Två F - förare och fotografer

Startat av Martin Maltkvist, 05 mars 2008, 22:15:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Ikväll fick jag en åthutning av en förare som verkade ha retat upp sig på mitt fotograferande och frågade varför, som svar fick hon att jag är bussentusiast och att det är många som fotograferar bussar. Det som upprörde mig mest var att hon sa att jag inte får fota hennes buss m. passagerare, att många av dem var skitförbannade och skulle anmäla mig.
Noterbart är att det är samme förare som härom dagen helljusblinkade åt mig och jag förstod då inte varför. Min teori är att hon mest ljög och försökte skrämmas men helt klart är att stadens bussförare till stor del verkar vara uppdelade i två läger, å ena sidan finns dem som ler och vinkar glatt medan andra sidan är fly förbannade och svär inombords.
Vad är det som egentligen retar upp dem, mitt fotograferande över huvudtaget eller det faktum att jag begagnar mig av en mobilkamera?
Skulle de uppretade chaffisarna se annorlunda på mig om jag istället använde en systemare eller en kamera som hade det utseendet?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JDS

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 mars 2008, 22:15:03 PM
Vad är det som egentligen retar upp dem, mitt fotograferande över huvudtaget eller det faktum att jag begagnar mig av en mobilkamera?
Skulle de uppretade chaffisarna se annorlunda på mig om jag istället använde en systemare eller en kamera som hade det utseendet?

Det är faktiskt möjligt! Olika kameror sänder ut olika "signaler":

En systemkamera signalerar "jag tar det här med fotografi på allvar" och används ofta i något slags dokumentärt syfte av journalister eller av trafikintresserade som bara råkar gilla att få bra bilder.

En kompaktkamera signalerar "jag tycker att det här verkade vara ett kul föremål att fotografera" och används oftast av turister. Även trafikintresserade använder ibland kompaktkameror men är då ofta inte så intresserade av själva fotograferingen utan mer av att dokumentera sina bravader.

En mobilkamera signalerar i alla fall för mig att något skumt är i görningen. Det är inte alldeles ovanligt att anställda i offentlighetens tjänst blir fotograferade av diverse kverulanter som skall använda bilderna för någon form av klagomål, och detta sker i regel med mobilkamera. Bilderna är ju dessutom oftast för dåliga för att använda till något annat.

Därför kan det vara mindre lyckat att använda mobilkamera om man inte vill stöta sig med folk. Naturligtvis finns det ändå diverse människor som av mer eller mindre obegripliga skäl är allergiska mot all fotografering, men då kan man ju faktiskt undvika att fotografera just dem!

Martin Maltkvist

#2
Citat från: JDS skrivet 05 mars 2008, 22:30:47 PM
Det är faktiskt möjligt! Olika kameror sänder ut olika "signaler":

En systemkamera signalerar "jag tar det här med fotografi på allvar" och används ofta i något slags dokumentärt syfte av journalister eller av trafikintresserade som bara råkar gilla att få bra bilder.

En kompaktkamera signalerar "jag tycker att det här verkade vara ett kul föremål att fotografera" och används oftast av turister. Även trafikintresserade använder ibland kompaktkameror men är då ofta inte så intresserade av själva fotograferingen utan mer av att dokumentera sina bravader.

En mobilkamera signalerar i alla fall för mig att något skumt är i görningen. Det är inte alldeles ovanligt att anställda i offentlighetens tjänst blir fotograferade av diverse kverulanter som skall använda bilderna för någon form av klagomål, och detta sker i regel med mobilkamera. Bilderna är ju dessutom oftast för dåliga för att använda till något annat.

Därför kan det vara mindre lyckat att använda mobilkamera om man inte vill stöta sig med folk. Naturligtvis finns det ändå diverse människor som av mer eller mindre obegripliga skäl är allergiska mot all fotografering, men då kan man ju faktiskt undvika att fotografera just dem!
Då kan det alltså vara så att denne förare anar misstankar mot mig som egentligen är obefogade?
Jag använder som sagt en mobilkamera men beskrivningen för systemkamera stämmer bäst in (anser jag) och så fort plånboken tillåter ska en kamera införskaffas. Kanske bör jag titta på t.ex en Panasonic Lumix DMC FZ50 för att undvika liknande situationer och med solskydd på objektivet blir det hela ännu mer "realistiskt".

