Huvudmeny

Canon 400D

Startat av Möllers, 17 juli 2007, 20:27:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers


Simon Bertilsson

Seriöst talat. Vet du inte ens vad ett objektiv är, så ska du inte ha en systemkamera. Jag antar att du alltid plåtar med automatik, och redan där faller det.
Nöj dig med en kompaktkamera. Saknar du zoomomfånget på din befintliga, så skaffa en långzoom. Släng inte bort dina pengar på något du inte behöver.

Möllers

#2
Jag kör inte med Auto med min jag kör med P-TV-M med min.
Jag fattar mig på en system kamera med.
Men ska lära mig sen jag har köpt en.
Olycka instälingar ska jag prova med då.

KRNI

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 17 juli 2007, 22:20:36 PM
Seriöst talat. Vet du inte ens vad ett objektiv är, så ska du inte ha en systemkamera. Jag antar att du alltid plåtar med automatik, och redan där faller det.
Nöj dig med en kompaktkamera. Saknar du zoomomfånget på din befintliga, så skaffa en långzoom. Släng inte bort dina pengar på något du inte behöver.

Schysst svar, nej det där var aningen respektlöst. Oavsett om Mattias nu hade plåtat med automatik så finns det väl en tid för att avancera och då är väl 400:an en alldeles utmärkt kamera i konkurrens med D40X. Låt oss uppmuntra varandra istället för att svara "Vet du inte ens vad ett objektiv är, så ska du inte ha en systemkamera." Kanske är ensam om den åsikten.. :P

/KRNI

Möllers

Jag vet vad objektiv är för nåt ochså.
Finns det på alla system kamera.

Möllers

Är det med allt nytt man måste lära sig fota med den hur man ställer in dom.
Var det med denna jag har början kunde jag bara lite och nu kan jag mycket bättre nu.
Den jag ska köpa kommer ta tid lära sig men det kommer årna sig till slut  :)

OSkar000

Största nackdelen med 400D är att objektivet som följer med är tämligen dåligt vilket gör att man gärna vill byta ut det efter ganska kort tid. Prisskillnaden från 350D är också svår att motivera, sensorrengörningen är det enda som jag kan komma på saknas på 350D som är värt att betala extra för.

Objektivet som följer med är som redan sagt är tämligen dåligt och därför får man ganska snabbt börja leta efter en ersättare. Tamron 17-50 2,8 är ett mycket populärt val och dessutom ett riktigt kompetent objektiv (även om det inte gillas av alla). Dessutom är 55mm ganska kort (motsvarar 88mm) så ett teleobjektiv är förstås att rekommendera, undvik de billigaste så långt det går. Är budgeten begränsad så lär sigmas 70-300 vara ett av de bästa i förhållande till priset. Har man inget emot att köpa begagnat så finns det goda möjligheter att göra riktiga fynd på halvgammal proffsoptik (Canons L-serie).

Personligen föredrar jag dock Nikon även om jag har lite svårt för minstingen D40(x). Det är i grunden en väldigt bra kamera men tyvärr saknar den fokusmotor i kamerahuset vilket gör man inte får autofokus på alla objektiv med den. Vet man med sig att man enbart kommer att köpa objektiv med inbyggd fokusmotor är det i sig inte något problem, Nikons beteckning för detta är AF-s eller AF-i på äldre objektiv. Nikon har dessutom ett billigt men ändå ganska bra 55-200 teleobjektiv med VR (bildstabilisering) som är omtyckt av många och som fungerar utmärkt ihop med D40(x). D80 och uppåt kan jag varmt rekommendera, alternativt en begagnad D70(s) som idag säljs för rent löjligt låga priser trots att det är en mycket kompent kamera.

Som avslutning så vill jag påpeka att det är bättre att snåla lite på kamerahuset än att snåla på optiken. En bra kamera med ett dåligt objektiv gör inte någon glad, men ett bra objektiv kan göra underverk även på instegsmodellerna (350D, 400D, D40, D40x).

jocke

Får väl tipsa dig Mattias, Canon 350D + väska + 18-55mm för 5400:- på www.siba.se / ditt sibavaruhus
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Möllers

Jo den är ochså bra kamera bättre än 400D många som säjer.
Få se sen jocke till julen vilken det blir  :)

Simon Bertilsson

Citat från: KRNI skrivet 17 juli 2007, 22:35:01 PM
Schysst svar, nej det där var aningen respektlöst. Oavsett om Mattias nu hade plåtat med automatik så finns det väl en tid för att avancera och då är väl 400:an en alldeles utmärkt kamera i konkurrens med D40X. Låt oss uppmuntra varandra istället för att svara "Vet du inte ens vad ett objektiv är, så ska du inte ha en systemkamera." Kanske är ensam om den åsikten.. :P

/KRNI

Jag vill absolut inte vara ovänlig. Då har du missuppfattat mig.
Det är dock så att det finns en tro på att en systemkamera är något som alla har stor glädje av.
Sanningen däremot är att en nybörjare på flöjtspel, spelar inte bättre med en flöjt för 5000:- än med en för 500. Jag hoppas du är med mig. Det är bättre att fortsätta lära sig behärska fotograferingen någorlunda innan man lägger 7000 kronor på en systemkamera.
Om man inte vet vad ett objektiv är, så tyder det på att man inte kommer ha någon större glädje av en systemkamera. I alla fall inte så att det motiverar en utgift på 7000 kronor.

