Vilken är din miljöpåverkan?

Startat av MrX, 11 december 2009, 11:10:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mölle-Mats

Hamnar mitt i fältet ungefär med 10.7 ton. Framför allt så är det väl det myckna bilåkandet med "miljöovänliga" dieselbilar som fäller utslaget, men bor man lite "off" ute på landet så är man ju rätt beroende av bilen ...

avenue

Konstigt, fast jag nog är en miljöbov som inte källsorterar har alla apparater hemma på standby och kör bil över 4000 mil per år fick jag bara 7,7 ton.... Då har jag ju några ton tillgodo. ;)

Simon Bertilsson

Citat från: Stefan Zavarko skrivet 12 december 2009, 01:44:59 AM
Konstigt, fast jag nog är en miljöbov som inte källsorterar har alla apparater hemma på standby och kör bil över 4000 mil per år fick jag bara 7,7 ton.... Då har jag ju några ton tillgodo. ;)

Hur tänkte du där? Några ton till godo?
Rent idealiskt borde du ju landa på mindre än ett ton..... Alla som svarat i den här tråden hittills är mer eller mindre riktiga miljömonster, inkl mig själv.  ::)

avenue

Skämtade till det bara och menade att jag hade 2,3 ton kvar till medelnivån och därmed kunde ta det lugnt. Detta sagt med glimten i ögat.

M


Ersa

4.2 ton blev det trots att jag återvinner det mesta, och bilen mest bara står medan jag cyklar varje dag.
Får vi bussförare inte tillgodoräkna oss poäng för att vi bidrar till att biltrafiken minskar? ;)

Mölle-Mats

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2009, 12:24:56 PM
4.2 ton blev det trots att jag återvinner det mesta, och bilen mest bara står medan jag cyklar varje dag.
Får vi bussförare inte tillgodoräkna oss poäng för att vi bidrar till att biltrafiken minskar? ;)
Det finns väl en brytpunkt för hur många passagerare en stor dieseldriven buss måste transportera innan den "spöar" enskilda privatbilar ur ett rent koldioxid-mässigt perspektiv! Så här långt ut på "bystan" som jag bor så händer det att bussen både kommer och går med endast ett fåtal - i vissa fall inga - passagerare, och då är den väl en stor miljöbov egentligen!

Och chauffören bör väl inte räknas då, han/hon är ju transportör och inte en passagerare som tar bussen i stället för bilen.

Därmed inte sagt att jag vill förringa busschaufförernas insats för miljön, de är ju möjliggörare för att fullsatta bussar blir ett stort positivt bidrag till minskningen av miljöförstöringen i tättbefolkade miljöer. 

Yujin Zhang

CitatDet finns väl en brytpunkt för hur många passagerare en stor dieseldriven buss måste transportera innan den "spöar" enskilda privatbilar ur ett rent koldioxid-mässigt perspektiv! Så här långt ut på "bystan" som jag bor så händer det att bussen både kommer och går med endast ett fåtal - i vissa fall inga - passagerare, och då är den väl en stor miljöbov egentligen!

Äntligen! Äntligen har vi någon som är tillräckligt smart att lista ut att det är (minst) lika omiljövänligt att rulla en tom (fullstor)buss fram och tillbaka på en sträcka där privatbilister kan köra sina bilar som släpper ut betydligt mindre CO2 än en buss à 13-18 meter. På så sätt är det tumme upp för de THM där en del av linjenätet (eller vissa avgångar på en linje) består av "förbeställning" så man kan anpassa fordonets storlek efter hur många som har beställt (i det flesta fall rör det om taxibilar), eller inte rulla alls om ingen har beställt.

MrX

Citat från: Mölle-Mats skrivet 12 december 2009, 14:16:21 PM
Det finns väl en brytpunkt för hur många passagerare en stor dieseldriven buss måste transportera innan den "spöar" enskilda privatbilar ur ett rent koldioxid-mässigt perspektiv! Så här långt ut på "bystan" som jag bor så händer det att bussen både kommer och går med endast ett fåtal - i vissa fall inga - passagerare, och då är den väl en stor miljöbov egentligen!

Visst är det så. Sverige är ett glest land och det skapar en problematik kring kollektiva resor. I debatterna börjar det bli allt svårare att motivera bussar och linjer med låg beläggning. Det är ju faktiskt så att på linjer med få resande skulle bilar med låg förbrukning i jämförelse med bussen vara bra mycket bättre för miljön. Det är klart intressant att det börjar ses som ett problem kollektivtrafik, och då bussar framförallt, behöver inte vara miljövänligare än bilar. Den ultimata jämförelsen är väl elbil vs. dieselbuss

Mr G

吉先生

yngrot

8.1  hamna jag på  Bilen är en bov i dramat kör 2 mil enkel till jobbet den drar ca 0.9 per mil.... kan ju inte åka buss då jag kör den själv...  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina