Månadslön: 900.000 kr [länk]

Startat av Fredde, 19 november 2008, 13:20:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


robbes

Observera att portot höjs från den 1 januari 2009 till 6 kronor för ett frimärke

Peter Öden

Hej !

Det sticker verkligen i ögonen på folk med en VD som har denna lön.
Kan ju diskuteras om någon är värd denna lön ??
I en artikel i dagens nummer av Metro stod det att hans lön är lika
med vad 45 brevbärare har. Vet själv hur det är med lönen i firman
som man jobbat åt i över 40 år.

Mvh Peter Ö

Olle

Och samtidigt får ett hundratal postanställda besked om att de inte "behövs" i företaget från nyår ....

Sundås

Det där är hutlöst mycket betalt. Såg det på TV igår..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Zella


Cero

Frågan vad en VD ska tjäna är ganska komplex. Jag har personligen inga problem med att en riktigt bra VD tjänar riktigt bra med pengar. Frågan är då vad en bra VD är. I min värld är det en person som har stort kunnande och intresse av verksamheten, arbetar långsiktigt, ser till helheten, skapar en framgångsrik verksamhet (för alla, dvs såväl ägare, anställda och kunder) och har en tydlig styrning, vilket innebär att det är tydligt vem som bestämmer men också vem som bär ansvaret. Är man börs-VD med de här kvalifikationerna är man nog värd en ganska rejäl summa och jag tror också det är relativt odiskutabelt. En sådan VD offrar väldigt mycket för att nå framgång för företaget. Det finns inte många som uppfyller de krav jag ställer upp här men jag tycker att Scanias Leif Östling är bra nära. Det går att fylla på listan med fler namn, men den blir inte lång och det är tveksamt om den aktuella VD:n för Posten uppfyller kraven. Jag tror inte det men har för dålig inblick i vad han åstadkommit tidigare.

Dock tycker jag det är fel att släntrianmässigt ge en ny VD samma eller bättre lön som den tidigare hade. Anmärkningsvärt i sammanhanget är ju naturligtvis också att karln har pension, vilket möjligtvis kunde indikera att han bör fortsätta vara pensionär och släppa fram någon yngre förmåga istället.

Ett grundfel i vår svenska lönesättning är dock att "fotfolkets" löner hålls på en ganska låg och framför allt jämn nivå. Det är svårt för de flesta att jobba upp sig till en märkbart högre lön vilket medför att gapet från de högst betalada "vanliga" tjänstemännen upp till högsta chefen (VD) blir onödigt stort.

robbes

han lön motsvarar 45 brevbärares månads lön.

INdragna julbord är det med för det skall sparas

Johan Hansson

Visst blir man arg över hur cheferna kan få såna löner.
För någon vecka sedan var det om förre Nordea VD på tv.
Han jobbade bara 1,5 år och ett par hundra miljoner.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Fredde


markuz85

Hehe, ja själv sliter man som ett djur och reparerar bussar 5 nätter i veckan och får svältlön och dessutom lönen sänkt av dom fantastiska förhandlarna på Kommunal iom BBA. Måste vara förbannat jobbigt att sitta som VD.

Haakon

Jag lider med karln! Hur kan man klara sig med en sån svältlön på 900 milj. Att få behöva vända på varenda krona, ta lån och klippa kuponger ur reklamblad. Att verkligen få känna hur det känns att spara till någonting man länge har velat ha, men ändå inte ha tillräckligt med pengar. Att varje månad behöva dela upp betalningen, med extra ränta som bara växer. Drömma sig bort till en sandstrand på ett vykort i lunchrummet på sitt jobb. Att det sedan lackar så sakteliga mot jul, får drömmarna att blekna i tankarna om att inte ha råd med julklappar till sina kära. Nä, tänk om man kunde få lite mer i lön. En fallskärm på det, eller lite bättre pensionsavtal skulle inte sitta fel. Stackars man....  Lider inte ni också med honom?


Karsten

Citat från: markuz85 skrivet 20 november 2008, 15:30:50 PM
Hehe, ja själv sliter man som ett djur och reparerar bussar 5 nätter i veckan och får svältlön och dessutom lönen sänkt av dom fantastiska förhandlarna på Kommunal iom BBA. Måste vara förbannat jobbigt att sitta som VD.

Utveckla gärna! ???

Richard1250

Klart att jag lider med postens Vd, kan inte vara lätt att bara ha 900 000 kronor i månadslön + 5 miljoner i pension och annat som han får upptill. ;D

Ja det är tufft när miljonerna rullar runt om en någonting som vissa utvalda i Sverige kan kosta på sig medan alla vi andra som vanligt hoppas på att få någon extra krona på triss eller någonting.

Ja det är såååå synd om alla höga gubbar och tanter som håvar in miljoner varje år stackars dom. ;D

Så ni som arbetar på posten God Jul och ni förvänta er inget Julbord för att dom pengarna som måste sparas går ju till annat ändamål, ja gissa vilket.