En svart sak på väg mot stoppbocken

Startat av Bussmicke, 16 maj 2009, 11:29:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: HJP skrivet 21 maj 2009, 12:47:10 PM
****
Att ommålning ingår i R4, förstår jag. Jag tyckte att man borde omprioritera. Men det är möjligt att, så som du uttrycker det, detta är det billigaste alternativet.....



Här en bild på AFM7 5544 i Karlberg igår, 20 maj 2009. Den ser någorlunda hyfsad ut i färgen och är inte på väg in i någon stoppbock  ;)
Det blev ett "snabbskott" genom vindrutan på X10.

HJP

Schysst snabbskott! Jag vill minnas att dessa särlingar (finns väl bara tre AFM7?) införskaffades till Uppsalatrafiken för att slippa rundgången, men ganska snabbt blev väl dessa omplacerade till Sydsverige då Uppsalatågen krävde mera kraft. Är dessa AFM7 nu tillbaka i Stockholmsområdet (tillfälligt eller tillsvidare) och vad används de då i så fall till?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon Bertilsson

Citat från: Nico skrivet 21 maj 2009, 14:54:54 PM
Schysst snabbskott! Jag vill minnas att dessa särlingar (finns väl bara tre AFM7?) införskaffades till Uppsalatrafiken för att slippa rundgången, men ganska snabbt blev väl dessa omplacerade till Sydsverige då Uppsalatågen krävde mera kraft. Är dessa AFM7 nu tillbaka i Stockholmsområdet (tillfälligt eller tillsvidare) och vad används de då i så fall till?

Korrekt analys. AFM7orna förflyttades till Skånebanan (Helsingborg - Hässleholm - (Kristianstad)) när man tog bort Y2 (Kustpilen) från den sträckan. Man körde normalt sett tåg med en AFM7, två andraklassvagnar och ett lok. När AFM7orna inte räckte till, hade man tre vanliga vagnar och ett lok i var ände. Större delen av AFM7 var förresten nerklassad till 2'a klass, vilket de flesta inte visste om, så det var riktigt skönt att sätta sig i de breda fåtöljerna och ta det lugnt.
När man istället gjorde om sträckan till en Pågatågssträcka så förflyttades AFM7 tillbaks till Mälardalen. Jag tror att de används mest på tåg västerut från Stockholm, alltså mot Arboga, Eskilstuna osv. Synd för oss Skåningar, tur för Mälardalsborna. ;)

Nico


Aha, tack för den infon. Var ett tag sedan jag åkte tåg senast, men rör mig ju en del med pendel i SL-land och har inte sett dessa. Å andra sidan så reagerar man inte på allt heller och SJ:s tåg hör inte heller direkt till mina intresseområden i vanliga fall. Det som fick mig att rycka till lite var att på Mickes fina bilder så anges det att de är tagna vid Hemfosa och jag undrar väl egentligen även lite vad det gjorde där då Nynänsbanans persontrafik just mest sköts med X1/X10/X60.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 maj 2009, 15:04:37 PM
Korrekt analys. AFM7orna förflyttades till Skånebanan (Helsingborg - Hässleholm - (Kristianstad)) när man tog bort Y2 (Kustpilen) från den sträckan. Man körde normalt sett tåg med en AFM7, två andraklassvagnar och ett lok. När AFM7orna inte räckte till, hade man tre vanliga vagnar och ett lok i var ände. Större delen av AFM7 var förresten nerklassad till 2'a klass, vilket de flesta inte visste om, så det var riktigt skönt att sätta sig i de breda fåtöljerna och ta det lugnt.
När man istället gjorde om sträckan till en Pågatågssträcka så förflyttades AFM7 tillbaks till Mälardalen. Jag tror att de används mest på tåg västerut från Stockholm, alltså mot Arboga, Eskilstuna osv. Synd för oss Skåningar, tur för Mälardalsborna. ;)
****
De gjorde också ett gästspel i trafiken Västerås-Eskilstuna-Katrineholm-Norrköping, med ganska korta tåg.
De tre manövervagnarna 5543-5545, har haft flera littera: UA7, AF7X, AFM7, och nu är de inne på sin tredje färg, från brunt via blått, till svart.

