Samrådsmöte inför regionbussupphandlingen i Region Uppsala

Startat av Carl Eric, 23 april 2020, 11:01:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Bland handlingarna från mötet för Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala i måndags finns det en sammanfattning av det samrådsmöte som regionen har genomfört inför den stundande upphandlingen av regionbusstrafiken. Hela sammanfattningen finns att ladda ned på länken (under rubrik 28/20 - Trafikdirektörens rapport), men här kommer en sammanfattning:

* 7 företag deltog i samrådet: Arriva, Bergkvarabuss, Go-Ahead, Keolis, Nobina, Transdev och Vy
* Företagen vill ha långa avtalstider, 8-12 år. En majoritet av företagen vill inte ha optioner.
* Alla företag förordar produktionsavtal med någon typ av incitamentsersättning.
* Företagen tycker att upphandlingen är utmanade pga. den stora geografiska spridningen.
* Företagen föredrar att själv få välja drivmedel inom ramen för utsläppskrav och krav på fossilfrihet.
* Det finns en viss preferens för att införa det nya linjenätet i Enköping i juni eftersom det är lågtrafik, men även augusti uppfattas som genomförbart.
* Ett (eller eventuellt två) företag ser möjlighet till kommersiell trafik på 801:an (linjen till Arlanda) med en samverkansöverenskommelse med regionen.
* Alla företag förordar ett avtal avseende hela trafiken, eftersom de inte ser något naturligt sätt att dela upp trafiken
* Företagen framhåller att de anlitar underleverantörer (lokala aktörer) när de ser att det främjar kvaliteten.

Några personliga tankar:
* Det känns som att det kommande avtalet kommer att bli ganska likt det nuvarande. Det lär bli något av de stora företagen, som i sin tur troligtvis kommer att anlita underentreprenörer (precis som idag).
* Även om företagen får välja drivmedel själva lär gasbussarna bli kvar eftersom att infrastrukturen redan finns på plats i depån i Uppsala.
* Hela upplägget med en omfattande busstrafik till Arlanda (utöver SL-pendeln) blir intressant att se hur det utvecklar sig. Just nu är den ganska överflödig (eftersom det inte går några flyg), men om flygtrafiken kommer tillbaka i samma omfattning som tidigare kanske Region Uppsala kan få igenom ett kommersiellt upplägg på trafiken. (Vilket jag inte tror skulle fungera, anledningen till att resenärerna väljer bussen är för att det är billigare)
* Det verkar som att även lokalbussarna i Enköping, Blåsta och Knivsta kommer att ingå i detta avtal. Stämmer det? I så fall kommer avtalet bli ännu större än vad det är idag!

Vad har ni för tankar?

//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer


Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!