Göteborgsk ledbuss

Startat av Anders Forsberg, 21 september 2009, 14:13:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Linje 34 navigerar sig runt bland trafiken vid Lilla Bommen på sin väg mot Östra Sjukhuset ooch Fräntorp i början av 1980-talet.

Anders F


Peter Rost

Trevligt! Hur stort antal bussar av denna typ av Hägglundled fanns det hos GS?

/Peter

Jonas Gustafsson

Citat från: Peter Rost skrivet 21 september 2009, 20:03:30 PM
Trevligt! Hur stort antal bussar av denna typ av Hägglundled fanns det hos GS?

/Peter

30 stycken med nummer 601-630. GS typbeteckning B31 (andra gången av 3 denna typbeteckning användes). Levererade 1972-1973, de flesta såldes eller skrotades 1988. På 80-talet var de placerade på Kville och Gårda och gick främst på linje 24, 34 och 40.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niclas Rosenius



    Vad trevligt.

    Dessa bussar kommer man ihåg när man i barndomen besökte Göteborg.

    //Niclas

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Forsberg skrivet 21 september 2009, 14:13:16 PM
Linje 34 navigerar sig runt bland trafiken vid Lilla Bommen på sin väg mot Östra Sjukhuset ooch Fräntorp i början av 1980-talet.

Anders F



De ser ut som om de var mer eller mindre identiska med Hägglundsbussarna som gick på Arlanda. Undrar hur mycket det var som skiljde sig bortsett från lacken
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Viking

Hej!

Första tanken var att det är ganska stora skillnader, men när jag tittar på bilden kanske det inte är så mycket trots allt (förutom inredning och färg då). Skyltkrukan är väl den största extriöra skillnaden



Hälsar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Staffan Sävenfjord

Citat från: Viking skrivet 23 september 2009, 07:42:39 AM
Hej!

Första tanken var att det är ganska stora skillnader, men när jag tittar på bilden kanske det inte är så mycket trots allt (förutom inredning och färg då). Skyltkrukan är väl den största extriöra skillnaden

Hälsar
//Viking

Den största exteriöra skillnaden torde vara antalet dörrar. GS-bussarna hade dörr 2-2-2-0 eller möjligen 2-2-1-0.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars Borgemo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2009, 11:42:20 AM
Den största exteriöra skillnaden torde vara antalet dörrar. GS-bussarna hade dörr 2-2-2-0 ...
6 inåtgående dörrar totalt. Påstigning tillåten i de båda bakre dörrparen. Biljettmaskiner (CAMP) vid alla dörrpar. Dessutom var de 18,1 meter långa.
Men jag lurar lite på vad 34:an gör där. Från Tuve körde man ju normalt i spåren över Götaälvbron ner genom Nils Ericsonsplatsens spårvagnshållplats in till Centralen och tvärtom åt andra hållet. Det skulle kanske kunna vare en buss som håller på att vända på en tur från Östra till Centralen för att gå tillbaka till Östra sjukhuset. :-\

Bengt Jönsson

Linje 34 motsvaras idag av stombusslinje 17.
Åkte mycket med dessa och kommer ihåg att de växlades med en liten svart spak i ett metallspår.  Wilson?
En del förare "kickade i" högsta växeln direkt så det "huggade"....
8)

/B

Autotransit

Visst är det den halvautomatiska wilsonlådan. En lite besvärlig låda om man inte gör som lådan vill, men får man lärt sig det så är det en otroligt fin låda att köra.

/Stellan

Fredrik Gelin

Härlig bild!

Jag minns dessa bussar och Wiimorna (?) från de många gånger i min barndom då jag besökte min farmor vid Nya Varvet.
Eftersom jag och pappa oftast promenerade till Kungsten för att ta spårvagnen till stan brukade jag passa på att kika på bussarna som stod där.
//Fredrik