Till och från Eskilstuna

Startat av Anders Forsberg, 27 juli 2009, 19:47:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

I Eskilstuna fanns inte bara Eskilstruna Omnibustrafik utan även en del landsortsföretag. Nu retar det mig att jag nästan aldrig tog några bilder på andra bussbolag. Men var det inte CR bussar så var de inte av intresse, jag vet man växer upp!

Anders F



En av Nästhulta Omnibustrafiks bussar intill Fristadstorget, efter det att företaget och bussarna övertagits av SLT.



Bernt Lundins buss från Strängnäs har kommit till Eskilstuna och passerar Fristadstorget på väg till Busstationen.



Vid Busstationen intill Klosters Kyrka står dels Mellansvensk Omnibustrafiks gulla buss till Strängnäs och Enköping. Närmast i bild Stjärntrafik till Kjula Kyrka.

Något som inte har med bussar men Klosters Kyrka invigdes för 80 år sedan.

yngrot

Trevligt och visst var det lite bättre förr när alla bolag hade sin egen färg...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Håller med! Förr var det spännande att komma till busstationen, där en mängd oftast välskötta bussar från olika privatbolag sammanstrålade.
Kan någon reda ut lite om Mälardalens Omnibuss, de hade ju samma färg som Stockholms Turistbussar, och jag minns även bussar i samma färg med "Nyköpings Omnibustrafik" på, om jag nu inte minns fel. Alltså vita bussar med dekorlinjer i gult och brunt.  Det var  återstoden av Wallenbergs bussimperium, som tidigare förutom BSS, BSBV, SOAB och MOAB i Stockholms län även bestod av flera bolag i Sörmland.
/Björn

bilomnibussen

Den gul-blå Mellansvensk-bussen eller en annan exakt likadan hamnade till sist hos SLT i Vingåker, icke omlackerad. Vi från Länsbussarna i Odensbacken hade anslutning med SLT i Läppe invid Hjälmaren. En dag kom denna gula buss från sörmlandshållet och jag hade en GDG Volvo van Hool som var inhyrd som prov. Då var det färgglatt och till synes helt fel.
Mvh Jan G

yngrot

Det var ju oxå lättare att visa vilken buss folk skulle åka med ta den grönvita kunde man säga men nu säger man ta den blå när det är 15 blå bussar inne samtidigt..  ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Nackdelen var att folk missade bussen när ett annat bolag körde någon enstaka tur. Exempelvis körde AB Omnibus alla turer Örebro-Glanshammar-Götlunda utom en eller två kvällsturer som kördes av Länsbussarna. Samma sak hände när det gick en norsk buss på Swebus Express linje Stockholm-Oslo. Den norska bussen kunde stå tio minuter på hållplatsen och somliga personer reagerade inte utan väntade på en vanlig Swebus Express. Men jag skulle ändå föredra företagsanknuten lackering.
Mvh Jan G

Silo

Den "gul-blå" hamnade mycket riktigt hos SLT västra efter övertagandet. Den gick i några år i originalfärgerna, men effter karosserirevision blev den omlackerad i SLT-färger. Vagnen hade nr 769 hos SLT och gick i trafik till 90-talets början. Ett kuriosum var att den, efter byte av destinationsrulle till "SLT västra standard", fick en felstavad sådan. Destinationsnamnet Gimgöl var stavat Gimöl. (Ändstation på dåvarande linjerna 75 och 77, identiskt med den plats där Julitatrafiken hade sitt garage. Idag används detta garge av JulitaBuss, som är ett helt annat företag.
/TS