Huvudmeny

En röd legend

Startat av Hans Fredriksson, 14 december 2008, 14:39:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: HJP skrivet 15 december 2008, 16:49:47 PM
****
Måste nog hålla med Hans Fredriksson, att man inte ska skena iväg med fantasin. Endast att visa en bild, kan inte betraktas som glorifiering. Speciellt inte som det står: "....både förargade och gladde....". Själv såg jag det bara som en bild från en plats som Hans har besökt.

Utan att gå in i någon politisk diskusision, vill jag hävda att kommunismen aldrig existerat, och ska inte jämföras med nazismen. Nej, jag är inte kommunist, men jag är lite trött på politiska lögner, som hela samhället okritiskt accepterar. Det räcker att läsa vad kommunism är - per definition - så förstår man lätt vad jag menar. Sedan är det en helt annan sak, att olika politiska ledare påstår sig vara kommunister. Ungefär detsamma kan sägas om t.ex. kristendomen.

HJP

Förklara det där om att kristendomen aldrig skulle ha existerat...

HJP

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 december 2008, 19:17:27 PM
Förklara det där om att kristendomen aldrig skulle ha existerat...
****
Kanske blev jag lite otydlig.
Vad jag menar är, att kristendomen också är förljugen. Åtskilliga människor i historien har fått sätta livet till, i kristendomens namn. Massor av människor och samfund, i modern tid, hycklar om att de är kristna, men lever knappast i närheten av det kristna budskapet. Många gör sig rent av till miljonärer i kristendomens namn, trots att Jesus Kristus sade att man inte kan dyrka både Gud och mammon.

HJP

Simon Bertilsson

Citat från: HJP skrivet 15 december 2008, 20:01:26 PM
****
Kanske blev jag lite otydlig.
Vad jag menar är, att kristendomen också är förljugen. Åtskilliga människor i historien har fått sätta livet till, i kristendomens namn. Massor av människor och samfund, i modern tid, hycklar om att de är kristna, men lever knappast i närheten av det kristna budskapet. Många gör sig rent av till miljonärer i kristendomens namn, trots att Jesus Kristus sade att man inte kan dyrka både Gud och mammon.

HJP

Det finns enorma mängder "söndagskristna", som är det mest för syns skull.
Sen ska vi inte glömma att enligt kristendomen kan vi som människor inte leva syndfritt. Hela tron bygger på syndaförlåtelsen, och en strävan efter att leva syndfritt.

HJP

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 december 2008, 20:41:27 PM
Det finns enorma mängder "söndagskristna", som är det mest för syns skull.
Sen ska vi inte glömma att enligt kristendomen kan vi som människor inte leva syndfritt. Hela tron bygger på syndaförlåtelsen, och en strävan efter att leva syndfritt.
****
Kan så vara. Men det är viktigt att just sträva efter att leva syndfritt. De som jag åsyftade, är alla som utnyttjar kristendomen för egen vinning, och t.o.m. förtrycker andra i kristendomens namn.

HJP

Simon Bertilsson

Citat från: HJP skrivet 15 december 2008, 22:31:05 PM
****
Kan så vara. Men det är viktigt att just sträva efter att leva syndfritt. De som jag åsyftade, är alla som utnyttjar kristendomen för egen vinning, och t.o.m. förtrycker andra i kristendomens namn.

HJP

Absolut. Jag hyser ett stort förakt mot folk som använder kristi namn för att förtrycka. Men att gå därifrån till att påstå att kristendomen inte existerar, är enormt drastiskt. Det är ju helt enkelt så att de som utmärker sig mest är de som sticker ut mest.

HJP

#20
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 december 2008, 22:35:47 PM
Absolut. Jag hyser ett stort förakt mot folk som använder kristi namn för att förtrycka. Men att gå därifrån till att påstå att kristendomen inte existerar, är enormt drastiskt. Det är ju helt enkelt så att de som utmärker sig mest är de som sticker ut mest.
****
Vi hyser samma förakt. För min del hyser jag även förakt för sådana som förtrycker i andra åskådningars namn, eller förtrycker över huvud taget.
Om du läser mitt första inlägg, som du svarade på, så ser du att jag skrev "Ungefär detsamma kan sägas om kristendomen". Därefter har jag förtydligat mig. Då är det rimligt att du respekterar det, och inte längre påskiner att jag påstår att kristendomen inte existerar. Det har jag aldrig menat. Den har existerat i ett par tusen år, och existerar alltjämt, men jag förbehåller mig uppfattningen att alltför många missbrukar den.

HJP

michael k

kan en moderator rensa bland allt svammel och tramsoch annat ot i denna tråden så att hans kan fortsätta med sitt berättande :( :( :(

Henasa

Kan bara säga: Underbara bilder! Mycket fint!

/Henrik

Richard1250

Om ni stör er på bilderna, titta inte då och kommentera inte så enkelt är det.
Personligen vet jag inte vem mannen är och jag bryr mig faktiskt inte.
Bilderna dock var trevliga i kyrkan  :)

Ersa

Bussförare kan ju oftast inte vara kristna, ty de som jobbar på söndagar skall ju bli stenade enligt den heliga skrift! ;)

AL

Citat från: Verspieder skrivet 16 december 2008, 22:38:18 PM
Bussförare kan ju oftast inte vara kristna, ty de som jobbar på söndagar skall ju bli stenade enligt den heliga skrift! ;)

Är det inte det vi blir ibland? 

HJP

Citat från: AL skrivet 17 december 2008, 08:08:42 AM
Är det inte det vi blir ibland? 
****
ABC - Stockholms regionala TV-nyheter - meddelar i dag, att stenkastningen mot bussförare ökar.

HJP

Jonas Strömblad

Hahaha!  ;D
Kanske läge att byta religion på riktigt... Jag har funderat på det en längre tid för att slippa julen. Men samtidigt är det bökigt att välja vilken annan religion man ska tillhöra. Jag gillar ju både gris och ko, så varken islam eller hinduism funkar. Buddist kanske?
/J  8)

HJP

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 17 december 2008, 14:42:16 PM
Hahaha!  ;D
Kanske läge att byta religion på riktigt... Jag har funderat på det en längre tid för att slippa julen. Men samtidigt är det bökigt att välja vilken annan religion man ska tillhöra. Jag gillar ju både gris och ko, så varken islam eller hinduism funkar. Buddist kanske?
/J  8)
****
Religionsfrihet innebär även "frihet från religion", om man så önskar. Julen har f.ö. inte mycket med kristendom att göra. Jesus föddes sisådär 3-4 månader tidigare än juldagen, om jag inte tar helt fel. På julen föddes han i alla fall inte.
Vår jul, har större förankring i hedendomen, eller Asa-tron. Dopp i grytan, t.ex. är en symbol som härör från midvinterblotet. Vikingarna firade även ljusets återkomst, i samband med vintersolståndet.
Slippa julen, i vår hyteriska form, är man också fri att göra. Jag har befriat mig för länge sedan. Julmaten är emellertid god, och i dag inhandlades en julskinka på 3,5 kg  :)

HJP

Simon Bertilsson

HJP:
Rent tekniskt skulle du kunna käka julmaten året runt, och att då göra det just nu. Det är väl ändå inte att ha befriat sig från julen? ;)