Tillskott:
Tack JDS för att du satte ord på mina funderingar, jag har också en annan teori gällande bussförare.
Många är de bussförare som på ett eller annat sätt uttryckt sin reaktion över min uppenbarelse och det är nästan uteslutande stadsbussförare som visat de mer eller mindre negativa reaktionerna medan inte en enda turistbussförare (eller dito) varit argsint. De beställningsförare jag talat med har alla varit positivt inställda (jag bortser då från den sunkiga Neon) till mig och mitt fotograferande och har gladeligen svarat på frågor. Jag är inte helt säker i mitt påstående men tendensen verkar vara så att ju finare körning desto bättre bemötande, icke heller att förglömma att det finns många trevliga förare i eskilstuna men synd bara att det finns många motsatser
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JDS

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 mars 2008, 22:38:41 PM
Då kan det alltså vara så att denne förare anar misstankar mot mig som egentligen är obefogade?

Det kan nog stämma! Som sagt, alla människor är olika och det är jag glad för!  :)

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 mars 2008, 22:38:41 PMJag använder som sagt en mobilkamera men beskrivningen för systemkamera stämmer bäst in (anser jag) och så fort plånboken tillåter ska en kamera införskaffas. Kanske bör jag titta på t.ex en Panasonic Lumix DMC FZ50 för att undvika liknande situationer och med solskydd på objektivet blir det hela ännu mer "realistiskt".

Tja, det är bara du som vet hur du vill använda dina pengar! Det viktiga är såklart inte hur du uppfattas, utan vilken kvalitet du vill ha på bilderna!Själv är jag nog mer "kompaktkameratypen" - jag vill dokumentera upplevelsen men har inte så höga krav på kvalitet.

Möllers

kånsigt dom klagar inte på mig eller folket.
Jag fotar ofta stadsbussen i Landskrona med alla är snälla i stan som kör bussarna ochså.
Jag började ochså fota med mobilen innan som du Martin.
Som sakt köp en system kamera så blir det nog bättre ett tips bara Martin.
Om du ser denna bussförare som skäller på dig skit i fota då svårare är det inte det gör jag.

Leif D

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 mars 2008, 22:38:41 PM
Kanske bör jag titta på t.ex en Panasonic Lumix DMC FZ50 för att undvika liknande situationer och med solskydd på objektivet blir det hela ännu mer "realistiskt".

Får rekomendera det jag själv precis köpt  Panasonic Lumix LZ10 På Pricerunner Pris 2285kr inkl frakt.
;-)

Martin Maltkvist

Citat från: Leif D skrivet 05 mars 2008, 23:15:14 PM

Får rekomendera det jag själv precis köpt  Panasonic Lumix LZ10 På Pricerunner Pris 2285kr inkl frakt.
Den rekommendationen tas tacksamt emot och ska nu undersökas lite närmre. :)
(Visst är det härligt med ett underforum för fria ord.)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Leif D

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 mars 2008, 23:16:48 PM
Den rekommendationen tas tacksamt emot och ska nu undersökas lite närmre. :)
(Visst är det härligt med ett underforum för fria ord.)

Låter klokt de.....
Den serien har den stora fördelen att den går på AA-batterier, vilket ju kan köpas i vilken affär som helst (när de egna laddbara råkar va slut).
Sen har den ju en massa andra nya finesser, har ju kört LZ5 fram till nu....
;-)

Martin Maltkvist

Citat från: Leif D skrivet 05 mars 2008, 23:24:54 PM
Låter klokt de.....
Den serien har den stora fördelen att den går på AA-batterier, vilket ju kan köpas i vilken affär som helst (när de egna laddbara råkar va slut).
Sen har den ju en massa andra nya finesser, har ju kört LZ5 fram till nu....
Vajert, nu har jag pfyllning av plånbok genom jobbgaranti för ungdomar men eftersom AF kanske betalar en yrkesförarutbildning (gods) blir det lite mer pengar och om allt vill sig väl kan ett nyförvärv då göras tidigare än beräknat.
Hur är kapaciteten med stavbatterier jämfört med platta diton, räcker de lika länge osv.?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Leif D

#9
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 mars 2008, 23:33:02 PM
Vajert, nu har jag pfyllning av plånbok genom jobbgaranti för ungdomar men eftersom AF kanske betalar en yrkesförarutbildning (gods) blir det lite mer pengar och om allt vill sig väl kan ett nyförvärv då göras tidigare än beräknat.
Hur är kapaciteten med stavbatterier jämfört med platta diton, räcker de lika länge osv.?