HJP

Simon Bertilsson


Bengt Jönsson

Citat från: Bussmicke skrivet 16 maj 2009, 11:29:57 AM





Detta tåg stod förra helgen parkerat på spår 1 vid stationen i Kb (Kungsbacka)
Användes som någon sorts "handbollståg" för handbollsspelande ungdomar vilka varit i Kungsbacka och spelat.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 21 maj 2009, 12:47:10 PM
****
Att ommålning ingår i R4, förstår jag. Jag tyckte att man borde omprioritera. Men det är möjligt att, så som du uttrycker det, detta är det billigaste alternativet.....
HJP

Jo, men R4 styrs ju inte av när loket är i behov av ommålning utan hur slitet det är rent maskinellt. Eller kanske mer korrekt: hur långt det har rullat och/eller hur långt tid det har gått sedan det senaste fick R4-revision
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

#22
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2009, 17:52:38 PM
Jo, men R4 styrs ju inte av när loket är i behov av ommålning utan hur slitet det är rent maskinellt. Eller kanske mer korrekt: hur långt det har rullat och/eller hur långt tid det har gått sedan det senaste fick R4-revision
****
Jomenvisst! Men det har jag aldrig ifrågasatt. Det är ju helt naturligt, och ingår i det löpande underhållet.

HJP

Leif D

Det bör väl tilläggas, att ett antal lok målats om även utan att få R4 under senare år. T.ex. de lok som var BlueX-blå under några år, dessa har ju nu i samband med R4 blivit svarta. Vill även minnas att ytterligare några målats utan att få R4, de som under en tid var, eller kanske fortfarande är grå.
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 22 maj 2009, 10:27:22 AM
Det bör väl tilläggas, att ett antal lok målats om även utan att få R4 under senare år. T.ex. de lok som var BlueX-blå under några år, dessa har ju nu i samband med R4 blivit svarta. Vill även minnas att ytterligare några målats utan att få R4, de som under en tid var, eller kanske fortfarande är grå.

Säger du inte emot dig själv lite nu? Vad jag vet har inga tidigare BlueX-lok målats om annat än i samband med R4. De båda grå loken finns väl kvar. Däremot har möjligen ett och annat blått lok i alltför bedrövligt skick målats om till svart utan att samtidigt ha fått R4. Ett lok tål ju inte alltför många klo**ersaneringar, åtminstone inte de blå loken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Strömblad

5544 blir oxå svart inom kort!
Å dessa vagnar används i två insatståg Stockholm-Eskilstuna på eftermiddagarna (991 och 995). På morgonen går de i Eskilstuna-Arboga-Stockholm (tågen 904-909/910) samt Eskilstuna-Stockholm (986).
Som Bengt Jönsson användes en av manövervagnarna i ett chartertåg Nynäshamn-Kungsbacka för att transportera handbollsungdomar till Aranäs Open.
/J

Leif D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 maj 2009, 10:48:44 AM
Säger du inte emot dig själv lite nu? Vad jag vet har inga tidigare BlueX-lok målats om annat än i samband med R4. De båda grå loken finns väl kvar. Däremot har möjligen ett och annat blått lok i alltför bedrövligt skick målats om till svart utan att samtidigt ha fått R4. Ett lok tål ju inte alltför många klo**ersaneringar, åtminstone inte de blå loken.


Mycket möjligt då, men eftersom jag inte är kallenderbitare kan jag ju inte gå i svaromål på det. Använder bara mitt gamla minne, de är kanske inte alltid så bra.
;-)

Bussmicke

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 22 maj 2009, 13:44:42 PM
Å dessa vagnar används i två insatståg Stockholm-Eskilstuna på eftermiddagarna (991 och 995). På morgonen går de i Eskilstuna-Arboga-Stockholm (tågen 904-909/910) samt Eskilstuna-Stockholm (986).
Som Bengt Jönsson användes en av manövervagnarna i ett chartertåg Nynäshamn-Kungsbacka för att transportera handbollsungdomar till Aranäs Open.
/J

Tack för den infon. Går dessa tåg även under sommmaren eller blir tursättningen annorlunda då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.