Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö

Startat av Fredde, 10 oktober 2024, 21:57:32 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Sca.CN113

Citat från: elliot skrivet 16 oktober 2024, 20:18:12 PMNu blir det bara rena spekulationer här. Men Nobina kanske har andra planer med 474:an den kanske blir en ren motorvägslinje och slutar trafikera Gustavsberg? som sagt bara spekulationer.

Nej, den kommer att gå samma linjesträckning som idag och trafikera samma hållplatser som idag. Skillnaden blir att turtätheten blir en aning sämre i rusningstid, vilket bäddar för ännu mer trängsel.

Jag kan ju givetvis ha helt fel i mina spekulationer om det framtida kaos i och med dubbeldäckarna men det visar sig ju då.

Sca.CN113

Citat från: buskörare skrivet 16 oktober 2024, 20:55:00 PMVarför skulle det funka sämre för att de är längre och tyngre?

Därför att sådana dubbeldäckare är sega överlag vilket kommer spegla sig i tidtabellen och den faktiska tiden det tar mellan Slussen-Mölnvik/Hemmesta och omvänt.

Dubbeldäckarna som har beställts är egentligen byggda för långdistans. Med så många stopp som linje 474 har så kan en sådan busstyp inte motivera den tid det kommer ta vad gäller på- och avlastning.

Bara Gustavsbergs centrum, Vattenhjulet, Farstadal, Charlottendal och Värmdö marknad är alla stora hållplatser vad gäller passagerarantal per hållplats och då krävs tät turtäthet med ledbussar som snabbt kan lasta på- och av.

eliaS

#32
tror nog att Nobina vet bättre än vad du gör och har tänkt på för och nackdelar men vi får väl se när det testats.

Sca.CN113

#33
Det tror jag verkligen inte då det är väl känt att man inte verkar kunna tänka med hjärnan nuförtiden.

Kolla på tunnelbanans nya C30 tåg som endast består av 2 enheter där man låst fast sig vid motsvarande 4- eller 8 vagnar. Folk hinner inte med tåget knappt när de inser hur kort det var när det rullar in en singel C30.

Men det var bara ett exempel på när man inte tänker efter. Jag vill inte, och det var inte ett försök till att föra vidare diskussionen till något annat än vad tråden handlar om.

buskörare

Citat från: Sca.CN113 skrivet 16 oktober 2024, 22:11:52 PMDärför att sådana dubbeldäckare är sega överlag vilket kommer spegla sig i tidtabellen och den faktiska tiden det tar mellan Slussen-Mölnvik/Hemmesta och omvänt.

Dubbeldäckarna som har beställts är egentligen byggda för långdistans. Med så många stopp som linje 474 har så kan en sådan busstyp inte motivera den tid det kommer ta vad gäller på- och avlastning.

Bara Gustavsbergs centrum, Vattenhjulet, Farstadal, Charlottendal och Värmdö marknad är alla stora hållplatser vad gäller passagerarantal per hållplats och då krävs tät turtäthet med ledbussar som snabbt kan lasta på- och av.

Att det tar tid att lasta på och av stämmer, men att de skulle vara långsammare att köra pga sin vikt stämmer inte. Jag kör Norrtäljes dd ofta och har kört Norrorts en del de är inte långsammare i accelerationen än våra boggi eller ledvagnarna.

Sca.CN113

#35
Okej, det är den känslan jag fått när jag åkt linje 676 i alla fall. Jag tycker att dubbeldäckare på den linjen passar bra!

Det vore kul att få veta vad du tycker om dubbeldäckare på linje 474. Du som är i branschen och kör sådana fordon. För- och nackdelar. Tror du på att det kommer att fungera?

buskörare

Jag kan inte 474, så har ingen koll på lämpligheten där. På 676 passar de kanon, på 670 inte lika bra. De är lite sega iväg eftersom det är en automatlåda som kopplar ur mellan växlingarna (I-shift) men efter några växlar drar de iväg ordentligt så jämfört med de andra är skillnaden inte stor. Man får också tänka på att t.ex MAN har en accelerationsspärr (Eco-speed tror jag den heter) som gör att den accelerar långsammare för att spara bränsle. Vet dock inte hur det är på deras elbussar, har aldrig kört en sån.

