Vilken är din miljöpåverkan?

Startat av MrX, 11 december 2009, 11:10:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

Här är en rolig länk för er som är lite nyfikna på hur stor er klimatpåverkan är, räknat i CO2 ekvivalenter då alltså. Jag landade på 5,1 ton CO2 om året, det som ger den höga siffran är flygresorna jag gör. I somras vart det Grekland och i våras vart det Berlin. Annars hade jag legat på 2,8 ton(!). Medelsvensken ligger på 10 ton, en hållbar nivå är under 1,5 ton. Prova! Det är kul och tar inte lång tid att göra.

www.klimatkontot.se

Andersson



Simon Bertilsson

7,7 ton fick jag. Under genomsnittet, men ändå alldeles för mycket.

Anders Noren

4,5 ton. Testet gnällde på att vi inte har snålspolande vattenkranar och inte sorterar plastförpackningar. Skulle vi börja med dessa två saker skulle förbrukningen sänkas till 4,5 ton.

Anders

Kristian

16,3 ton (det är säkert något fel på testet).
Sidan anser att jag reser för mycket med bil, åker för mycket ensam, har en bensindriven bil (drar 1l./mil), kastar för mycket mat och så är vår elförbrukning inte miljövänlig.

MrX

Citat från: Kristian skrivet 11 december 2009, 15:16:31 PM
16,3 ton (det är säkert något fel på testet).
Sidan anser att jag reser för mycket med bil, åker för mycket ensam, har en bensindriven bil (drar 1l./mil), kastar för mycket mat och så är vår elförbrukning inte miljövänlig.

Helt omöjligt är det tyvärr inte. Problemet med sådana här undersökningar är generaliseringarna. Ditt resultat visar ett medelvärde av dina förmodade utsläpp. Ett exempel är en familj på glesbygden vs. en familj i storstan. Vilka genererar störst utsläpp men saknar möjlighet att leva klimatvänligare? Det är det som är tråkigt med sådana här undersökningar. Men 16,3 låter väldigt mycket. Jaja, desto större anledning att fundera över situationen ;)

76


Nor1



Nilz


Dson

8.2... Kan egentligen inte göra mer än vad jag gör, stänger av datorn på strömbrytaren, TVn har inget stand by-läge (Det är en gammal sak) och försöker väl köra så bränslesnålt jag kan...
När det gäller resorna går det inte att förbättra, vi måste ha två bilar och måste åka långt (Både jag och pappa pendlar till Järpen, 2,5 mil bort. 5 mil/bil och dag blir det) för jobbens skull. Glesbygdslivet i ett nötskal...

OSkar000

Om jag tar bilen istället för att flyga blir jag visst miljövän. Ser fram mot en 300 mils roadtrip till sommaren :)
Blir dessutom inte ensam i bilen vilket borde göra mig ännu mer miljövän.. :)

Fortsätter jag i den här stilen så blir jag snart en riktig miljövän.

9,1 från börja, 7,4 efter justering av flygandet

Leif D

7,3....
fast vi har ju skitstort hus, 2 bilar och åker tåg 18.000 mil, så de kanske är rätt okej ändå.
;-)

Camilla

Jag ligger lägst för jag fick 3,6