GS Linje 85

Startat av Anders Forsberg, 25 juli 2009, 18:44:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Linje 85 trafikerades under många år mellan Lilla Torget och Masthugget. Här följer två bilder av Mats Andersson med linje 85 i Masthugget med GS ty B43 på Svenska Scania-Vabis CR76.

Anders F





Nupski

Där körde jag idag med en trälig MAN buss. Tänk om det fanns möjlighet att vrida klockan tillbaka och vråla upp till Masthugget med en D11 och dess underbara sång. Iof måste varit svårt att inte få lådan att tuppjucka mellan 1an och 2an på väg upp  :D.

yngrot

Men var dessa lådor så växlingsbenägna?? ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nupski

Citat från: yngrot skrivet 29 juli 2009, 22:52:53 PM
Men var dessa lådor så växlingsbenägna?? ..

Mitt vaga minne från tiden med CR76 och CR 111 var att de drog på för fullt upp för Vegagatan och mitt i backen så växlade den upp för att några sekunder senare växla ner igen och sedan upp. Vissa förare lyckades hålla dem på momentsteget hela vägen till hållplats Vegagatan.

M

Jo två växlade ZF 2HP45 lådor hade en benägenhet att växla i tid och otid

Simon A

Citat från: Tomas skrivet 30 juli 2009, 14:50:25 PM
Mitt vaga minne från tiden med CR76 och CR 111 var att de drog på för fullt upp för Vegagatan och mitt i backen så växlade den upp för att några sekunder senare växla ner igen och sedan upp. Vissa förare lyckades hålla dem på momentsteget hela vägen till hållplats Vegagatan.
Hur kan man som förare agera för att undvika denna hoppning mellan växlarna?

//Simon

Nupski

Citat från: Simon A skrivet 01 augusti 2009, 23:25:42 PM
Hur kan man som förare agera för att undvika denna hoppning mellan växlarna?

//Simon

Troligen vara aktsam med gaspedalen och känna till vid vilken hastighet den skickade i 2an.

bilomnibussen

Andra sidan av fenomenet var att det inte gick att få bussen att växla ner när man ville. Jag körde en sommar SJ:s lång-Cr110:or Uppsala-Kapellskär. Över viadukten i Rimbo tuggade sig alltid den fullastade bussen över på högväxeln, hjälpte inte att stampa på gaspedalen.
Mvh Jan G