig, men problemet blir ju i omkörningsfilen, det blir ju bara en enda stor propp, ingen kommer ju förbi! När jag åkte med bil i Frankrike för första gången, så var det förvisso 100 ggr värre, då var det proppar med flera kilometer av köer bakom varje gång i princip. Bussar har jag inget emot, för dem kör på i rask takt, så dem skapar inga direkta kraftiga inbromsningar om de kör ut i omkörningsfilen/erna.

Det sista exemplet, som bl. a. skedde vid ett tillfälle idag på Sveavägen, handlar återigen om förare som kör så snabbt i tät trafik, att de utgör en fara för alla i närheten, även för de själva. En gång var på E4:an i södergående riktning, när jag och min familj skulle åka ner till Skåne på sommaren, som många andra somrar när jag var liten. Iaf, vi kör kanske runt 120 km/h och så hör vi hur det kommer något vrålandes på vägen i en rasande fart i omkörningsfilen. Det var en röd Ferrari och han låg säkert i 200 km/h på motorvägen. Man hann knappt reagera innan han var borta runt en kurva på motorvägen ungefär en kilometer framför oss. Han hade tur där att han inte skapade en rejäl trafikolycka. Idag, så fick jag bevittna en förare, som säkert tyckte att han var supertuff, sladda rejält in på Sveavägen ifrån Rådmansgatan. Hade inte han bromsat och fått någorlunda kontroll över bilen, så hade han inte bara skadat flera fotgängare allvarligt, utan han hade säkert flugit rakt in i baken på en av de nya MAN-bussarna, 7446, vid korsningen Sveavägen/Tegnérgatan. Bilen i detta fall var en rejält upphottad variant av en Mercedes, jag tror att det kan ha varit en lyxigare variant. Tror dem heter AMG eller något sådant. En Merca-kunnig person här vet säkert om det stämmer.

groenis

Sitter och läser många av inläggen med glimten i ögat och höjer ögonbrynen över några andra,
Som f.d mercaägare så blev jag tvungen att be leveransen ta bort modellmärket på samtliga bilar
som var stjärnförsedda orsaken var att andra mercaägare inte hade någon förståelse varför mina bilar kostade 150.000 till 200.000 mera än deras.

Nu ska ni få en fördom till att yvas över.
Orsaken till att jag la ner mer pengar på mina bilar var för att som taxiägare bor jag i bilen 12 timmar per pass då är valet enkelt åka pinnstol eller läderfåtölj.

En pinne till på brasan.
Den mörka delen i mitt liv var nog som SAAB försäljare.
Är på väg till firman efter ett kundbesök fastnar i en evig bilkö,
Kommer ifatt den långsamt gående bilen och inser att den fullutrustade turbon levererade jag
tre veckor innan till en kund som inte utnyttjade motorns potensial.
Däremot alla bilar som kör som galningar alltid är skrivna på företag,
Har chefen skällt ut dem så att de måste hävda sig i trafiken eller?

/lennart

Ersa

Jag njuter varje gång en fördom ställs helt på ända, genom att något förväntat agerar helt tvärtom. Min gamla svarta (inte speciellt vackra) Saab 9000 -90 såg inte mycket ut för världen, men nog var det kul att med bilen full med packning och en cykel ståendes på taket kunna accelerera som en tok uppför långa sega uppförsbackar som t.ex Skuleberget tack vare 220 hk under huven. Det uppskattades inte alltid av stressade herrar i dyra bilmärken att den gamla fula bilen alltid höll samma, eller högre hastighet än de själva kunde. Speciellt när man hann upp den stressade bilföraren som kört om en 5 minuter innan. Då gasade de på igen... och efter 5 minuter var man ikapp igen. Trots att man själv höll samma hastighet hela tiden.
Och trots att bilar ibland körs snabbt och effektivt på motorväg, är det kul att se att de ibland ändå kan använda blinkers (minst tre blink) vid alla filbyten, samt även vid start från vägkanter. :)

Det är även kul när en bil uppenbarligen har en annan förare än ägaren. När gamla kepsgubben Pers röda Opel som normalt aldrig går över 60 km/t passerar en i full fart i vänsterfilen pga att det t.ex är ägarens mekaniker som är ute och provkör. Eller när en "bonnig" bil med dekaler eller annat (förr länsbokstaven på nummerskylten) som påvisar att bilen är från någon av Sveriges landsbygder, framförs med full koll i rätt filer inne i Stockholms innerstad, pga att den t.ex framförs av ägarens syskon eller kusin, som är bosatt i Stockholm.

Bilmärken idag känns mer och mer anonyma, och huruvida det är en BMW eller en Toyota som är stressad i vänsterfilen spelar numera mindre roll för mig, då jag har rätt svårt att se skillnad på dem. De flesta bilmärken ser ju ut som Passater vid en snabb blick, även om BMW-ägare kan bli lite småsura om man råka slinta med tungan innan man sett BMW-emblemet. :P

Mittlinje

Ber om ursäkt Ulf ifall du tog illa upp gällande mitt inlägg - som jag skrev var det en reflektion över "märken" och det är sant att Audi-bilarna uppnådde 50% av omkörande vid det tillfället jag nämnde. Som jag också skrev, inget statistiskt bevisat på annat sätt.

