Var förbi garaget idag tog några bilder med mobilen. Det är mycket skydd på dem invändigt (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190719/2f0507796f85ba23027f79a6de48fd59.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190719/0916dc4f7c08c5082491d028a0885578.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190719/27bcb8adcaaf206329fddd8aa368fd26.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190719/0c36ed897d286d7ff5b999689cf3900a.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190719/a867dd594cdb892caa8481e0541a2529.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190719/717cad734ce1942d32740d73e3862f95.jpg)
Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Bling-bling fälgar... ;D
Citat från: yngrot skrivet 19 juli 2019, 13:43:43 PM
Var förbi garaget idag tog några bilder med mobilen. Det är mycket skydd på dem invändigt
Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Det blir alltså återanvändning av ett tidigare inv. nr. www.svenskbusshistoria.se/go?id=16553
Citat från: zjbus skrivet 19 juli 2019, 14:50:52 PM
Det blir alltså återanvändning av ett tidigare inv. nr. www.svenskbusshistoria.se/go?id=16553
Återanvändning har pågtt i många år, snart är hela 3-serien återbesatt, 2-serien består av övertagna bussar etc så det sker hela tiden.
Citat från: Walter skrivet 19 juli 2019, 16:26:57 PM
Återanvändning har pågtt i många år, snart är hela 3-serien återbesatt, 2-serien består av övertagna bussar etc så det sker hela tiden.
Ok, tack för info. Kan ju bli förväxlingar i olika sammanhang när man pratar om flera bussar med samma inv. nr.
Upplevde förarplats lite trång titta på sista bild där höger armstöd ligger precis vid kant på förarplats.
Återstår att se hur utrustning monteras på förarplats.
Värmen kommer från dieselvärmare och det känns ju lite underligt när det pratas om miljö. Men räckvidd skulle väl påverkas negativt om el ska räcka till värme oxå
Bussarna laddas i bakstam vilket gör att de ska backas mot rampen..
Citat från: zjbus skrivet 19 juli 2019, 16:39:38 PM
Ok, tack för info. Kan ju bli förväxlingar i olika sammanhang när man pratar om flera bussar med samma inv. nr.
Den risken är väl ändå minimal. Den buss som tidigare haft numret har varit ur aktiv tjänst i många år innan numret återanvänds. Tillgången på inventarienummer om man skall ha fyrställigt sådant är begränsad. Och skall man göra det är det väl i så fall viktigare att olika bussbolag använder unika inventarienummer.
För övrigt finns i Borås liksom i så gott som alla städer redan återanvändning av nummerserier. 36xx för ledbussar biogas och 37xx för boggibussar biogas.
Citat från: Walter skrivet 19 juli 2019, 16:26:57 PM
Återanvändning har pågtt i många år, snart är hela 3-serien återbesatt, 2-serien består av övertagna bussar etc så det sker hela tiden.
4 år sedan 3927 avreggades..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juli 2019, 17:51:55 PM
Den risken är väl ändå minimal. Den buss som tidigare haft numret har varit ur aktiv tjänst i många år innan numret återanvänds. Tillgången på inventarienummer om man skall ha fyrställigt sådant är begränsad. Och skall man göra det är det väl i så fall viktigare att olika bussbolag använder unika inventarienummer.
För övrigt finns i Borås liksom i så gott som alla städer redan återanvändning av nummerserier. 36xx för ledbussar biogas och 37xx för boggibussar biogas.
Ok du har rätt.
Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2019, 18:29:33 PM
4 år sedan 3927 avreggades..
Men 8 år sedan avställning och Busmarket är ju inte kända för snabb avregistrering direkt. De står som ägare till många bussar avställda 2012-2013 fortfarande.
Citat från: yngrot skrivet 19 juli 2019, 17:28:00 PM
Upplevde förarplats lite trång titta på sista bild där höger armstöd ligger precis vid kant på förarplats.
Återstår att se hur utrustning monteras på förarplats.
Värmen kommer från dieselvärmare och det känns ju lite underligt när det pratas om miljö. Men räckvidd skulle väl påverkas negativt om el ska räcka till värme oxå
Bussarna laddas i bakstam vilket gör att de ska backas mot rampen..
