"Vid evenemang"...

Startat av Ulf Berlin, 24 april 2016, 17:54:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...tycker SL tydligen att linje 68 ska gå...


Verkar liite överkurs att ha en extralinje dit utåt då vägen i alla fall kommer att bli svårframkomlig?/Ulf
Kommer linjen att utgå från Karlaplan eller Östra Station,eller?
Bilderna tagna 23 april

Lars_L

Noterade också detta idag. Låter som sagt lite överdrivet, fast å andra sidan har vi ju linje 58 som bara går tre dagar per år.

Samtidigt spar man ju många omlopp på att vända vid Karlaplan. Å andra sidan går ju tunnelbanan så sällan där, så det är kanske inte så attraktivt.

Fördelen är väl att man ändå kan få ihop tillräckligt med vagnar för att klara trafiken, mot att köra till Sergels Torg - då i princip varje extravagn bara hinner köra en vända.

Det här med evenemangslinjer är ju annars vanligt på ganska många håll i landet. Och 101 & 102 finns/fanns ju till Friends arena, så varför inte. Det är ju iaf bra att ha ett namn på linjen om man nu ändå vill kunna köra sådana kortlinjer.

En orsak nu är väl också att ombyggnaden på Sergels torg gör det svårt att hantera extravagnar där. Det finns ju inga uppställningsplatser etc.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

Finns ingen linjebeskrivning för 68 men väl för 101, 102.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MartinMartin

För övrigt en j***a skithållplats. Man måste bryta heldraget för att köra ut på djurgården,
men Keolis anser inte att det är ett problem.

Nico

Citat från: MartinMartin skrivet 11 maj 2016, 01:30:28 AM
För övrigt en j***a skithållplats. Man måste bryta heldraget för att köra ut på djurgården,
men Keolis anser inte att det är ett problem.

Nu ser det ju även ut som bussen på bilden kört förbi hållplatsen med en 3-4 meter vilket även det i så fall påverkar. Den bör ju vid angöring istället stå så att framdörren är i jämnhöjd med de taktila plattorna. Vill minnas att om man står korrekt så står man faktiskt före spärrlinjen även om det är i tajtaste laget för att klara utkörningen helt schysst.

Ibland blir sedan inte heller allt som avsett i hanteringen och/eller missas omedvetet av andra orsaker. Här kan ju en ändring ha avtalats om att korta spärrlinjen och då förutsätts det även att ändringen genomförs. En stilla undran i sammanhanget här blir därför om det nu ofta blir fel och man måste bryta spärrlinjen (vilket givetvis inte är korrekt)... är det någon som brytt sig om att föra den informationen vidare till någon ansvarig inom bolaget? Om det inte gjorts bör det ju vara det första som ska göras istället för att skälla på sitt bolag och ventilera det hela i fel forum... som fikarum och annat?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

När jag tog busskortet så sa min lärare att det kommer tillfällen då man inte kan bry sig om spärrlinjer pga bussens storlek och hållplatsers läge och att knappt någon polis som skulle ge böter för det och han har rätt.

Har korsat många spärrlinjer framför poliser som släppt fram mig och aldrig fått böter pga det.

Dom vet att bussarnas storlek gör det ibland omöjligt att undvika det. Även fast man ska ju lyda dom så mycket det går. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


MartinMartin

Jag har framför en önskan till Stockholm Stad om att byta plats på hållplatsen och "nattparkeringen" som är innan.
Fick återkoppling att man frågat Keolis som inte ansåg att det var något problem, därav ingen åtgärd.

Ulf Berlin

Citat från: MartinMartin skrivet 12 maj 2016, 23:54:04 PM
Jag har framför en önskan till Stockholm Stad om att byta plats på hållplatsen och "nattparkeringen" som är innan.
Fick återkoppling att man frågat Keolis som inte ansåg att det var något problem, därav ingen åtgärd.
Då får du väl ta det direkt med AG eller skriva en händelserapport om du anser det så allvarligt.../Ulf

Nico

Citat från: MartinMartin skrivet 12 maj 2016, 23:54:04 PM
Jag har framför en önskan till Stockholm Stad om att byta plats på hållplatsen och "nattparkeringen" som är innan.
Fick återkoppling att man frågat Keolis som inte ansåg att det var något problem, därav ingen åtgärd.

Vet inte om du lämnade in din önskan muntligt eller skriftligt för det framgår inte, men även om ditt syfte var vällovligt så får jag nog säga att din metod varit ganska bakvänd. Frågan är sedan om ditt önskemål gått till rätt funktion på TK och om deras svar sedan ens gått vidare till Keolis eller om det för enkelhetens skull mest kanske sägs så? Det är sällan en sak som denna tas på så stort allvar om den inte kommer in via de etablerade kanalerna. En följdfråga är även vem på Keolis som i så fall fått motfrågan från kommunen? Har den gått till helt fel person hos er så är tyvärr risken stor att det stannar där då det inte alltid är lätt att veta hur man ska hantera något som kanske kommer in och verkar vara helt utan sammanhang.

Risken med att gå tillväga som du gjort är man i princip åsidosätter de vedertagna kontaktvägar som finns vilket kan bli käpprätt åt skogen samtidigt som du själv de facto inte heller kan företräda din arbetsgivare på detta vis. Jobbar själv med samma typ av frågor på annat håll och vet hur fel det kan bli. Ett några år gammalt exempel rör en riskabel hållplats på Trafikverksväg. När vi (efter kontakt av skyddsombud) lyfte frågan med TrV fick vi svaret att de redan året innan fått in en officiell fråga och bedömt den som mindre angelägen och sedan avslutat ärendet i brist på uppföljning av anmälaren. Det visade sig vid en närmare undersökning från vår sida att den "officielle anmälaren" var en enskild förare som gjort precis det man inte ska göra, dvs. anmält på egen hand istället för att ta det vidare med rätt personer på bolaget. Kan säga att vi hade det ganska tufft med att officiellt återöppna ärendet för åtgärd hos TrV.

Det du (och alla andra i samma situation) alltså bör göra i situationer som denna är att antingen ta kontakt med din enhetschef eller den lokale skadeförebyggaren alternativt det skyddsombud som ansvarar för framkomlighetsfrågor i trafikområdet. Någon av dessa funktioner kan sedan föra denna typ av frågor vidare till de som håller i trafikteknikrelaterade ärenden och därmed även har mandat att företräda din arbetsgivare gentemot berörd väghållare. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Men vilka evenemang pågår någonsin ut på vägen till Kaknästornet????? Dn:s klassiska symfonievenemang på gärdet och tjejmilen är väl de enda, eller?

Lars_L

Citat från: virtual1 skrivet 18 maj 2016, 21:32:05 PM
Men vilka evenemang pågår någonsin ut på vägen till Kaknästornet????? Dn:s klassiska symfonievenemang på gärdet och tjejmilen är väl de enda, eller?

Keolis har nämnt konserter vid Berwaldhallen också - och det är väl kanske där det främst gör lite nytta. Men i och för sig brukar det väl till och från vara konserter vid Sjöhistoriska - även om det väl inte är lika populärt längre.

Å andra sidan brukar det i regel räcka med någon extratur från Berwaldhallen, eftersom många tar 76:an också etc. Så där skulle man ju lika gärna kunna köra till Sergels torg. Efter 21.00 på kvällen är det ju inte så kul att komma till Karlaplan och få vänta en kvart på tunnelbanan. Har man gjort det några gånger, så går nog hellre resenärerna till Djurgårdsbron, eller tar 76:an istället.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist