Långsam Internet-uppkoppling

Startat av RoTe, 25 december 2009, 15:07:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

UglyJazz

JDS har absolut helt rätt i att vissa tror att det är storleken som gör kvaliteten i bilden. Man kan ju för all del ta ned "alla" bilder i 150 kb och vid klickning på bilden så öppnas monsterbilden på 3MB.
Det blir ju också lite svårt/tungt att ladda ned när vissa infogar hela bildserier i citat. Bilderna blir ju inte trevligare eller bättre av att visas i fem citat efter varann, eller?

Vi ska inte stänga ute någon, det behöver vi inte, men den som har absolut ärstingvärsting gör fel när han tror att alla andra också har det...

Man behöver ett vältränat öga om man ska se skillnad på bilder i olika format rakt upp och ned...
Det sitter inte i priset på kameran, utan har mer med handhavande att göra...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

OSkar000

En bild i "normal" upplösning, 800x600 för kameror med bildförhållande 4:3 (de flesta digitala kompaktkameror) eller låt säga 900x600 om bildförhållandet är 3:2 (de flesta systemkameror) brukar inte behöva bli mycket större än 200kb om man komprimerar dem vettigt. Större filer ger marginellt bättre bildkvalitet och de växer ordentligt om det är en svårkomprimerad bild, "grönsaker" i bakgrunden brukar vara en mardröm vad det gäller filstorlekar.

Tyvärr så är många enklare bildbehandlingsprogram dåliga på att spotta ur sig bra jpg-filer. Photoshop gör det oftast snyggt samt med förhandsgranskning så man kan se hur det färdiga resultatet blir, dock kör inte alla Photoshop och det är inte heller något nybörjarprogram.
Ett bra (enligt mig) gratisprogram är Faststone Image Viewer. Det går att göra tillräckligt mycket direkt i för att man ska klara sina basbehov. Rotera bilder, beskära/klippa, ändra storlek, lägga på text, läsa och hantera raw-filer från i stort sett alla kameror (!!!), samt spara i jpg med bra resultat och förhandsgranskning. Därtill finns det en svensk översättning för de som föredrar att köra sina program på svenska.

http://faststone.org/FSViewerDownload.htm


Leif D

Nu vill jag påpeka att jag aldrig velat påstå att man ska lägga upp stora bilder för visning. Dock blir det ju kanske mer än än bild, och då får man ju lägga ihop storleken, så man hamnar på större datamängd.
Alla mina egna bilder ligger t.ex. på 800 pixlar i bredd, vilket ger 150-300kb per bild.Så bör det naturligtvis vara.
Dock har ju tydligen någon begränsat antal visade bilder på detta forum till ca 10, vilket allafall jag har svårt att förstå, just för att de inte är något problem egentligen, allafall så länge man har annat än uppringd uppkoppling, vilket väl är tämligen ovanligt trotts allt.

Vad gäller de som bara kan få 3G-uppkoppling, med kanske tveksam täckning, så finns ju billiga riktantenner, som faktiskt ger en stor skillnad i täckning.
;-)

RoTe

Citat från: Leif D skrivet 26 december 2009, 19:23:13 PM

Vad gäller de som bara kan få 3G-uppkoppling, med kanske tveksam täckning, så finns ju billiga riktantenner, som faktiskt ger en stor skillnad i täckning.

Sen när är täckningen problemet? Jag får bara ca 40kb/s och då är det bra SEGT ändå när folk slänger upp 20 bilder som nästan är 1MB stora per styck. Det säger ju sig självt...

Bussmicke

Citat från: RoTe skrivet 26 december 2009, 00:07:28 AM
Vad tror du jag använder? Jag kan bara få 0,25Mbit ADSL eller 3G internet (UTAN TURBO).

Var inte grinig, jag bara ville väcka tanken om det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

RoTe

Citat från: Bussmicke skrivet 26 december 2009, 23:44:04 PM
Var inte grinig, jag bara ville väcka tanken om det.

Förlåt, jag blir bara så förbannad när folk hånar en för att man bor på landet.

groenis

RoTe
Nu blev jag nyfiken vilken operatör har du?
Flytta inte från landet det finns för många i stan iallafall ;D

/Lennart

RoTe

Citat från: groenis skrivet 27 december 2009, 03:49:49 AM
RoTe
Nu blev jag nyfiken vilken operatör har du?
Flytta inte från landet det finns för många i stan iallafall ;D

/Lennart

Jag använder mig för närvarande av Tre, siktar på att byta till Telenor Unlimited om deras mottagning är acceptabel.
Tre fungerar mycket bra! Ingen operatör kan leverera 3G Turbo.

groenis

Hej RoTe
Telenor har jag bra erfarenhet av, de funkar betalade 199:- för de.
Fick ett erbjudande av Bredbandsbolaget vilket är samma nät och sänkte priset till 99:-
Kolla om de har någon bra deal för telenätet i ditt område.

Lycka till
/Lennart

RoTe

Citat från: groenis skrivet 27 december 2009, 16:16:08 PM
Hej RoTe
Telenor har jag bra erfarenhet av, de funkar betalade 199:- för de.
Fick ett erbjudande av Bredbandsbolaget vilket är samma nät och sänkte priset till 99:-
Kolla om de har någon bra deal för telenätet i ditt område.

Lycka till
/Lennart

När det gäller 3G internet kan man ju inte komma med rekommendationer. För du har ju knappast testat mottagningen här jag bor.

groenis

Hej RoTe
Självklart inte
Kolla med de olika operatörena hur deras täckningskarta ser ut men ta det med mycket stor nypa salt,
kolla även om du kan få prova dig fram till vilken som kan ha den bästa täckningen,
De är ju självklart intresserad av att få dig som kund men det ska funka för dig inte för dem.

/Lennart

yngrot

Telenor har tyvärr inte den bästa täckningen har själv provat i helgen i min husvagn vilket iof gör det svårare att få bra men när jag mätte var det 0.11 lika illa för Telia... Utanför Gnojsö gäller detta men även hemma  utanför Gällstad är Telenor bara uppe i 0.3  och ändå har jag 3 master nära där jag bor... Hemma har jag Adsl och nu är den uppe i 6.8 ... vilket är helt ok då det är upp till 8
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

groenis

Hej Yngrot
Det jag ville få fram är att RoTe ska prata med någon av alla dessa återförsäljare men då inte typ
SIBA eller OnOff utan en renodlad databutik.
Självklart så finns det egentligen inget mobilabbonemang som funkar som vi vill även om Sverige
ligger i framkant när det gäller teknik som är mobil.
Kort anekdot en kollega som numera jobbar i Bergen stannade till på E18 för att maila mig om sin nya adress han fick aldrig kontakt så när fordonet kom upp i lämplig hastighet öppnades fönstret
och ut åkte nyinköpt dator med alla tillbehör inköpt i Örebro bara några timmar innan.

Om jag kan hjälpa RoTe att få bättre täckning så ställer jag upp,
Även om jag inte har träffat honom så tycker jag ändå att det är kul att se hans Avatar dyka upp

/Lennart

yngrot

Jag håller med dig Groenis  men tyvärr hjälper det föga att tala med försäljare då det skulle kosta för mkt att se till att vi som inte bor precis vid den "kända" byn får en snabb mobil uppkoppling.. Så länge jag är hemma går det ju bra med mitt Adsl men eftersom Telia inte ville bekosta utbyggnaden av telestationen så gjorde Ulricehamns energi det och nu har de monopol på stationen så ingen konkurrent kommer in där..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina