Nu blir det böter för de som leker polis...

Startat av Peter L, 15 september 2009, 20:32:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Citat från: Uffe D skrivet 22 september 2009, 16:09:44 PM
Enligt den bilden så är det ju bara en fil där. Hur kan du få det till att det är olagligt att han håller sig i mitten på det enda körfältet?
För du hade väl ändå inte tänkt köra om där det inte finns plats?

Tyvärr Uffe vill jag ha de till 2 körfält

Simon Bertilsson

Man får säga vad man vill, men jag är benägen att använda hårda ord som "idiot" osv. Han har absolut ingen rätt eller anledning till att göra som han gör. Det bara stör, och förlänger köerna för stackarna som ligger bakom och ska svänga av på trafikplatsen. Tänker han inte utnyttja det vänstra körfältet så får det stå för honom, men han ska banne mig inte hindra oss andra från det.
Det finns två körfält, inte för att det ena ska utgöra någon slags prydnad, utan för att de ska användas! Varför skulle man annars bygga svindyra motorvägar?

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 september 2009, 16:28:35 PM
Tyvärr Uffe vill jag ha de till 2 körfält

Ja det stämmer att det är två körfält, men det lurade mig också till en början. Lätt att gå på det, då markeringen inte syns på bilden. Platsen är förresten trafikplats Helsingborg S och bilden är tagen söderut på E6.

bjalle

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 september 2009, 18:44:19 PM
Man får säga vad man vill, men jag är benägen att använda hårda ord som "idiot" osv. Han har absolut ingen rätt eller anledning till att göra som han gör. Det bara stör, och förlänger köerna för stackarna som ligger bakom och ska svänga av på trafikplatsen. Tänker han inte utnyttja det vänstra körfältet så får det stå för honom, men han ska banne mig inte hindra oss andra från det.
Det finns två körfält, inte för att det ena ska utgöra någon slags prydnad, utan för att de ska användas! Varför skulle man annars bygga svindyra motorvägar?

Ja det stämmer att det är två körfält, men det lurade mig också till en början. Lätt att gå på det, då markeringen inte syns på bilden. Platsen är förresten trafikplats Helsingborg S och bilden är tagen söderut på E6.

Kolla under vänster bakhjul på släpen så ser du markeringen.

Busstobbe

Citat från: michael k skrivet 22 september 2009, 11:57:25 AMsedan var det ju  dags för fika och rast i två timmar så visst hade jag brottom ;)
Vågar man då fråga varför du tvunget skulle vart förbi honom, tjänat nån minut men kanske sinkat honom och de övriga bakom honom?
Det kanske är läge för en del att bry sig mindre om vad andra gör och fokusera enbart på sig själv istället.

Ersa

Citat från: michael k skrivet 22 september 2009, 15:52:27 PM


Med tanke på att det finns en vägren kan lastbilen ju omöjligt blockera högerfilen och vägrenen från att fyllas upp med en kö på höger sida om lastbilen. Lastbilen är bara 2,6 m bred, medan filerna borde vara minst 3,5 m breda båda två + en vägren på 3 m (dvs totalt 10 meter vägbredd). Kan mina mått vara rätt? Säg ifrån annars.

Jag vet inte vad jag ska tycka om det här. Självklart vill jag hålla med Simon Bertilsson i hans argument, men det kräver att alla inblandade vet vad de sysslar med. När man samtidigt ser bilister som inte ens förstår att det är stopp längre fram och håller 110-140 km/t i vänsterfilen tills de får akut tvärnita framme vid köslutet... då är man inte lika upprörd på "blockerarna" längre. Om alla kunde framföra sina fordon på ett hänsynsfullt och osjälviskt sätt skulle nog ingen lastbilsförare ens komma på tanken att börja bete sig så här.


michael k

CitatVågar man då fråga varför du tvunget skulle vart förbi honom, tjänat nån minut men kanske sinkat honom och de övriga bakom honom?
Det kanske är läge för en del att bry sig mindre om vad andra gör och fokusera enbart på sig själv istället.

nu var det ju två filer här då kör man ju i den som det är fritt i
sitta och köa när det är fritt är ju onödigt ;D

CitatEnligt den bilden så är det ju bara en fil där. Hur kan du få det till att det är olagligt att han håller sig i mitten på det enda körfältet?
För du hade väl ändå inte tänkt köra om där det inte finns plats?
jag vet ju inte när du körde vägsträckan sist men nog har det alltid varit två filer i vart håll när jag haft körkort

CitatDet finns två körfält, inte för att det ena ska utgöra någon slags prydnad, utan för att de ska användas! Varför skulle man annars bygga svindyra motorvägar?
kan inte hålla med mera

detta är ju vardagsmat nere i europa men där ser man inget av detta beteendet
tyska lastbilschauförer har en helt annan inställning och är hjälpsamma på ett helt annat sätt
där samarbetar fö alla trafikanter på ett helt annat sätt
men kjiller som spärrar vägen får väl dåligt självförtroende och liten k.. när det kommer andra och kör om
att han är korkad och ställer sig och köar när det är fritt är ju hans problem






Blue

Om alla höll den hastigheten som står på skylten så skulle inte problemet finnas, det blir däremot väldigt skev fördelning när det gå i skyltade 70km/h i högerfilen och 130km/h i vänsterspåret bara för att hinna om några fler.

I tyskland ser man nästan aldrig det här fenomenet säger många och jag kan bara hålla med, delvis för att man skyltar mycket mer konsekvent.
2km innan står första skylten sen kommer det skyltar på 800, 400 och 200meter sen går det ihop till färre filer. Det är dessutom mycket sällan dom stänger ner till bara en fil i tyskland, oftast så är det en bred och en smal fil med omkörningsförbud för lastbilar. Då stoppar det ju inte upp på samma vis som om all trafik ska samsas i en fil.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Simon Bertilsson

Citat från: Blue skrivet 23 september 2009, 13:58:33 PM
Om alla höll den hastigheten som står på skylten så skulle inte problemet finnas, det blir däremot väldigt skev fördelning när det gå i skyltade 70km/h i högerfilen och 130km/h i vänsterspåret bara för att hinna om några fler.

I tyskland ser man nästan aldrig det här fenomenet säger många och jag kan bara hålla med, delvis för att man skyltar mycket mer konsekvent.
2km innan står första skylten sen kommer det skyltar på 800, 400 och 200meter sen går det ihop till färre filer. Det är dessutom mycket sällan dom stänger ner till bara en fil i tyskland, oftast så är det en bred och en smal fil med omkörningsförbud för lastbilar. Då stoppar det ju inte upp på samma vis som om all trafik ska samsas i en fil.

Den senare modellen används delvis här i Sverige numera. Bland annat utnyttjade man den melllan Malmö och Lund när man byggde ny trafikplats mellan Gastelyckan och Lund S. Då hade man ett bussfält längst till höger, ett fält för alla i mitten och ett personbilsfält till vänster.
På E6 söder om Bjärred har man också tagit till denna modell. Inte dumt alls!

Per Eriksson

Men om vi vänder på steken då, vad skulle ni tycka om lastbilarna blåser på i vänsterfil o sen vill tränga sig in på slutet i högerfil, skulle det upplevas som mindre störande?

Jag är helt för blockeringen, jobbat på vägen o ju mer det går att få ner hastigheterna vid arbetena desto bättre, är det skyltat 30 går det 70, står det 50 på tavlorna så går det 100.

Det polisen skulle lägga krutet på är att kolla så trafiken fökjer den nedskyltade hastigheten istället.

Simon Bertilsson

Citat från: Per Eriksson skrivet 23 september 2009, 21:45:13 PM
Men om vi vänder på steken då, vad skulle ni tycka om lastbilarna blåser på i vänsterfil o sen vill tränga sig in på slutet i högerfil, skulle det upplevas som mindre störande?

Ja. Ligger man i kön i högerfilen när det är fritt i vänsterfilen så får man ju skylla sig själv. Hade folk lärt sig utnyttja de båda, så hade problemet inte funnits!

Blue

Citat från: Per Eriksson skrivet 23 september 2009, 21:45:13 PM
Men om vi vänder på steken då, vad skulle ni tycka om lastbilarna blåser på i vänsterfil o sen vill tränga sig in på slutet i högerfil, skulle det upplevas som mindre störande?

Jag är helt för blockeringen, jobbat på vägen o ju mer det går att få ner hastigheterna vid arbetena desto bättre, är det skyltat 30 går det 70, står det 50 på tavlorna så går det 100.

Det polisen skulle lägga krutet på är att kolla så trafiken fökjer den nedskyltade hastigheten istället.

Nu gäller det ju inte ett vägarbete i det här fallet utan dom tre fyra kilometerna innan vägarbetet, där kan ju gärna trafiken bägge filerna få flyta. Idag var det dessutom två personbilar som låg och höll kön redan innan det var skyltat 3km varningen.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ersa

Citat från: Blue skrivet 23 september 2009, 23:24:31 PM
Nu gäller det ju inte ett vägarbete i det här fallet utan dom tre fyra kilometerna innan vägarbetet, där kan ju gärna trafiken bägge filerna få flyta. Idag var det dessutom två personbilar som låg och höll kön redan innan det var skyltat 3km varningen.

Hur är det möjligt för personbilar? En personbil är ju ännu smalare än lastbilen jag kommenterade i mitt förra inlägg ovan. Körde de i bredd?

Blue

Citat från: Verspieder skrivet 23 september 2009, 23:40:42 PM
Hur är det möjligt för personbilar? En personbil är ju ännu smalare än lastbilen jag kommenterade i mitt förra inlägg ovan. Körde de i bredd?

Man lägger sig bredvid en lastbil! Det var alltså två personbilar på två ställen med ungefär sexhundra meters mellanrum.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)