Nya bilar till Postens brevbärare

Startat av Ersa, 02 februari 2010, 19:02:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Inga fler Renault Kangoo, utan istället 3 000 nya brevbärarbilar från Fiat. Men både antisladdsystem och sidokrockkuddar valdes bort av Posten och Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall vill att affären stoppas, skriver DN:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/posten-valde-bort-antisladd-1.19933

Mats Karlsson

Inte nog med detta! Bilarna saknar även värme!! De första bilarna togs i trafik i början av december i min födelsekommun. Några veckor senare kom kylan. Då uppdagades den dåliga värmen.
http://bohuslaningen.se/nyheter/dalsland/1.671270-de-nya-postbilarna-forst-i-fargelanda
http://bohuslaningen.se/nyheter/sverige/1.696691-iskallt-i-postens-nya-bilar

Krille

Posten biter sig själv i svansen (igen)
NÄR ska man lära sig att fixa ett bra grundmatrial innan man fattar beslut om stora investeringar?

/K

SimonB

Tråkigt tråkigt...
Postens anställda förtjänar något bättre, men jag antar att det blir så när alla beslut tas på central nivå med bara pengar i åtanke.

a32

Så länge de höga cheferna och tjänstemännen på posten får sina stora dyra fina tjänstebilar att leka med varannat år så är väl allt bra, att tattarna längst ner i tjänstestegen får sitta i kalla och farliga arbetsfordon spelar väl ingen roll  ::)  8)

Tråkigt och väldigt vanligt tyvärr i hårt ekonimiskt ansträngda branscher.

/a32   ;)

Ersa

Citat från: a32 skrivet 02 februari 2010, 21:01:36 PM
Så länge de höga cheferna och tjänstemännen på posten får sina stora dyra fina tjänstebilar att leka med varannat år så är väl allt bra, att tattarna längst ner i tjänstestegen får sitta i kalla och farliga arbetsfordon spelar väl ingen roll  ::)  8)

Tråkigt och väldigt vanligt tyvärr i hårt ekonimiskt ansträngda branscher.

/a32   ;)

Jag vet hur de kan spara pengar: Låt tjänstemännen överta de uttjänta Kangooerna! ;D

scaniaolsson

Kanske dags att lära sig av "lillebror" Citym... (förlåt) Bring !
Dom kör i alla fall här i NV Skåne med VW Caddy, både vita och Bring-gröna förekommer.

Med tanke på hur "vanlig" Caddyn börjar bli i många branscher så ger det väl en rätt bra hint om vad yrkesfolk tycker om den som bil.

Scaniaolsson
(Som har ett varmt hjärta för VW när det gäller små transportbilar)
Fordonsintresserad elmontör.

Nico


Visst är bilarna bra, men det stora kruxet med VW i Sverige är den otroligt usla servicen. Trots att man försöker så lyckas VW:s svenska återförsäljare, dvs. 'Din Bil Sverige AB' att år efter år placera sig på botten vad gäller detta med nöjda kunder.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

SimonB

Citat från: scaniaolsson skrivet 02 februari 2010, 21:16:37 PM
Kanske dags att lära sig av "lillebror" Citym... (förlåt) Bring !

Det heter fortfarande Citymail, fast med Bring framför. "Bring Citymail" är alltså rätt namn. :)

Citat från: Nico skrivet 02 februari 2010, 23:30:09 PM
Visst är bilarna bra, men det stora kruxet med VW i Sverige är den otroligt usla servicen. Trots att man försöker så lyckas VW:s svenska återförsäljare, dvs. 'Din Bil Sverige AB' att år efter år placera sig på botten vad gäller detta med nöjda kunder.

Hur är det med Fiat? Det är ju inte direkt ett vanligt bilmärke i det här landet.

Mölle-Mats

Citat från: Nico skrivet 02 februari 2010, 23:30:09 PM
Visst är bilarna bra, men det stora kruxet med VW i Sverige är den otroligt usla servicen. Trots att man försöker så lyckas VW:s svenska återförsäljare, dvs. 'Din Bil Sverige AB' att år efter år placera sig på botten vad gäller detta med nöjda kunder.
Ja bilarna är bra! Har nyligen leasat några VW till vår verksamhet, varav en Caddy Maxi Life diesel med DSG-automat som nu rullat 850 problemfria mil på tre månader (förutom då en i personalen lyckades spilla i 6 liter etanol i tanken - men det var ju inte bilens fel).