M224

#10
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 juli 2007, 19:26:47 PM
Jag vill absolut inte vara ovänlig. Då har du missuppfattat mig.
Det är dock så att det finns en tro på att en systemkamera är något som alla har stor glädje av.
Sanningen däremot är att en nybörjare på flöjtspel, spelar inte bättre med en flöjt för 5000:- än med en för 500. Jag hoppas du är med mig. Det är bättre att fortsätta lära sig behärska fotograferingen någorlunda innan man lägger 7000 kronor på en systemkamera.
Om man inte vet vad ett objektiv är, så tyder det på att man inte kommer ha någon större glädje av en systemkamera. I alla fall inte så att det motiverar en utgift på 7000 kronor.

Jag instämmer med Simon.

När jag började fota med digitalkamera 2003 så använde jag en enkel Sony DSC P32 kompaktkamera, då visste jag ingenting om ISO, f-värden, fokuspunkter, bländarvärden, f-stopp, serietagning, RAW mm. Jag bara fotade och var glad. Med tiden växte mitt intresse för foto, jag började läsa fotoböcker, inlägg på fotoforum mm. Så i november 2005 ersatte jag min P32 med en 12x zoom från Sony (DSC H1). Det var ett stort steg, nu kunde man ställa in slutartider, ISO, bländare mm. I dag anser jag att det steget var mycket bra att ta, hade jag köpt en systemkamera då så hade jag bara utnyttjat en bråkdel av alla dess funktioner. Jag fotade mycket med min H1, men började efter ett tag att snegla efter en sytemkamera (speciellt efter att träffat Bussmicke i slutet av november 2005). Så i december 2005 så började jag spara i hop pengar till en 350D. Samtidigt fortsatte jag att läsa på fotosidor på internet, tidningar mm. Jag försökte att redan innan lära mig så mycket som möjligt om 350D. I mars 2006 så köpte jag äntligen en 350D, i början var det som att segla på moln. Jag "lekte" verkligen med denna kamera och tog över 1000 bilder bara under första veckan. Jag köpte ett beg EF-S 18-55 av PH, men det använde jag bara ett par veckor innan jag insåg hur fruktansvärt tråkigt det var. Jag köpte istället EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM samt ett EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. På den här tiden (2006) så visste jag inte så mycket om objektiv som jag gör i dag, t.e.x så trodde jag att 28-105 var skarp på bländare 3.5-5.6 men det var den ju inte, i stället måste den stoppas ner till 5.6-11 för att ge bästa möjliga kvalitet. Allt detta gjorde att jag i december 2006 bytte upp mig till en 5D med 24-105mm. Jag sover lugnt om nätterna, jag vet att jag har förtjänat en kamera som är svindyr, jag vet att jag utnyttjar dess kapacitet. Jag kan mitt 24-105mm innan och utan. Ska man köpa en systemkamera med tanken på att man inte vill investera i bättre optik, lära sig mer om foto, objektiv mm. Ja då är mitt tips att spara pengarna och satsa på en bridgekamera (10x-18x zoom). Ex Sony DSC H2, H5, H7, H9, Panasonic FZ30, F50, Canon Powershot S3IS, S5IS m.f.l.

F.ö så instämmer jag även med Oskar, om man har en tight budget, så satsa hellre på en beg kamera eller fjolårets modell och lägg mer pengar på objektiven. Glöm aldrig detta: Objektivet sitter framför kamerahuset!

Möllers

#11
Ner jag började fota var en gammal kamera fick jag ifrån min Morfar sen efter det köpte jag mobiler med kamera som Samsung och Sony Ericsson fick bra bidler ifrån Sony Erisson ibland.
Sen efter det köpte jag min första digital kamera som var en Olympus en blå den var så där ta bilder med sen fick min mormor den av mig hon blev glad av den  :)
Sen nu köpte jag en Canon PowerShot A640 föra året mycket bra kamera tycker jag.
Och nu till julen ska jag gå över till system kamera för första gången blir en Canon 350 Eller en 400D  :D

Simon Bertilsson

Instämmer totalt med Daniel.
Själv körde jag en Konica Minolta Dimage Z6 (12x zoom) på manuellt läge ett bra tag innan jag kände att jag behärskade grunderna för att få glädje av en systemare.
Något jag inte ångrar (även om Z6an var en orgie i brus...  ;))

Oskar A

Jag vet inte om jag riktigt håller med där. När jag köpte min första systemkamera i januari 2006 hade jag innan en relativt enkel kompaktkamera. Jag visste då knappt vad ett objektiv var och körde på Autoprogrammet första tiden som jag hade systemkameran. Jag ångrar dock inte att jag köpte den då eftersom jag starkt tvivlar på att jag skulle fått lika bra bilder med en bättre kompaktkamera samt att man utvecklas när man använder kameran.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Möllers

Man gör det man utvecklas hella tiden  ;D.
Kommer jag göra med System med Utvecklas ochså.