Mercedes hos LITA

Startat av Tobbe, 25 november 2009, 15:24:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobbe

Jag vill minnas att Linköpings Trafik använde några Mercedes i mitten på sjuttiotalet. Både i stadstrafiken och i landsortstrafiken. Tror inte dom hade särskilt många. Någon som vet mera?

Mats Karlsson

Det fanns Mercedes-bussar för både stads-, linje-, skol- och beställningstrafik i Linköping på 1970-talet, men Du menar nog dem för stads- och linjetrafik. Dessa var fyra stadsbussar O305 från 1972 och tre linjevagnar O307 med Delta Plan-karosser från 1975. Dessa var i trafik fram till 1981/82 då två skrotades och resten såldes till Värnamo Stadstrafik.

Utöver dessa fanns fyra mindre linjevagnar (skolbussar?) typ LPO913 med Trafora-karosser frånr 1975, en liten skolbuss L306D från 1975, en turistbuss O302 från 1973, en kort stadsbuss Nordic S från 1974, en kort turistbuss O303 från 1977 och en mindre skolbuss(?) O309D från 1977. Dessutom tog man över två turistbussar O302 från Ljungsbro Trafik 1971. Sju av dessa hamnade också så småningom hos Värnamo Stadstrafik.

Detta blir inalles 18 Merceds-bussar som fanns i Linköping under 1970-talet, varav 12 fortsatte sin tjänst i Värnamo under 1980-talet.

Tobbe

Tack Mats för informationen! Stadsbussarna gick väl mest på industriturer iallafall på slutet. Värnamo Stadstrafik verkar tagit över mycket vagnar från Linköping.

Ulf Rådeström

Hej!

Den korta stadsbussen  (Nordic S) var röd och beige - alltså stadstrafikmålad - och gick som telebuss innan man fick en Renault Master.

Widerquist i Värnamo var ju för övrigt allmän avstjälpningsplats för gamla Linköpings-bussar ganska länge.
Förutom stadsbussarna köpte dom även några av dom äldsta Volvo/Van Hoolerna som rullat på landsbygds och beställningstrafik (halvturist).

Jag flyttade till Linköping 1978 som 12-åring och har bara väldigt svaga minnen av dessa bussar - bland annat från en skolresa då man satte in dom...måste ha varit runt 1979/80 - så dom användes nog mest till det på slutet precis som Tobbe skriver.

Tyvärr hade inte mitt fotande kommit igång på långa vägar - även om jag precis börjat bli lite intresserad av bussar på den tiden, så jag har inga bilder på någon av dom - men kanske någon annan här kan skaka fram någon?

Uffe

Ove Bojarp

Jag har visserligen vetskap om att en W.Widerqvist MB O302 bar nr 9,
och var även märkt med Värnamo Stadstrafik, den hette i så fall GCA 638,
den besökte Östersund någongång runt 80-talet, kanske rent av under senare
delen av 70-talet.