Bilder från Hudiksvall (5 bilder)

Startat av DEB, 05 oktober 2024, 16:58:15 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

DEB

I Hälsingland rullar det fortfarande en stor andel äldre bussar av modeller som blivit sällsynta eller försvunnit helt från linjetrafiken i övriga landet. När jag var i Hudiksvall i slutet av september fanns det gott om 14-15-åringar i rullning, här nedan kommer ett axplock av dem.

Volvo 8500-boggier är kanske den vanligast förekommande vagntypen.

När Byberg & Nordin kör till Hudiksvall från Hassela och Bergsjö är det inte osannolikt att en Scala dyker upp.

Rätta mig om jag har fel, men är denna månne den enda bussen avsedd för regiontrafik som har stadsbussarnas färgsättning?

Som jag förstått det ensam kvar i sitt slag hos X-trafik. Jag kan inte komma på någon B12MA-ledvagn som fortfarande är kvar i linjetrafik söder om Hälsingland, men säkerligen en och annan längre norrut.

Även 8700-boggievagnar finns det några stycken av kvar, här strax utanför norra delen av Hudiksvalls tätort.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Jacob med C

Undra om Byberg kommer att fortsätta sin trafik i Hudiksvall?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Sprinter

Skulle nog säga nej på det eftersom Mohlins vann all trafik i Hälsingland med start sommaren 2025.

Erol

Jacob med C,
Citat från: Jacob med C skrivet 06 oktober 2024, 00:09:53 AMUndra om Byberg kommer att fortsätta sin trafik i Hudiksvall?

Vad jag fick veta innan jag slutade där, är att all personal hos Bybergs i X-trafik är avtackad

homer

väldigt trevliga bilder, speciellt kul att B12MA fortfarande rullar, är detta den sista i Sverige som är kvar?

AO

Fina bilder! Om jag förstått det hela rätt så är också den här lackeringen ett minne blott till sommaren då alla busar i Hälsingland blir gul/röda som i Gästrikland.

Peter Öden

Hej !

Finns ytterligare en Volvo B 12 MA Säffle hos Västanhede Trafik.
Den gick tidigare som skolbuss i Gävleområdet, även förekommit
i samband med Dalhalla i Rättvik. Hur statusen med den är idag
jag osäker på. Får återkomma.

Mvh Peter Ö

-B8RLE-

Hej!
Är det någon som vet registreringsnumret på Västanhedes(?) kvarvarande B12MA-individ som Peter har beskrivit?
Jaha, hej?!

Bernt Talbrant

Det är BFY112 som Västanhede har. Den är påställd i dagsläget.

DEB

Citat från: AO skrivet 06 oktober 2024, 23:07:01 PMFina bilder! Om jag förstått det hela rätt så är också den här lackeringen ett minne blott till sommaren då alla busar i Hälsingland blir gul/röda som i Gästrikland.

Tack! Då förstår jag den avvikande färgsättningen som alltså egentligen är/ska bli standard. BXP342 kom till X-Trafik någon gång i början av 2020-talet och sannolikt är det därför den lackerades i den senaste varianten.

Citat från: homer skrivet 06 oktober 2024, 20:03:59 PMväldigt trevliga bilder, speciellt kul att B12MA fortfarande rullar, är detta den sista i Sverige som är kvar?

Tackar ödmjukast! Efter andra inlägg i tråden verkar det som att Västanhede har en vagn, om än för skoltrafik och inte linjetrafik. Men jag undrar om det inte finns någon vagn kvar längre norrut? Rullar till exempel de fd Keolis 12xx-ledvagnarna kvar hos LLT i Luleå?

Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Lulebussen

Skellefteå Buss verkar ha två B12MA Van Hool kvar, annars finns det ingen vad jag vet. LLT har haft fyra stycken B12MA Säffle 8500, de två f.d. Keolis 12xx försvann redan 2019 och de två f.d. Veolia 23xx försvann för ett år sedan.

AO

Citat från: DEB skrivet 07 oktober 2024, 18:14:05 PMTack! Då förstår jag den avvikande färgsättningen som alltså egentligen är/ska bli standard. BXP342 kom till X-Trafik någon gång i början av 2020-talet och sannolikt är det därför den lackerades i den senaste varianten.

I samband med att Transdevs nya trafikavtal i Gästrikland trädde i kraft för cirka ett år sedan flyttades ett antal äldre dieselvagnar från Gästrikland till Söderhamn. Så även i Söderhamn rullar det gul/röda bussar i regiontrafiken idag.

Lulebussen

Citat från: Lulebussen skrivet 07 oktober 2024, 18:26:11 PMSkellefteå Buss verkar ha två B12MA Van Hool kvar

Dagen efter jag skrev detta avyttrades båda dessa vilket borde göra UZA326 till den sista B12MA i linjetrafik i Sverige.

AO

Här är en bild på Västanhedes B12MA i Gävle tidigare i veckan. Den går i skolbusstrafik. Någon som vet om den nu tagits över av Bollnäs Buss sedan de tagit över skoltrafiken i Gävle?

Bernt Talbrant

BFY112 är i varje fall fortfarande idag den 11 oktober skriven på Västanhede Trafik.