Reflexsnurror [länk]

Startat av Fredde, 14 november 2008, 12:46:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Rojje


RoTe

Om det blåser en massa, kommer den inte snurra av sig själv då?

Nicklas K

Citat från: RoTe skrivet 14 november 2008, 15:20:06 PM
Om det blåser en massa, kommer den inte snurra av sig själv då?

Antagligen inte. På videoinslaget ser man att den förmodligen är försedd med en tyngd bakom ena reflexen, så att den i oanvänt läge ska gömma reflexerna bakom den röda sargen. Smart lösning. Jag brukar själv upplysa resenärerna om att de syns bättre om de snurrar på reflexen. Bäst syns dock faktiskt mobiltelefonernas skärmar. De som rör dessa upp och ner är svåra att missa !!  :)

Mvh NK

Peter Erret

Citat från: Nicklas K skrivet 14 november 2008, 15:52:20 PM
Antagligen inte. På videoinslaget ser man att den förmodligen är försedd med en tyngd bakom ena reflexen, så att den i oanvänt läge ska gömma reflexerna bakom den röda sargen. Smart lösning. Jag brukar själv upplysa resenärerna om att de syns bättre om de snurrar på reflexen. Bäst syns dock faktiskt mobiltelefonernas skärmar. De som rör dessa upp och ner är svåra att missa !!  :)

Mvh NK
Javisst "mobilen syns jättebra" om man dessutom har ett mörkt motiv på displayen, nej en reflex eller lampa (gärna med isblått sken) som roteras är absolut det bästa.

RoTe

Bästa var ju förr i tiden då varenda telefon hade en lysdiod som foto"blixt". Denna gick oftast att tända väldigt enkelt. Har så på min telefon. Den lyser jättestarkt och finns alltid med mig.
Numera sitter det dock xenonblixtar på alla mobiler och dessa är ju inte så lämpliga att bränna av mot mötande trafik. ;)

Ersa

Blev det för dyrt att fortsätta projektet med stolpen med blinkande diodljus?
Sådana skymtas på dessa bilder:




Patrik

Citat från: RoTe skrivet 16 november 2008, 18:46:11 PM
Bästa var ju förr i tiden då varenda telefon hade en lysdiod som foto"blixt". Denna gick oftast att tända väldigt enkelt. Har så på min telefon. Den lyser jättestarkt och finns alltid med mig.
Numera sitter det dock xenonblixtar på alla mobiler och dessa är ju inte så lämpliga att bränna av mot mötande trafik. ;)

Vad sägs om SOS-signalen som Sony Ericsson har/hade på sina mobiler?
Lampan blinkar då i otakt och jag tror att det syns bra för alla förare har stannat när dom sett den.

RoTe

Citat från: Patrik skrivet 17 november 2008, 13:04:37 PM
Vad sägs om SOS-signalen som Sony Ericsson har/hade på sina mobiler?
Lampan blinkar då i otakt och jag tror att det syns bra för alla förare har stannat när dom sett den.

Har det på min men tycker inte den bör användas till sådant. Borde räcka att vinka med lampan tänd.

Patrik

Citat från: RoTe skrivet 17 november 2008, 18:23:39 PM
Har det på min men tycker inte den bör användas till sådant. Borde räcka att vinka med lampan tänd.

En lampa som lyser kan ju i princip vara vad som helst men en lampa som blinkar på olika sätt tycker jag man borde se bättre.

RoTe

Citat från: Patrik skrivet 17 november 2008, 18:28:22 PM
En lampa som lyser kan ju i princip vara vad som helst men en lampa som blinkar på olika sätt tycker jag man borde se bättre.

Det var därför jag skrev VINKA...

yngrot

Reflexväst är väl ändå bättre för då syns du oxå på väg till hpl i mörkret en mörkklädd person syns inte alls innan man nästan har dem i fronten... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kinslayer

Personligen har jag slutat att tvärbromsa för såna som inte har vett att använda reflex eller lampa. Dom får stå kvar o ta nästa buss så kanske dom lär sig att synas nästa gång. En reflex som sätts i snurr eller en lampa som personen blinkar med mot bussen tycker jag är det som syns bäst. Reflexvästar är också bra men inte om personen står som en staty för då kan man tro att det är en vägmarkering eller nåt.....

yngrot

Nej du tvärbromsa det gör inte jag heller .. det märks vilka som lärt sig den hårda vägen...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cyklisten

Har inte kommunen något ansvar att sätta upp en lyktstolpe mm. så att de väntande syns (och själva kan se t.ex. tidtabellen)?