Min VBK på vägen igen!

Startat av Lasse S, 11 maj 2011, 22:30:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Kul! Planeras firmatext på sidan, samt besök på olika veteranbusstillställningar framöver?

Även kul att jämföra med bilden här:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=1815

Lasse S

Vore kanske fränt med en signatur på sidan och egen "dest-text".
Ser fram mot Smålandsrundan!
Hälsn L.

K R

Hej!

Kul, som sagt! Och snyggt!
Finns det månne planer på att deltaga i Smålandsrundan i Skillingaryd den 4 juni?

För övrigt kommer det enligt uppgift att även i år bli en bussträff i Katrineholm
i samband med Katrineholmsveckan under augusti månad.
Info om detta lär komma från ansvarigt håll framöver.

mvh K R

Edit: Såg att frågan ovan hann besvaras medan jag plitade ner dessa rader...

Lasse S

I Besiktningshallen.
Ute och godkänd. ;)

eomer

Det gamla reg.numret K202 säger att bussen gått i Blekinge, vilket bolag var det i så fall?
//eomer

Ersa

Citat från: eomer skrivet 12 maj 2011, 23:44:28 PM
Det gamla reg.numret K202 säger att bussen gått i Blekinge, vilket bolag var det i så fall?
//eomer

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=1815

Björn Forslund

Tjusigt! Alltid kul när en gammal buss kommer ut på vägen igen. Extra roligt när det dessutom är en buss med utländsk kaross. Finns det några fler VBK-bussar bevarade som veteraner, eller renoveringsobjekt?
Magnus Knutsson har en från Nässjö Omnibuss iaf.

Tobbe

Trevliga bilder :) Hade varit roligt om den hade fått Gustafssons färger men men...Den finns på vägen igen, bra jobbat. Funderar på regnummret K 202 den borde haft ett nummer med länsbokstav E eller när kom dom nya regnummren? På Niclas Haraldssons foto har den ju Gustafssons färger men regnummer K 202. Hmm...lite märkligt eller?  Har för mig att den fick nya stolklädsel i mitten på 80-talet. Har för mig att det var grön klädsel innan men där kan minnet svika.

DBO

Det varmer et norsk hjerte og se en så flott VBK buss   :D

Lasse S

Bussen kom till Östergötland i "gränslandet" mellan gamla och nya reg.nummer och fick aldrig något E-nummer. Bussen kallades och kallas fortfarande av folket i Rystad för "K-bussen"!
Hälsn. Lasse

Tobbe

OK,anade att det kunde vara så. K-bussen eller ELJen kärt barn har många namn. :) Tack Lasse! /Tobbe

Fredrik H

K-bussen har jag både åkt till skolan i och kört i trafik, så det är kul att den är på vägen igen.  :)
Det stämmer att bussen hade grön klädsel från början, så du minns helt rätt Tobbe.
/Fredrik

Tobbe

Tack Fredrik! När jag studerade Lasses bilder så slog det mej att den var ombyggd till 1+1 dörrar (heter det så på buss-språk?) jämfört med Niclas bild. När gjordes den ombyggnaden? Där sviktar minnet  :-[

Fredrik H

Ombyggnationen till 1+1 gjordes vid mitten av 80-talet för att bussen skulle kunna användas som reservvagn i linjetrafiken.
I samma veva gjordes omklädningen, den gröna klädseln var rejält sliten. Bussens orginalklädsel var blå plysch som byttes ut mot den gröna när vi köpte bussen 1972. Exteriört var bussen gul och blå då den kom från Karlskrona Turistbussar.
/Fredrik