Svenskar älskar rondeller

Startat av Johan Hansson, 29 oktober 2008, 09:36:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Kan bara hålla med det har blivit väldigt många rodeller även i Halmstad
http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article3647854.ab
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

mjtag

#1
Citat från: Johan Hansson skrivet 29 oktober 2008, 09:36:22 AM
Kan bara hålla med det har blivit väldigt många rodeller även i Halmstad
http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article3647854.ab

Alla älskar inte rondeller, eller cirkulationsplatser som det heter. Jag gillar dom inte, föredrar vanliga signalreglerade korsningar. I vissa cirkulationsplatser är ju rondellen ibland upphöjd med dekorationer så man inte ser åt alla håll och det är ju faktiskt en trafikfara. I en av mina grannstadsdelar tog man för ett tag sedan bort en cirkulationsplats och byggde en vanlig signalreglerad korsning och det är jag glad för. Finns även en annan cirkulationsplats här i närheten som jag skulle vilja blev en vanlig korsning då den är halvt livsfarlig. Cirkulationsplatser är inte alltid säkrare för trafiken men om dom ska byggas så bör dom vara så stora som möjligt och enfiliga. Ju större cirkulationsplatser desto bättre.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Magnus

Problemet med rondeller är väl att många inte vet hur man ska göra med blinkers osv i dom. Om alla gjorde rätt skulle det flyta på mycket bättre i dom.

Simon Bertilsson

Citat från: Magnus skrivet 29 oktober 2008, 15:53:30 PM
Problemet med rondeller är väl att många inte vet hur man ska göra med blinkers osv i dom. Om alla gjorde rätt skulle det flyta på mycket bättre i dom.

Amen!

Ingwar Åfeldt

Citat från: Magnus skrivet 29 oktober 2008, 15:53:30 PM
Problemet med rondeller är väl att många inte vet hur man ska göra med blinkers osv i dom. Om alla gjorde rätt skulle det flyta på mycket bättre i dom.

Problemet är att det finns inget rätt sätt att köra i en tvåfilig rondell. Inte ens polisen och vägverket är överens om hur man skall köra.

M v h
Ingwar

Mr G



Problemet är alltså att de som är säkra på hur de ska köra i rondeller inte tycker lika.
吉先生

JDS

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 oktober 2008, 16:24:01 PM
Problemet är att det finns inget rätt sätt att köra i en tvåfilig rondell. Inte ens polisen och vägverket är överens om hur man skall köra.

Det beror, som jag tidigare har förkunnat, på att det är olika från plats till plats. Av vägmärken, vägmarkeringar och övriga trafikanters körsätt kan man dra tillräckliga slutsatser. Vägverket och polisen ska man inte lyssna på, de generaliserar för mycket.

Krille

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 oktober 2008, 16:24:01 PM
Problemet är att det finns inget rätt sätt att köra i en tvåfilig rondell.
M v h
Ingwar

Joo....!
1.Blinka ALLTID höger vid utfart från rondell (eftersom att man bara kan svänga till just höger i rondeller)
Om alla gjorde så skulle det flyta sååå mycket bättre.

/K

Ersa

Citat från: Krille skrivet 29 oktober 2008, 18:01:41 PM
Joo....!
1.Blinka ALLTID höger vid utfart från rondell (eftersom att man bara kan svänga till just höger i rondeller)
Om alla gjorde så skulle det flyta sååå mycket bättre.

/K

Sen finns det även andra punkter. Som när kommunen (i detta fall Umeå) inte vill/vågar måla pilar på körbanan innan de tvåfiliga rondellerna, vilket leder till att folk väljer vilken fil som helst för vilken körriktning som helst. "Favoriten" är bilisten som lägger sig i vänster fil och sedan utför en skarp högersväng rakt framför bilisten som ligger i höger fil och ska rakt fram! :o

Andy

Rondeller är endast befogade i korsningar med vägar som har ungefär likvärdig trafikmängd, OCH då trafiken tenderar att köra åt många olika riktningar efter korsningen. Kör folk mest rakt fram är trafikljus att föredra, enligt mig. Många väghållare (*host* Värmdö kommun *host* *host* :-X) använder tyvärr rondeller mer som hinder för att få folk att köra långsamt.

Simon Bertilsson

En rolig sak med mindre tvåfiliga rondeller, är personbilister som lägger sig i innerfilen medan man ligger med lastbil i ytterfilen. Har fått bromsa för sådana några gånger. Annars hade de klämts rätt bra...

JDS

Citat från: Andy skrivet 29 oktober 2008, 22:53:48 PM
Rondeller är endast befogade i korsningar med vägar som har ungefär likvärdig trafikmängd, OCH då trafiken tenderar att köra åt många olika riktningar efter korsningen. Kör folk mest rakt fram är trafikljus att föredra, enligt mig. Många väghållare (*host* Värmdö kommun *host* *host* :-X) använder tyvärr rondeller mer som hinder för att få folk att köra långsamt.

Vadå tyvärr, det är ju det som är poängen. Du vill köra fort rakt fram, men rondellen ÄR där för att du inte SKA kunna köra fort rakt fram. Väghållarna i härvarande konungarike har nu äntligen kommit på ett sätt att få sina undersåtar att köra lite lugnare och orsaka mindre svåra olyckor.

När du säger befogade, så menar du uppenbarligen ur trafikflödessynpunkt, men då glömmer du bort trafiksäkerhetssynpunkten; cirkulationsplatser har ju fördelar ur trafiksäkerhetssynpunkt genom att eventuella kollisioner sker i sned vinkel och dessutom gärna i lägre hastighet, vilket alltså kan sägas vara en av fördelarna med cirkulationsplatsen.


Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 oktober 2008, 23:08:15 PM
En rolig sak med mindre tvåfiliga rondeller, är personbilister som lägger sig i innerfilen medan man ligger med lastbil i ytterfilen. Har fått bromsa för sådana några gånger. Annars hade de klämts rätt bra...

Och kör man själv bil i innerfilen och släpper förbi ett 25,25-meters ekipage framför/höger om en genom rondellen innan man själv kör igenom i vänsterfil, ja då blir bakomvarande bilister upprörda för att man inte kört jämsides med lastbilen! >:( Men ursäkta mig för att jag har CE-kort själv och därmed såg att det inte fanns utrymme för mig...

Henasa

Rondeller i all ära. I sverige tycker jag att vi kör ganska bra trots allt.

Jag var i Spanien här i augusti. Fanns mängder med 2 filiga rondeller och alla körde in och ut var som helst. Låg i innerfil så gick det jättebra (enligt dom) att svänga höger. Likväl att ligga i ytterfil och köra ett varv, även om det inte är så irriterande som att ligga i innerfil å svänga höger.

Vägverket har gett ut en brochyr om hur du kör i rondeller!
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_i_cirkulationsplats_utgava_7_okt.pdf

/Henrik

ch

Antalet rondeller beror på EU-bidrag....