Förarplatsen är betydligt rymligare än MAN.
Troligtvis är väl förarstolen skjuten bak i det lägsta läge som går.
Citat från: zjbus skrivet 19 juli 2019, 16:39:38 PM
Ok, tack för info. Kan ju bli förväxlingar i olika sammanhang när man pratar om flera bussar med samma inv. nr.
De bussar som hade 3xxx tidigare tillhörde inte Nobina och avhandlas i forumet som handlar om bussar 15-30 år gamla, så förväxlingsrisken lär vara minimal...
Skandal! Kinesbussar i Borås. Volvos bussfabrik ligger där, och dom köper kinesdynga.
Citat från: M skrivet 20 juli 2019, 00:30:48 AM
Skandal! Kinesbussar i Borås. Volvos bussfabrik ligger där, och dom köper kinesdynga.
Tillverkas bussar i Borås? Man kan såklart tycka att man ska stödja lokalt men när köptes Volvo senast till trafiken i Borås oavsett operatör? Dessa kineser ersätter MAN bussar
Citat från: Walter skrivet 20 juli 2019, 00:48:27 AM
Tillverkas bussar i Borås? Man kan såklart tycka att man ska stödja lokalt men när köptes Volvo senast till trafiken i Borås oavsett operatör? Dessa kineser ersätter MAN bussar
Det är busschassin och inte bussar som tillverkas i Borås. :)
Jag har ett svagt minne av det var meningen med Volvo bussar från början
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 juli 2019, 01:22:03 AM
Det är busschassin och inte bussar som tillverkas i Borås. :)
illa nog
Citat från: M skrivet 20 juli 2019, 00:30:48 AM
Skandal! Kinesbussar i Borås. Volvos bussfabrik ligger där, och dom köper kinesdynga.
Lugn och fin, tänk på hjärtat.. ;) ;)
Citat från: Walter skrivet 20 juli 2019, 00:48:27 AM
Tillverkas bussar i Borås? Man kan såklart tycka att man ska stödja lokalt men när köptes Volvo senast till trafiken i Borås oavsett operatör? Dessa kineser ersätter MAN bussar
skandal de oxå
Nästa elbuss har fått sitt nummer.
(https://i.postimg.cc/vT5Bv56X/IMG-1015-1.jpg)
2008 köpte Veolia Volvo 8700 och 8500
Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Citat från: yngrot skrivet 21 juli 2019, 17:14:40 PM
2008 köpte Veolia Volvo 8700 och 8500
Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Sant, tänkte iofs mest på stadstrafiken.
Citat från: Walter skrivet 21 juli 2019, 17:59:58 PM
Sant, tänkte iofs mest på stadstrafiken.
2005 köpte Borås Lokaltrafik fyra begagnade Volvo B10L som tidigare rullat för Arriva i Lund. Till tätortstrafiken kom de yngsta dessförinnan 1995. Men då var det 13 stycken. Sedan har det blivit 20 Scania och ett otal MAN.
Citat från: M skrivet 20 juli 2019, 05:50:43 AM
illa nog
Kanske Volvo skulle se till att bli tillräckligt konkurrenskraftiga med produkter och pris så man vinner upphandlingarna till som du kallar det "sin egen stad" - du kanske kan hjälpa dem istället för att skriva inlägg som inte egentligen innehåller något?
Disse busser ( BYD K 11U ) er nu Påställt i følge https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ , men har desværre ikke intern-nr på dem.
PDA 85L + RTS 06S + RWX 76W
Kanske missat men hur många BYD kommer till Borås? Lika många som antalet MAN som försvinner?
Citat från: Walter skrivet 25 juli 2019, 16:19:31 PM
Kanske missat men hur många BYD kommer till Borås? Lika många som antalet MAN som försvinner?
Det ska komma tio BYD.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 juli 2019, 16:35:43 PM
Det ska komma tio BYD.
... och det är nio boggibussar som försvinner.
Tackar både Staffan och Bernt för svar.
Bussarna från Borås är för tätortstrafik. Så frågan blir om detta innebär premiär för sådana bussar i Trollhättan och Skövde?