Nej, laddbara batterier av AA-typ, räcker mycket mycket längre. AA-batteri kan ha 2500 mA x 2st = 5000 mA (= 5 A), medan platta batterier är på 1150 - 1500 mA. Du inser nog skillnaden. En nackdel är ju dock att kameran blir lite tyngre och lite fetare, men jag är beredd att ta det.

Vill du bli övertygad, så kollla med Bussmicke, han känner ju till min batteriförbrukning på våra resor, kontra hans egen.

;-)

Simon Bertilsson

Tänk bara på, att så länge du är på offentlig plats, så kan ingen hindra dig från att plåta. Inte ens om du plåtar mot en icke-offentlig plats.
Den här bestämmelsen är skyddad enligt svensk lag. Busschauffören kan alltså anmäla hur mycket hon vill, dock helt utan något som helst resultat.

Martin Maltkvist

#11
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 mars 2008, 00:04:08 AM
Tänk bara på, att så länge du är på offentlig plats, så kan ingen hindra dig från att plåta. Inte ens om du plåtar mot en icke-offentlig plats.
Den här bestämmelsen är skyddad enligt svensk lag. Busschauffören kan alltså anmäla hur mycket hon vill, dock helt utan något som helst resultat.
Jo jag är medveten om det men detsamma verkar tyvärr inte gälla vissa förare. :(
Hursomhelst: det är ibland hårt att vara bussfotograf och endera får man utstå vissa förares raktioner eller tokspringa för att inte tappa bort en buss (bara för at ta ett exempel). :D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 mars 2008, 00:04:08 AM
Tänk bara på, att så länge du är på offentlig plats, så kan ingen hindra dig från att plåta. Inte ens om du plåtar mot en icke-offentlig plats.

Med ett undantag: Skyddsobjekt

/Jonas

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 05 mars 2008, 22:48:32 PM
Tja, det är bara du som vet hur du vill använda dina pengar! Det viktiga är såklart inte hur du uppfattas, utan vilken kvalitet du vill ha på bilderna!Själv är jag nog mer "kompaktkameratypen" - jag vill dokumentera upplevelsen men har inte så höga krav på kvalitet.

Jag använder själv en s k semikompakt kamera för cirka 4 000 kronor. Den som inte är särskilt insatt i fotografering uppfattar den som halvproffsig och den som är insatt bryr sig inte så mycket om man fotograferar. Bilderna blir hyfsade om än inte av absolut toppkvalitet. Men det är många fördelar: kameran är lätt att bära med sig, den har ett bra inbyggt zoom och den är lätt att jobba med. Det är nästan som att plocka ut det gôttaste ur såväl systemkameran som kompaktkameran.
Jag har i alla fall inte med den kameran mött någon bussförare som varit fientlig, däremot några som ställt sig frågande till varför. Och därvid har det väl hänt att de fnyst när man sagt att det är en hobby som om det vore det dummaste de någonsin hört.
Vi kanske skall väcka liv i den gamla frågan att alla bussfotografer förser sig med jackor eller västar som det står "Bussfotograf" på.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 05 mars 2008, 23:03:42 PM
kånsigt dom klagar inte på mig eller folket.
Jag fotar ofta stadsbussen i Landskrona med alla är snälla i stan som kör bussarna ochså.
Jag började ochså fota med mobilen innan som du Martin.
Som sakt köp en system kamera så blir det nog bättre ett tips bara Martin.
Om du ser denna bussförare som skäller på dig skit i fota då svårare är det inte det gör jag.

Efter ett tag blir man ju rätt känd som bussfotograf. Om någon bussförare i Borås skulle ringa trafikledningen och fråga vad det var för gammal tjock gubbe som fotograferade honom så får han svaret: "Det är bara han på Kristineberg. Det är inget att vara rädd för".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)