Veteranbuss vid filminspelning?

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 juli 2012, 17:48:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Kan bara instämma i Mr H s inlägg ovan.

Gunnar D

Instämmer också! Hade jag haft original linjenummerrullar så hade jag donerat dem.
Jag utgår ifrån att Spårvägsmuseet är intresserade av att återställa 5032 till det utförande den hade i mitten av 60-talet.

/Gunnar

Gunnar D



Har tyvärr ingen bild på 5032 från 60-talet så det får bli en bild på "brodern" 5033 vid Abrahamsberg 26 jan 1964 (Bilden är en delförstoring av en tidigare visad bild).

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Mr H skrivet 07 juli 2012, 10:53:59 AM
En Metropol med vanställd front!

Man skulle kunna säga att det finns en buss Metropol men även ett koncept Metropol. I Metropolkonceptet ingår de detaljer som skapar produkten. Det gäller bl.a snibben som påminner likt en pil om ingång fram på bussen och de feta siffertyperna i linjenumret. Om man inte ser att det är en snibb, det är därför den ska sluta ovanför stötfångaren, så har hela poängen förlorats och de spretiga siffrorna ser för bedrövliga ut. Tala om fulskyltning som Mr G brukar säga.

Mr H
****
Jag anade att det kanske kunde röra sig om den vagnen. Möjligen har man missat att ta hänsyn till stötfångaren, när man maskade snibben för lackering.
Bilderna tagna 8 november 2008, i samband med en utfärd med den nyrenoverade vagnen. Runt hörnet från Spåvägsmuseets entré.







Men vad säger då expertisen om bakre reg-skylten. Ska inte den vara kvadratisk?

HJP

Mr H

#19
Citat från: Gunnar D skrivet 08 juli 2012, 15:22:07 PM
Instämmer också! Hade jag haft original linjenummerrullar så hade jag donerat dem.
Jag utgår ifrån att Spårvägsmuseet är intresserade av att återställa 5032 till det utförande den hade i mitten av 60-talet.

/Gunnar

Det spelar ingen roll! Jag meddelade museet att jag hade detaljer som saknades i inredningen och att de självklart kunde få dem! Stannarsignal, ficktidtabellshållare och anvisningsskyltar men fick till svar snorkigt "att det har vi på muséet också". Det var ett par år sedan och detaljerna finns fortfarande inte på plats. Så vad de är intresserade av är dolt i ett barmhärtighetens dunkel!

Annars så borde väl de nummerrullar som fanns på bl.a H10:orna en gång i tiden vara tillräckligt snarlika kanske t.o.m identiska om sådana går att få tag i? Sidoskyltskåpet saknas också och jag har själv burit in högvis med sådana i förråd i Malmköping. Frågade en SSS:are om inte museet kunde få ett av de skåpen och han svarade förvånat "klart att de får men ingen har efterfrågat det!"

Överhuvudtaget verkar kontakten med omvärlden under revisionen varit förvånansvärt spartansk. SSS hade ju kunnat bidra med mycket vetande kring detta, bl.a en egen Metropol, som man skulle ha kunnat ha som förlaga. Den allmänna SL-sjukan som tycks råda i det mesta som det företaget tar sig för råder tydligen här också, "kan själv", och så blir det fel och dyrt! Det spelar ingen roll om man bygger cityspårvägar, förlänger tvärbanor eller uppenbarligen renoverar veteranbussar!

Ska krockskyddet vara blankslipat förresten? Var inte det målat i en silvergrå färg runt om? Men nu orkar jag inte bråka om det här mer! Jag har meddelat mina synpunkter till de ansvariga på ett civiliserat sätt, men mötts med ointresse. Men jag är upprörd över att skattemedel har slösats på ett halvdant arbete och förvånad över ointresset av att göra om detaljer till rätt! Kanske sysselsättningsfrågan satts framför kvalitetsaspekten, varför nu dessa båda faktorer så ofta skall behöva att vara i konflikt det har jag faktiskt aldrig begripit!

Mr H

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 08 juli 2012, 20:47:13 PM

Men vad säger då expertisen om bakre reg-skylten. Ska inte den vara kvadratisk?

HJP

Jovisst ska den det. Se även http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=51779.msg375846#msg375846

Citat från: Mr H skrivet 08 juli 2012, 21:54:38 PM
Det spelar ingen roll! Jag meddelade museet att jag hade detaljer som saknades i inredningen och att de självklart kunde få dem! Stannarsignal, ficktidtabellshållare och anvisningsskyltar men fick till svar snorkigt "att det har vi på muséet också". Det var ett par år sedan och detaljerna finns fortfarande inte på plats. Så vad de är intresserade av är dolt i ett barmhärtighetens dunkel!

Annars så borde väl de nummerrullar som fanns på bl.a H10:orna en gång i tiden vara tillräckligt snarlika kanske t.o.m identiska om sådana går att få tag i? Sidoskyltskåpet saknas också och jag har själv burit in högvis med sådana i förråd i Malmköping. Frågade en SSS:are om inte museet kunde få ett av de skåpen och han svarade förvånat "klart att de får men ingen har efterfrågat det!"

Överhuvudtaget verkar kontakten med omvärlden under revisionen varit förvånansvärt spartansk. SSS hade ju kunnat bidra med mycket vetande kring detta, bl.a en egen Metropol, som man skulle ha kunnat ha som förlaga. Den allmänna SL-sjukan som tycks råda i det mesta som det företaget tar sig för råder tydligen här också, "kan själv", och så blir det fel och dyrt! Det spelar ingen roll om man bygger cityspårvägar, förlänger tvärbanor eller uppenbarligen renoverar veteranbussar!

Ska krockskyddet vara blankslipat förresten? Var inte det målat i en silvergrå färg runt om? Men nu orkar jag inte bråka om det här mer! Jag har meddelat mina synpunkter till de ansvariga på ett civiliserat sätt, men mötts med ointresse. Men jag är upprörd över att skattemedel har slösats på ett halvdant arbete och förvånad över ointresset av att göra om detaljer till rätt! Kanske sysselsättningsfrågan satts framför kvalitetsaspekten, varför nu dessa båda faktorer så ofta skall behöva att vara i konflikt det har jag faktiskt aldrig begripit!

Mr H

OK, hoppas de ändrar inställning med tiden. Var själv på Spårvägsmuseet för några år sedan med skyltar som de verkade uppskatta. Vad jag minns var krockskyddet/sargen varken slipat eller målat utan "kromat" el motsv.

/Gunnar