Kvaliteten på servicen varierar dock stort mellan olika VW-återförsäljare. NV Skåne nämndes i sammanhanget och här har vi ju Börjessons Bil i Ängelholm som jag enbart har lovord att ösa över - kanonbra helt enkelt!

Mölle-Mats

Citat från: SimonB skrivet 02 februari 2010, 23:32:33 PM
Hur är det med Fiat? Det är ju inte direkt ett vanligt bilmärke i det här landet.
Nej FIAT har väl alltid åkt berg-och-dalbana på den svenska marknaden - bytt generalagenter och serviceverkstäder som andra byter skjorta ungefär så kontinuiteten har ju blivit starkt lidande och därmed så har man väl inte byggt upp någon trogen återkommande kundbas precis ...

Och bilarna - tja, de borde nog inte få vara norr om alperna under perioden oktober-mars eller så!  :-\ Sambon hade en 2002 års FIAT Punto när vi träffades, och den frös dörrarna konsekvent fast på då kvicksilvret kröp under nollan!

Den begick f ö harakiri i somras efter cirka 12 500 mil då kylaren sprang läck - men eftersom den saknade vattentempmätaren så uppmärksammade sambon inte att den kokade förrän den varmnöp med rätt stora motorskador som följd. Eftersom marknadsvärdet på bilen knappt översteg vad reparationen bedömes kosta så skickade vi iväg som den stod till en entusiastisk gör-det-självare, och det var förb-t skönt - för det var en riktig sk-tbil!!!  :P

Så jag säger - stackars postiljoner! De borde säga upp sig och gå över till att jobba för Bring-Citymail!  ;D


Nico


Citat från: AO skrivet 03 februari 2010, 01:21:26 AMEtt litet repotage från Aftonbladet TV.

Aftonbladets inslag är intressant. Visserligen ges Tingvall mest tid av naturliga skäl i detta fall, men även en ansvarig från Posten får komma till tals. På det stora hela verkar det vara som vanligt, dvs. man har låtit räknenissarna få fria händer. Då blir det tyvärr bara prislappen som styr medan allt annat får stå tillbaka eller rent av negligeras öppet. Här nämns även att krockkuddar, antispinn mm. finns, men att Posten implicit valt bort det då de inte tagit med det i sin kravspecifikation. Här handlar det mera om att man bör göra om och göra rätt. Frågan är väl bara vad man ska göra med alla de beställda bilarna?




Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 februari 2010, 23:38:12 PMJa tyvärr, i Sthlm, Göteborg o Malmö, i landsorten är det en helt annan sak tack o lov.

Citat från: Mölle-Mats skrivet 03 februari 2010, 00:00:21 AMJa bilarna är bra! Har nyligen leasat några VW till vår verksamhet, varav en Caddy Maxi Life diesel med DSG-automat som nu rullat 850 problemfria mil på tre månader.

Kvaliteten på servicen varierar dock stort mellan olika VW-återförsäljare. NV Skåne nämndes i sammanhanget och här har vi ju Börjessons Bil i Ängelholm som jag enbart har lovord att ösa över - kanonbra helt enkelt!

Jo, den dåliga servicen kan ju vara ett storstadsfenomen. Lite beror det kanske även på att man har så pass många fler sålda VW-fordon i dessa områden. Å andra sidan gäller detta förhållande även för i stort sett alla andra bilmärken. VW Sverige är medvetet om detta förhållande och har provat både det ena och andra, men misslyckats.

Sen beror det nog även lite på vilket företag som är ansvarigt och det verkar vara just "Din Bil Sverige AB" som är den stora akilleshälen (de specialiserar sig även just på storstadsområdena) och de är allmänt kända för märkligheter, otrevligt bemötande osv. Mera fristående återförsäljare för VW verkar däremot tydligen hålla en mycket högre klass. Kanske dags att lägga ned "Din Bil" istället?!






Citat från: Mölle-Mats skrivet 03 februari 2010, 00:07:56 AMOch bilarna - tja, de borde nog inte få vara norr om alperna under perioden oktober-mars eller så!  :-\ Sambon hade en 2002 års FIAT Punto när vi träffades, och den frös dörrarna konsekvent fast på då kvicksilvret kröp under nollan!