Jag skrattade åt huvudinlägget och inte blev det bättre då vi i onsdags åkte längs E6, omkörda av en Audi och med färskt minne från upplevelsen men omkörande Audi kom åter en Audi och körde om oss. En spontan kommentar kom från frun - "har alla Audi-bilar en hastighetsmätare som visar 100 när de håller 120?"

Visst har vi alla fördomar och så länge vi kan skratta åt dem och kanske bjuda på detta så är dessa fördomarna inte av ondo. Polska registrerade bilar på 80-talet i södra Sverige var de bilar som rymde mest bagage, fransmän på semester hade alltid sängen med sig på takräcket osv. Jag säger som så: det är mänskligt att fela - i Berwaldhallen sitter ett helt gäng och gör inget annat under dagarna!

Mölle-Mats

Citat från: Mittlinje skrivet 26 mars 2010, 21:23:43 PM
... En spontan kommentar kom från frun - "har alla Audi-bilar en hastighetsmätare som visar 100 när de håller 120?" ...
För tiotalet år sedan så hade jag en Audi 100 2.3 E av -88B års modell, vars hastighetsmätare lite slumpmässigt då och då fick "tuppjuck" och slog mellan 50 och 180 km/h oavsett hur fort man körde!  :o

groenis

Audi 100 2.3 E av -88B års modell

Absolut en bilmodell att hysa fördomar om ;)
När jag började köra taxi så var det just en sådan,
Långbenta kunder fick plats bakom mig (inte bra)
Bagageutrymmet var stort fick plats minst två stora Samsonite resväskor plus några små handjagare
(inte heller bra)
Bränslesnål femcylindrig diesel med manuell växellåda (absolut helt fel här måste Audi teknikerna fått hjärnsläpp och dessutom släppa ut eländet på marknaden)

/Lennart

fontheking5

Citat från: groenis skrivet 27 mars 2010, 01:26:39 AM
Audi 100 2.3 E av -88B års modell

Absolut en bilmodell att hysa fördomar om ;)
När jag började köra taxi så var det just en sådan,
Långbenta kunder fick plats bakom mig (inte bra)
Bagageutrymmet var stort fick plats minst två stora Samsonite resväskor plus några små handjagare
(inte heller bra)
Bränslesnål femcylindrig diesel med manuell växellåda (absolut helt fel här måste Audi teknikerna fått hjärnsläpp och dessutom släppa ut eländet på marknaden)
/Lennart
Vad jag vet så var 2,3 an en 5 cylindrig bensinmotor . Vet att Audi / VW hade en 2,5 liters 5 cylindrig diesel på 90 talet och fram till idag har VW andvänt den i sina transportbilar . Någon 2,3 liters 5 cylindrig diesel känner i alla fall inte jag till .

groenis

Håller med Fontheking
Jag fick liksom teknikerna på Audi hjärnsläpp ;)
Har för mig att det var den maskinen som Volvo satte i gamla 850:an med egna modifieringar
och lyckades dessutom få den att dra mer än originalet?

/Lennart

JDS

Citat från: groenis skrivet 27 mars 2010, 16:31:46 PM
Håller med Fontheking
Jag fick liksom teknikerna på Audi hjärnsläpp ;)
Har för mig att det var den maskinen som Volvo satte i gamla 850:an med egna modifieringar
och lyckades dessutom få den att dra mer än originalet?

/Lennart


Fanns den inte dessutom i dieselversionen av 740? Eller tänker jag på en annan motor nu?

Ulf Rådeström

Citat från: Mittlinje skrivet 26 mars 2010, 21:23:43 PM
Ber om ursäkt Ulf ifall du tog illa upp gällande mitt inlägg - som jag skrev var det en reflektion över "märken" och det är sant att Audi-bilarna uppnådde 50% av omkörande vid det tillfället jag nämnde. Som jag också skrev, inget statistiskt bevisat på annat sätt.

Jag skrattade åt huvudinlägget och inte blev det bättre då vi i onsdags åkte längs E6, omkörda av en Audi och med färskt minne från upplevelsen men omkörande Audi kom åter en Audi och körde om oss. En spontan kommentar kom från frun - "har alla Audi-bilar en hastighetsmätare som visar 100 när de håller 120?"

Visst har vi alla fördomar och så länge vi kan skratta åt dem och kanske bjuda på detta så är dessa fördomarna inte av ondo. Polska registrerade bilar på 80-talet i södra Sverige var de bilar som rymde mest bagage, fransmän på semester hade alltid sängen med sig på takräcket osv. Jag säger som så: det är mänskligt att fela - i Berwaldhallen sitter ett helt gäng och gör inget annat under dagarna!

Javisst...vad du är avundsjuk på allt du inte själv kan ha....

Mattias

http://www.youtube.com/watch?v=PvZuEs6Jmgc
"Alla Fattiga Är Lata, Varje Rik Man Är En Snobb
Och Alla Utlänningar Tar Ens Jobb!

Men Jag Tycker Inte Alls Att Det Är Fördomar.
Det Är Fakta Inte Alls Nån Form Av Fördomar.
Det Finns Alldeles För Många Som Har Människofobi
Men Själv Så Är Jag Fördomsfri!"

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header