Huvudmeny

En röd legend

Startat av Hans Fredriksson, 14 december 2008, 14:39:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Den legendariska kommunisten Harry Persson Tidaholm.
var påstridig och orädd och både förargade och gladde genom sin respektlöshet för överheten.
Han blev mycket omskriven och känd efter att under kriget ha arresterats som rysk spion. Hans beslagtagna, för polisen svårforcerade chiffer
visade sig dock bara innehålla korrespondenspartier i schack.





peterbuilt

Jaha, å poängen med idolbilden/tråden är?

robbes

De tär ju ordet är fritt denna avdelningen med ett historiskt inslag i denna tråden så varfrö ifrågasätta?

HJP

Citat från: peterbuilt skrivet 14 december 2008, 22:59:36 PM
Jaha, å poängen med idolbilden/tråden är?
****
Ungefär samma poäng som alla andra bilder som visas. Varje bild har sitt värde, men alla har inte samma smak. Om du inte uppskattar bilden, så låt det stanna vid det, det finns säkert andra som uppskattar den.

HJP

Bergenga

Var ikke Tidaholm også en svensk lastebil og buss-produsent? Finnes det noe slektskap?

Tenker politiet ble glad når de fant ut at det de hadde brukt tid på å dechiffrere var helt ubrukelig. :D
Mvh.
Øyvind Berg

Muk

Citat från: Øyvind Berg skrivet 15 december 2008, 01:02:33 AM
Var ikke Tidaholm også en svensk lastebil og buss-produsent? Finnes det noe slektskap?



I Sverige var det så tidigare att riksdagspolitiker med vanliga namn la till hemorten i namnet för att särskilja sig. Tidaholm är alltså en plats och på denna plats tillverkade Tidaholms bruk lastbilar och bussar.

Hans Fredriksson

Tidaholms bruk i Tidaholm hade motorfordontillverkning 1903-1934.
Namnet Tidaholm kommer från ån Tidan och gården Holma.

Och så var det ett lustig kommentar om idolbild. Att ha politiker som idoler borde väl tillhöra en förgången tid. Tycker väl jag som är fullständigt ointresserad av politik och dess utövare. Numera är det idrottsstjärnor som dagens "filmhjältar". Men inte  heller det är jag intresserad av.
Men däremot företelser och personer kan vara intressanta








robbes

Hans fortsätt med dessa bilderna från tidaholm man akn ju anse du gör reklam för orten o visar sådana som akn vara intresserade av att åka dit eller väcka lusten att åka till tidaholms musem etc


Bry dig ej om peterbuilts inlägg där

Hans Fredriksson

Om behov finns att tråden ska bli mer politiskt allsidig klipper jag in från tråden kyrkor. Så får en grön legend också.

Vättak kyrka som ligger i Tidaholms kommun









Jag vill ha det till att det är danska flaggan som syns här, men det finns de som hävdar att det är Kristi segerfana. Men har inte Kristi segerfana rött kors på vit botten?


Bondeförbundet numera Centerpartiets grundare vilar i frid här.

Mr G

Det är väl ändå inte konstigt om någon reagerar när en kommunist glorifieras. Kanske var det inte trådskaparens avsikt, men man måste räkna med att det finns många som känner olust inför sånt.

På samma sätt som gamla nazister inte gärna omhuldas tycker faktiskt många att kommunismen ska behandlas på samma sätt.



吉先生

Hans Fredriksson

Glorifieras? Låt inte fantasin skena iväg.
Man kan konstatera att det inte är en svensk flagga tillsammans med den sovjetiska på  porträttet. Den har helt fel proportioner! Kanske signifikant för idelogin ifråga?

Mr G

Det är klart att han glorifieras när han visas upp på det här sättet. På samma sätt som Hitler och de andra naziledarna glorifieras när man visar upp bilder från deras sällskapsliv på det sätt man kan se ibland. Själv reagerar jag inte och tycker inte heller att det är olämpligt att visa upp sånt utan någon slags varningstext. Men jag kan ha förståelse för att andra ser det på det sättet. Det var vad jag ville ha sagt.
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 15 december 2008, 12:57:20 PM
Det är klart att han glorifieras när han visas upp på det här sättet. På samma sätt som Hitler och de andra naziledarna glorifieras när man visar upp bilder från deras sällskapsliv på det sätt man kan se ibland. Själv reagerar jag inte och tycker inte heller att det är olämpligt att visa upp sånt utan någon slags varningstext. Men jag kan ha förståelse för att andra ser det på det sättet. Det var vad jag ville ha sagt.
****
Måste nog hålla med Hans Fredriksson, att man inte ska skena iväg med fantasin. Endast att visa en bild, kan inte betraktas som glorifiering. Speciellt inte som det står: "....både förargade och gladde....". Själv såg jag det bara som en bild från en plats som Hans har besökt.

Utan att gå in i någon politisk diskusision, vill jag hävda att kommunismen aldrig existerat, och ska inte jämföras med nazismen. Nej, jag är inte kommunist, men jag är lite trött på politiska lögner, som hela samhället okritiskt accepterar. Det räcker att läsa vad kommunism är - per definition - så förstår man lätt vad jag menar. Sedan är det en helt annan sak, att olika politiska ledare påstår sig vara kommunister. Ungefär detsamma kan sägas om t.ex. kristendomen.

HJP

Mr G


北京,天安门,2005年11月18日

Mina inlägg i tråden handlade om att det är bra att veta att folk reagerar olika, och att vissa reagerar på den glorifiering som ofta görs av massmördare och deras hejdukar.

吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 15 december 2008, 17:20:06 PM

e北京,天安门,2005年11月18日

Mina inlägg i tråden handlade om att det är bra att veta att folk reagerar olika, och att vissa reagerar på den glorifiering som ofta görs av massmördare och deras hejdukar.
****
Det framgick inte, som jag kan se. Men okej, vi är kanske överens då.
Jag ser inte din bild av Mao Tse Tung, som en glorifiering av honom.

HJP