Den begick f ö harakiri i somras efter cirka 12 500 mil då kylaren sprang läck - men eftersom den saknade vattentempmätaren så uppmärksammade sambon inte att den kokade förrän den varmnöp med rätt stora motorskador som följd. Eftersom marknadsvärdet på bilen knappt översteg vad reparationen bedömes kosta så skickade vi iväg som den stod till en entusiastisk gör-det-självare, och det var förb-t skönt - för det var en riktig sk-tbil!!!  :P

Är absolut inte benägen att hålla med om att tidigare Punto skulle vara en så usel bil som det hävdas. Min lillebror (som har ägt och kört det mesta som går att få tag på i bilväg) har en 03:a (vilket också är en Punto generation två) som andra bil. Han har haft den sedan den var ny och visserligen är det en enkel bil, men inte så särdeles fallen för att krångla. Tvärtom så har den körts hårt och det då i ett klimat som växlat mellan -20°C på vintrarna till +45°C på somrarna. Det enda bilen krävt är regelbunden service och underhåll, i övrigt har den fungerat klanderfritt och det är en mycket bra stadsbil. Nu börjar den dock få några år på nacken och kan då komma att bytas mot en Grande Punto istället. Fiat Punto brukar även i många fall betraktas som en vändpunkt för Fiat och det var den första Fiaten på länge med rostskydd mm. Däremot är inte krockskyddet i klass med samtida bilar och även fjädringen etc. är inte helt behaglig utan är ganska svampig och okänslig överlag.  

Att Punton sedan är en relativt enkel bil som saknar vissa instrument och mätare är visserligen retligt. T.ex. då tempmätare för yttertemperatur som brukar saknas i dessa fall. Däremot har alla Puntos jag sett haft en vatten/motortempmätare, se även följande bild på en instrumentbräda från en Punto generation två. Jag vet att du är ganska bilkunnig så jag föreställer jag mig att du kollat upp bilen själv? Tycker därför att påståendet om att Punto skulle sakna tempmätare känns aningen märkligt. Skulle kylaren sedan läcka så är det upp till föraren/ägaren att hålla koll på expansionskärlet så att där finns tillräckligt med vätska, men slarvar man så...  ;)  Att en kylare sedan kan gå lite mera direkt är inte heller helt sällsynt, oavsett bilmärke, men en kylare som springer läck under färd brukar märkas ordentligt. I det här fallet får jag mera ett intryck av att din sambo inte haft koll på antingen hur mycket kylvätska som fanns alternativt inte hållit koll på instrumenten (eller var mätaren trasig?) osv. utan fortsatt köra.

En motor som är på G att koka brukar trots allt även den annars ge vissa varningssignaler till föraren, men det är å andra sidan inte alla förare så uppmärksamma på så jag hoppar över det. Däremot bör man nog låta kolla upp remmar, slangkopplingar mm. när service görs. Sen kan det ju hända att det var ett måndagsexemplar ni hade eller att tidigare ägare helt underlåtit att göra service, men köper man beggat så brukar i alla fall jag kolla upp diverse svaga punkter som t.ex. remmar, vattenpump, kylare osv. I övrigt är detta säkert också onödig info för din del, men om dörrarna fryser beror det nog mer på att det kommit in fukt någonstans... vilket även det är ett problem som är oberoende av bilmärke. Även här åligger det snarare bilägaren att kolla upp lister och lås och eventuellt då smörja listerna med silikonstift och dörrlåsen med grafitolja.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Både Posten och Fiat's försäljare medger att modellen inte hade sidokrockkudde och antispinn men att modellen efter har blivit utrustad med dessa saker vilket gör att specen kan ändras till de övriga.
Då det inte byggs några rena postfordon längre så får de liksom alla andra acceptera vad som finns på marknaden.
Att man valde Fiat är nog mera att när dessa fordon har gjort sitt så pressas de ihop och begagnat marknaden ser aldrig dessa om inte någon lägger bud på dem och exporterar till något vänstertrafikland.

/Lennart

Ersa

Citat från: groenis skrivet 03 februari 2010, 13:48:08 PM
Att man valde Fiat är nog mera att när dessa fordon har gjort sitt så pressas de ihop och begagnat marknaden ser aldrig dessa om inte någon lägger bud på dem och exporterar till något vänstertrafikland.

Så sker ju redan idag med Kangooerna. Att köpa lös en äldre postbil är ju i princip omöjligt redan idag. :(