Registreringsnummer

Startat av Anders Forsberg, 15 januari 2016, 19:20:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Jag har en fråga som gäller registreringsnummer på bussar efter 1972-73. Som några av er känner till är jag skyldig till en bok om Eskilstuna Omnibustrafik (EOT). I den finns en rad uppgifter om bussarna som användes i stadstrafiken av EOT under årens lopp. Uppgifter om de äldsta bussarna kom från Gösta Hellgren som tidigt började samla in uppgifter både foton och uppgifter om de bussar som rullade i Eskilstuna. Själv gjorde jag besök hos landsarkivet i Uppsala för att bl.a. gå igenom bussregistret för Sörmland. Men när det gäller bussar som på 1970-talet fick de nya registreringsnumren så gick det inte, kanske mer jag gjorde ingen större sökning.

Gösta avled 2011 och jag fick ta hand om hans samling om bussarna i Eskilstuna. Eftersom jag nu varit långtidssjukskriven så har jag försökt att komplettera bussförteckningen över EOT:s bussar åren 1922 till 1977. Har försökt göra en historik om varje fordon dels efter uppgifter från Gösta Hellgren men även från personer som Tommy Silo, Jan Gunnarsson med flera andra som hörde av sig efter bokens utgivning. Men jag har en hög bussar av typerna BF, CF och CR som jag saknar uppgifter om när de inregistrerades eller avregistrerades. Den som har boken kan se min lista i slutet av den och ser att uppgifter saknas. Jag skulle vilja kompletera listan med "moderna" bussar. Så frågan är finns det idag något sätt att kunna komplettera min lista, kan man finna uppgifter om "moderna" bussar? Med andra ord hur gör man?   

Jag la ut följande på Facebook och testar av detta forum.
Anders Forsberg

MK

Dina fantastiska bilder från 60-80 tal är saknade på forumet . Kan du inte lägga ut bilder igen?

Staffan Sävenfjord

Har du kollat med Svensk Busshistoria.
http://svenskbusshistoria.se/asp/
Sök på Eskilstuna Omnibustrafik.

Där finns en del av de uppgifter du efterlyser men du kanske redan har hittat dem. Jag har din bok någonstans (självklart!) men hinner inte leta efter den nu.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erling Norberg

Jag har kört flera av bussarna som du söker uppgifter på men har tyvärr inget nytt att komma med när det gäller avregisteringsdatum. Tänkte i alla fall passa på att tacka för boken som har varit en stor glädjekälla för en f.d. extraförare vid EOT åren 1968-70. Jag gillade BF 76/SKV på linje 5 Fröslunda-Skogsängen som jag oftast körde.
MVH Erling Norberg

Anders Forsberg

Jo jag har kikat på busshistoriken. Letade även bland bilregistrets nuvarande uppgifter och det tycks ju kosta "skjortan" om man skulle vilja få fatt på uppgifter om de olika bussarnas liv efter 1972. Det jag är nyfiken på är hur länga fanns Skacnia-Vabis/SKV BF76 och "mina" Scania CR-bussar i trafik. Flyttade från Eskilstuna 1980 och före det har jag hyffsad koll på läget. I väntan på att läkarvetenskapen ska fixa till mitt hjärta har jag ju haft tid med en del som bl a detta med EOT:s bussar. Men det är de "nyare" jag funderade på. Men det är nog kostsamt och inget att göra, verkar det som.

/Anders F

Silo

DNM 933 och EOM 311 levde vidare som SLT 700 resp. 701 på stadstrafiken i Katrineholm till senvåren/försommaren 1983 då de ersattes av nylevererade Scania 112:or (703 och 704; LAE 859 resp. LAY 810).
/TS

CW66

Hej
Har en del anteckningar, kontakta mig på mail så ska jag se om jag kan hjälpa dig lite mer....mycket som jag inte hunnit och lägga ut på SBH tyvärr...tiden räcker inte till.
info@svenskbusshistoria.se

Uffe

Anders Forsberg

Hoppas Du fick mitt svar, Uffe!