Månadslön: 900.000 kr [länk]

Startat av Fredde, 19 november 2008, 13:20:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: robbes skrivet 22 november 2008, 10:32:15 AM
tydligen hade han så han klarar sig

http://sydsvenskan.se/sverige/article391951/Postens-vd-avstar-lonen.html

Nu skall han avstå lönen

Ädelt! Men sisådär en 70-90 000 tycker man ju han är värd. :)
Man börjar ju också fundera över om det är något fuffens med tanke på att han jobbar gratis. Finns det inte risk att man börjar ta oseriöst på saker då?

Fredde

Man måste ha i åtanke att Posten är ett statligt bolag. Vi pratar inte privat bank, bussföretag, IKEA eller något sånt... Det är just därför lönen har satt sina spår..

Visst är det värt heder att han avstår från en del av lönen, men hela? Nja det är väl lite att ta i...


robbes

#17
han har en saftig pension med så hna redan lön från staten ju

Han skulle med postens lön ha en inkomst på 17 miljoner om året.

Vätr är att veta att han är endast korttidsanställd med på 6-9 månadr

markuz85

Citat från: Karsten skrivet 22 november 2008, 10:43:14 AM
Utveckla gärna! ???

När vi gick över till BBA tog man bort ett tillägg som fanns sen SL-tiden för att inte folk skulle få sänkt OB när man la ut det på entreprenad. Det är så jag har fått det förklarat iaf.
Det innebär att vi som jobbar natt i verkstad och tvätthall har fått lönen sänkt med ca 1500-1700 i månaden. Ingen vidare reaktion från facket heller. Känns skitkul..

Karsten

Citat från: markuz85 skrivet 23 november 2008, 10:21:44 AM
När vi gick över till BBA tog man bort ett tillägg som fanns sen SL-tiden för att inte folk skulle få sänkt OB när man la ut det på entreprenad. Det är så jag har fått det förklarat iaf.
Det innebär att vi som jobbar natt i verkstad och tvätthall har fått lönen sänkt med ca 1500-1700 i månaden. Ingen vidare reaktion från facket heller. Känns skitkul..

Hur motiveras detta från fackligt håll? 1500 minus per månad är rätt saftigt, har ni inte fått "något annat" i utbyte?

markuz85

Citat från: Karsten skrivet 23 november 2008, 10:41:07 AM
Hur motiveras detta från fackligt håll? 1500 minus per månad är rätt saftigt, har ni inte fått "något annat" i utbyte?

Man säger att det "fallit mellan stolarna". Som vanligt glömmer man totalt bort verkstaden när man förhandlar..
Vi blev lovade en lösning men vi har inte hört något från fackrepresentanten på flera månader trots påtryckningar.
Fick höra att dom tyckte att arbetstidsförkortningsdagarna skulle kompensera förlusten men dom 3 dagarna om året gör varken av eller till om jag ska vara ärlig.

Ulf Rådeström

Citat från: Cero skrivet 19 november 2008, 20:46:49 PM
Frågan vad en VD ska tjäna är ganska komplex. Jag har personligen inga problem med att en riktigt bra VD tjänar riktigt bra med pengar. Frågan är då vad en bra VD är. I min värld är det en person som har stort kunnande och intresse av verksamheten, arbetar långsiktigt, ser till helheten, skapar en framgångsrik verksamhet (för alla, dvs såväl ägare, anställda och kunder) och har en tydlig styrning, vilket innebär att det är tydligt vem som bestämmer men också vem som bär ansvaret. Är man börs-VD med de här kvalifikationerna är man nog värd en ganska rejäl summa och jag tror också det är relativt odiskutabelt. En sådan VD offrar väldigt mycket för att nå framgång för företaget. Det finns inte många som uppfyller de krav jag ställer upp här men jag tycker att Scanias Leif Östling är bra nära. Det går att fylla på listan med fler namn, men den blir inte lång och det är tveksamt om den aktuella VD:n för Posten uppfyller kraven. Jag tror inte det men har för dålig inblick i vad han åstadkommit tidigare.

Dock tycker jag det är fel att släntrianmässigt ge en ny VD samma eller bättre lön som den tidigare hade. Anmärkningsvärt i sammanhanget är ju naturligtvis också att karln har pension, vilket möjligtvis kunde indikera att han bör fortsätta vara pensionär och släppa fram någon yngre förmåga istället.

Ett grundfel i vår svenska lönesättning är dock att "fotfolkets" löner hålls på en ganska låg och framför allt jämn nivå. Det är svårt för de flesta att jobba upp sig till en märkbart högre lön vilket medför att gapet från de högst betalada "vanliga" tjänstemännen upp till högsta chefen (VD) blir onödigt stort.

Mycket bra och sakligt inlägg och inte bara gnäll!

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 19 november 2008, 13:25:59 PM
Observera att portot höjs från den 1 januari 2009 till 6 kronor för ett frimärke

Observera då också att det är åtskilliga år sedan portot höjdes senast. Och att på 1970-talet kostade en kvällstidning och ett brevporto lika mycket. I dag är kvällstidningen betydligt dyrare.
Det har stått i tidningarna att Postens vd skulle tjäna lika mycket som 45 brevbärare. Finns det verkligen 45 brevbärare som har 900 000 i månaden eller har jag missförstått något där.  ;D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ch

Tycker det är fel att avstå hela lönen, för det ger en bild av att folk kan jobba gratis. Kan inte de där 45 brevbärarna jobba gratis också nu då? ;)

robbes

Citat från: ch skrivet 24 november 2008, 03:30:40 AM
Tycker det är fel att avstå hela lönen, för det ger en bild av att folk kan jobba gratis. Kan inte de där 45 brevbärarna jobba gratis också nu då? ;)


Han jobbar ej gratis han har pension från nordea på x antal miljoner

nohlin

Citat från: robbes skrivet 24 november 2008, 11:40:30 AM
Han jobbar ej gratis han har pension från nordea på x antal miljoner

Lönen från ett jobb ska naturligtvis inte ta hänsyn till andra eventulla inkomster arbetstagaren har. Lönen ska baseras på arbetet som ska genomföras och inget annat.
Dock kan man ifrågasätta pensionen som man kan tycka borde vara utformad så att den minskar/försvinner om personen i fråga får ett annat jobb.
Är det någon man ska klaga på när det gäller Posten är det ju styrelsen som går emot gällande regler när dom tillsätter en post med ledande lön. (vilket inte är tillåtet inom statliga organisationer)

/nohlin

ch

Citat från: robbes skrivet 24 november 2008, 11:40:30 AM
Han jobbar ej gratis han har pension från nordea på x antal miljoner

Så... Om du har lön från ditt jobb som bussförare och tar ett extrajobb på helgerna så behöver du inte få betalt för det sistnämnda? ;)

900.000 kr är lite väl mycket, men han ska inte behöva jobba gratis. Det sänder faktiskt fel signaler.