Bilder på linje 58 i Göteborg

Startat av Anders Eriksson, 27 maj 2011, 20:37:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Eriksson

Efterlysning! Är det någon som har bilder undangömda på linje 58 i sin dåvarande sträckning Fräntorp/Östra Sjukhuset - Centralstationen - Näset/Opaltorget i Göteborg från 70-talet. Undertecknad skulle bli mycket glad för publikation av de samma... :) / Anders Eriksson

Hasse L


GS B42 30 och B31 628.
Är B42:an månne en förstärkningsbuss som vänder just i Björkekärr? (Om min platsbestämning nu är riktig? Björkarna finns med i alla fall.)

Hälsn /Hasse

Anders Eriksson

Japp, stämmer bra med Björkekärr! Hållplatsen hette då Träkilsgatan (idag Spåntorget). B42:an är förmodligen en tidtabellsenlig(?) extrabuss som vände vid Träkilsgatan. Tack för bilden! /Anders

Jonas Gustafsson

Oj oj vilket ögongodis!

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Jag minns första gången jag åkte ledvagn i Gbg det var en sådan man ser på bilden härliga minnen .. det var en gasglad förare och jag satt så klart längst bak jisses så det kändes ingen behov av Liseberg den dan  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Citat från: yngrot skrivet 29 maj 2011, 05:15:56 AM
Jag minns första gången jag åkte ledvagn i Gbg det var en sådan man ser på bilden härliga minnen .. det var en gasglad förare och jag satt så klart längst bak jisses så det kändes ingen behov av Liseberg den dan  :D

I o f s kändes 70 km/h som 120 i dessa ledbussar... ;D

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Anders Eriksson

Det fanns ju en del sk fartsträckor där det gick undan med dessa bussar. Torslandavägen mot Torslanda och Hjuvik på linje 24 gick det undan men även Götaleden/Västerleden mot Frölunda under linje 58:s sista år när den trafikerades med ledbussar hela sträckan Ö Sjukhuset - Tynnered/Näset.  :D

Peter Öden

Hej !

Hittade i mitt arkiv en bild på en Scania CR 111M på linje 58, buss nr. 522.
Ni får gärna kommentera var bilden är tagen.



Mvh Peter Ö

Bengt H

Citat från: Peter Öden skrivet 06 juni 2011, 09:48:39 AM
Hej !

Hittade i mitt arkiv en bild på en Scania CR 111M på linje 58, buss nr. 522.
Ni får gärna kommentera var bilden är tagen.


Mvh Peter Ö

Det är slingan vid Härlanda. I bakgrunden kan man ana en kontaktledningsstolpe som bör vara för spårvägens vändslinga där.

Innan 58:an förlängdes åt båda håll gick 58:an mellan Härlanda och slingan i Björkekärr som vi ser på Hobgoblins bild.

Jonas Gustafsson

Och bilden måste vara tagen sommaren 1972. Bussen levererades i mars 1972, och sommaren 1973 hade den väl fått ny registrering? Ser dock ut som en kromlist redan saknas.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussföraren

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 juni 2011, 00:17:10 AM
Och bilden måste vara tagen sommaren 1972. Bussen levererades i mars 1972, och sommaren 1973 hade den väl fått ny registrering? Ser dock ut som en kromlist redan saknas.

//Jonas G

Om du tänker på den i mitten så levererades de flesta utan denna eftersom det skulle klistras reklam på denna plats, de bussar som hade listen monterad från början fick ofta den borttagen

Anders Eriksson

Någon som minns när 58:an förlängdes från Härlanda till Centralstationen. Har läst någonstans att den förlängdes från centralen till Tynnered/Näset 1974 så det bör väl ha varit någon gång åren innan?

Gunnar

Citat från: Anders Eriksson skrivet 07 juni 2011, 23:05:59 PM
Någon som minns när 58:an förlängdes från Härlanda till Centralstationen. Har läst någonstans att den förlängdes från centralen till Tynnered/Näset 1974 så det bör väl ha varit någon gång åren innan?

1973-01-22 förlängdes den in till Centralstationen och 1974-10-14 blev det sträckan Opaltorget-Centralstationen-Hagforsgatan som gällde

Anders Eriksson

Snabba och exakta svar! Det gillar vi... :D

Mr G



Den här bilden har jag visat nyligen, men om den platsar in i förfrågningsunderlaget tål den väl att visas igen.
吉先生