Huvudmeny

Nobina 4128...

Startat av Ulf Berlin, 30 oktober 2024, 13:01:47 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...fick köra ett varv på Expressbusslinje 1 Trollhättan-Skövde den 25 oktober:

Denna var knöfull när den lämnade Lidköping R/C,då det var flera skolbarn som åkte med.
Tidtabellsenligt avgick en annan 1a 15 min senare
Kul att få se lite blandat på denna linje,då dom vanliga expressbussarna säkerligen behöver att fixas till :)/Ulf

Fifty

Trevligt att du fick de lite udda expressbussarna på bild.
Nobina Skaraborg och Sjuhärad körde tågersättning för VR (fd MTR) Herrljunga-Göteborg vilket säkert bidrog att det gick en del lågentré på Express 1.

Jag själv åkte 3258 som mötte just 4128 några minuter efter att din bild togs. Eftersom jag klev av i Lidköping måste vi alltså varit på resecentrum samtidigt.  :)

Ulf Berlin

Absolut,men då satt jag nog på tåget 13.52 mot Vara för att kolla ersättningsbussarna där ;) /Ulf

S Svensson

Lågentre men även fällbara säten (4127-4171 har sådana). Vad jag kan förstå har det dessutom gått andra bussar på linje 450. Jag tyckte det stod 4531 ,möjligen något annat när jag såg denna !

Bernt Talbrant

Nobina Sjuhärads "uddavagn" 4631 (levererad 2023, ersatte slopade 4146) brukar ofta synas på linjerna 450 och 550.

John P

Citat från: Fifty skrivet 30 oktober 2024, 13:24:56 PMTrevligt att du fick de lite udda expressbussarna på bild.
Nobina Skaraborg och Sjuhärad körde tågersättning för VR (fd MTR) Herrljunga-Göteborg vilket säkert bidrog att det gick en del lågentré på Express 1.

Jag själv åkte 3258 som mötte just 4128 några minuter efter att din bild togs. Eftersom jag klev av i Lidköping måste vi alltså varit på resecentrum samtidigt.  :)

Största orsaken är nog att många bussar står i verkstan eller väntar på att fixas, många har gått långt och är rätt slitna. Vet inte vad man har kört med för bussar för VR, kanske turistbussen 2104, kanske en och annan lågentrébuss också. Det är nog  mindre troligt att  någon buss som går på 1 express i vanliga fall har använts. Det krävs Euro 6 buss eftersom terminalen i Göteborg ligger inom miljözonen och antalet Euro 6 -klassade bussar är få om det ens finns någon på 1 Express nu. 3861 och 3862 används ju nu som tågersättningsbussar för Västtågen och får bara användas i den trafiken, samma med 3863 som vi har här i trafikområdet ( T.O Göta Älv).
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Fifty

7037, 7038 och 2104 var de Skaraborgsbussar jag noterade.

Sjuhärad ställde upp med några 41xx-Scania och 2103 medan 7674 ryckte in från Trollhättan.

En annan bekant buss som dök upp var f.d. Nobina 7300.