Thor i Söderköping - 26 juni

Startat av Tommy H, 26 juni 2011, 21:29:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy H

Utanför en bilverkstad i korsningen Margaretagatan/Ringvägen i Söderköping hittade jag denna gamla goding, en Scania-Vabis B5653-130 med Thor-kaross från 1966.
Har varit avställd i ett års tid men såg ut att vara i ganska bra skick, förutom att framaxeln var uppstöttat med pallbockar.
Någon som känner till bussens historia?








Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Björn Forslund

Den där har nog aldrig varit buss. Ser mera ut som en "möbelbuss" dvs ett lastbilsreggat fordon.

Tommy H

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 juni 2011, 09:43:42 AM
Den där har nog aldrig varit buss. Ser mera ut som en "möbelbuss" dvs ett lastbilsreggat fordon.

Det var något sånt jag misstänkte också. Delvis beroende på att den inte verkar ha bytt regnummer någongång och ändå inte finns i SBH. Reggad första gången 1966-02-28 och bara haft fyra ägare.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Mats Karlsson

Det var ett enormt överhäng baktill i förhållande till det korta axelavståndet. Enligt fordonsregistret 4.25 m!! Det är kanske därför man har ordnat något slag av motvikt framtill. Kan den verkligen ha byggts på detta sätt hos Thor? Om så är fallet har den kanske använts för lätta, skrymmande transporter. Jag tycker i alla fall att det känns fel med detta enorma överhäng. 

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 juni 2011, 10:41:29 AM
Det var ett enormt överhäng baktill i förhållande till det korta axelavståndet. Enligt fordonsregistret 4.25 m!! Det är kanske därför man har ordnat något slag av motvikt framtill. Kan den verkligen ha byggts på detta sätt hos Thor? Om så är fallet har den kanske använts för lätta, skrymmande transporter. Jag tycker i alla fall att det känns fel med detta enorma överhäng. 

Den ursprungliga köparen kanske hade fått tag på ett kort chassi till ett bra pris, men vill ha långt lastutrymme? Möbler är ju mest luft. Om den är förlängd senare så är det väldigt snyggt gjort.

Erik Tannerbring

Dom byter startmotor på den bussen och började förra hösten så det är snabba grabbar.
Tror det är en flyttfirma i Norrköping som är första ägaren.

Mats Karlsson

Jag hittar nu i mina anteckningar att ovan fordon var möbelbuss hos Göteborgs Bärarlag när det fick nytt reg.nr 1973. Göteborgs Bärarlag hade ytterligare en Thor-karosserad möbelbuss från 1962, så möjligen var det så att ovannämnda möbelbuss kom som ny till Göteborg 1966.

Greger Larsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 juni 2011, 20:44:38 PM
Jag hittar nu i mina anteckningar att ovan fordon var möbelbuss hos Göteborgs Bärarlag när det fick nytt reg.nr 1973. Göteborgs Bärarlag hade ytterligare en Thor-karosserad möbelbuss från 1962, så möjligen var det så att ovannämnda möbelbuss kom som ny till Göteborg 1966.

Enligt Willy Forsströms Thor-häfte tillhörde den mycket riktigt Göteborgs Bärarlag som ny, reg nr O2302, Thor-kaross nr 1-463.
Jag tror däremot att förlängningen baktill tillkommit i samband med ombyggnaden till biltransport, från början var det nog någon annan typ av dörrar i bakänden. Håller dock med Björn att det snyggt gjort, speciellt taket.

/GL

Erik Tannerbring

[/url]

Här är flyttbussen från Norrköping jag tänkte på.

Erik Tannerbring