SL:s gradbeteckningar, betydelse.

Startat av TobbeH, 16 april 2012, 18:25:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TobbeH

Hej. Jag undrar vad de olika gradbeteckningarna som SS/SL hadde betyde för något. Vad jag vet så fanns det en och tvåvinkliga gradbeteckningar och den stora som var för trafikmästare.
Trafikledare i Slussen

Lars-Håkan_E

I mössan menar du?

Annars fanns det ju 4 varianter.

Lägst ned s,k Mössbas, sedan 1 rand=Trafikmästare, 2 ränder=F Trafikmästare och 3 ränder=Övertrafikmästare

På utbildningssidan fanns sedan Instruktionsmästare, F Instruktionsmästare o Överinstruktionsmästare

Någon gång i slutet på -80 talet ersattes Trafikmästare av Trafikledare (Både inre o yttre tjänst)

TobbeH

Tack för svaret. Jag menade gradbeteckningar i mössan. Vad fanns det för några fler varianter då?
Trafikledare i Slussen

Ersa


Lars-Håkan_E

Citat från: TobbeH skrivet 16 april 2012, 19:45:47 PM
Tack för svaret. Jag menade gradbeteckningar i mössan. Vad fanns det för några fler varianter då?

Ska se om jag kan leta fram några mössor att visa

Citat från: Ersa skrivet 16 april 2012, 19:59:07 PM
F som i "förste"?

Ja

John

Trafikmästarna hadde inte några gradbetekningar i mössan dom hadde väl en krans runt SL-SS emblemet som visade att man var trafikmästare sen vilken grad man hadde såg man på antalet ränder har jag för mig höger arm. Det var väl samma med instruktionsmästarna dom hadde väl också någon form av krans i mössan plus någon blix har jag för mig sen ränderna vilken grad man hadde. Vinklar i mössan hadde man på verkstaden en vinkel vagnmästare två vinklar förste vagnmästare tre vinklar övervagnmästare = depåchef. Sen va vinklarna i kombination med en buss eller en spårvagn beroende vad man var vagnmästare för. Sen har det funnits en massa olika mössmärken som talade om vad man tillhörde för avdelning inom SS-SL. tex: Hammare och städ= Banavdelningen.

MVH John.

JDS

Citat från: Håkan_E skrivet 16 april 2012, 19:24:30 PM
Någon gång i slutet på -80 talet ersattes Trafikmästare av Trafikledare (Både inre o yttre tjänst)

Men personalen låtsades inte om det, utan fortsatte att kalla varandra för Tm si och Ftm så. I praktiken levde därför dessa begrepp kvar fram till början av 2000-talet. Men vissa klagar nog fortfarande dagligen över den där reformen  ::)