Sca.CN113

#37
Okej, då förklarar det varför jag upplevde de som mer sega vid acceleration från stillastående.


buskörare

Citat från: eliaS skrivet 16 oktober 2024, 23:09:55 PMtror nog att Nobina vet bättre än vad du gör och har tänkt på för och nackdelar men vi får väl se när det testats.

Riktigt så bra är det inte i denna bransch. Man köpte in dubbeldäckare till 670 vilket kanske inte var det bästa valet.

Kvarne

Citat från: Sca.CN113 skrivet 16 oktober 2024, 22:11:52 PMDärför att sådana dubbeldäckare är sega överlag vilket kommer spegla sig i tidtabellen och den faktiska tiden det tar mellan Slussen-Mölnvik/Hemmesta och omvänt.

Dubbeldäckarna som har beställts är egentligen byggda för långdistans. Med så många stopp som linje 474 har så kan en sådan busstyp inte motivera den tid det kommer ta vad gäller på- och avlastning.

Bara Gustavsbergs centrum, Vattenhjulet, Farstadal, Charlottendal och Värmdö marknad är alla stora hållplatser vad gäller passagerarantal per hållplats och då krävs tät turtäthet med ledbussar som snabbt kan lasta på- och av.

Jämför inte med Transdevs dubbeldäckare. Dessa är påkostade och har starka motorer. Starkare än Transdevs. Nobinas har 510Hk. Dessa lär funka bra på 474 och blir ett rejält lyft för resenärerna där.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Niclas Wennerlid

Det är inget större fel på verken Nobinas eller Transdevs dubbeldäckare, bägge varianterna har starka och bra maskiner. Kvalitetsmässigt så ligger ju Setra bättre till dock.

Men det finns både för- och nackdelar med dubbeldäckare.
Huruvida de passar på linje 474 är det starkt delade meningar om även på Trafikförvaltningen och jag låter bli att ge mig in i den diskussionen här på Buss-snack.
Det jag kan säga är att vi på Trafikförvaltningen kommer att följa upp detta noggrant.

// Niclas

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 17 oktober 2024, 10:01:46 AMJag kan inte 474, så har ingen koll på lämpligheten där. På 676 passar de kanon, på 670 inte lika bra. De är lite sega iväg eftersom det är en automatlåda som kopplar ur mellan växlingarna (I-shift) men efter några växlar drar de iväg ordentligt så jämfört med de andra är skillnaden inte stor. Man får också tänka på att t.ex MAN har en accelerationsspärr (Eco-speed tror jag den heter) som gör att den accelerar långsammare för att spara bränsle. Vet dock inte hur det är på deras elbussar, har aldrig kört en sån.

Det är ju så att både Volvo:s I-shift och Mercedes Powershift är vanliga manuella växellådor med automatiskt manövrerad koppling och datorstyrd växling, därför verkar dessa segare än en vanlig momentomvandlarautomat vilken är vanligast i lokaltrafikbussar för stads och förortstrafik.

Så Setrorna som har MB drivlina har också liknande fördröjning vid växling, sedan hur lång denna upplevs är individuellt, och många gånger också olika mellan två fordonsindivider, och som nämnts är det mest märkbart vid start från stillastående innan man kommit upp i lite fart.

elliot

jag tycker iallafall att det är roligt med något annat än vad det ''brukar'' vara

at1981

Hejsan!

Hittade en vid det här laget gammal artikel:
https://www.mitti.se/nyheter/sl-borjar-kora-dubbeldackare-pa-varmdo-6.3.185904.70da038f09

Där benämns ambitioner att Nobina i samarbete med SL vill utveckla och förbättra linje 474!

Men vad der ev. innebär kanske visar sig i praktiken till T26 om inte förr! Men redan nu är det känt att turtätheten på 474 kommer att minska något under kommande T25 enligt Trafikförvaltningens beslut!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Fredrik Klint

UDX90C märkt 2088. Trodde man höll sig i 4xxx-serien.