SKV karosser från 50-talet.... lite nyfiken....

Startat av Anders Ekegård, 09 februari 2009, 22:03:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Ekegård

Hej! Jag blev nyfiken på lite detaljer : Vad är det för tak på SKV bussar från tidigt, mitten på 50-talet, är det en dukad konstruktion på plywood-träreglar ? Vad var vanligt om det inte var aluminium plåt?
Blev det fuktproblem på dukade bussar ock hur länge höll taket? - tills det blev läckage förstås , ... men ja .. någon som vill belysa ämnet ? Mycket nyfiken just på 50-talare och hur de var byggda. Mvh Anders

Björn Forslund

SKV:s karosser var byggda i limmad träkonstruktion på 50-talet. 1957 började man bygga karosser i aluminium, men träkarosser byggdes parallellt ytterligare en tid.
Träkorosserna har dukklätt trätak, utom i ändarna, där det är formknackad plåt.. Detta tak kräver underhåll för att hålla tätt, så bussar som stått ute länge utan skydd är i allmänhet helt uppruttna. Jag har sett exemplar som haft taket liggande på stolsryggarna.

bilomnibussen

För att komplettera, SKV-karossen var ursprungligen tänkt som en självbärande konstruktion och det byggdes också 20 st s k Ramlösa, de hade alltså ingen ram utan en framvagnsenhet och en bakvagnsdito inbyggd i karossen. Konstruktionen hämtades från ett italienskt stridsflygplan som flygvapnet hade och där SKV fick utföra reparationer. De takspryglar som bär upp taket är också i limmad plywood. Försök gärna låna boken "Karossbyggaren i Katrineholm" på biblioteket. Där står mera om SKV och dess tillverkning från starten 1927 till Scanias övertagande 1967-68.

Mvh jan g

Esbjörn

Citat från: bilomnibussen skrivet 10 februari 2009, 00:17:48 AM
För att komplettera, SKV-karossen var ursprungligen tänkt som en självbärande konstruktion och det byggdes också 20 st s k Ramlösa, de hade alltså ingen ram utan en framvagnsenhet och en bakvagnsdito inbyggd i karossen. Konstruktionen hämtades från ett italienskt stridsflygplan som flygvapnet hade och där SKV fick utföra reparationer. De takspryglar som bär upp taket är också i limmad plywood. Försök gärna låna boken "Karossbyggaren i Katrineholm" på biblioteket. Där står mera om SKV och dess tillverkning från starten 1927 till Scanias övertagande 1967-68.

Mvh jan g

Jaha, de beryktade Caproniplanen som inte hann bli äldre än fem år...
http://sv.wikipedia.org/wiki/B_16

Anders Ekegård

Tack för mycket bra information !Jag ska bla leta rättpå boken som nämdes. Det var som jag trodde , tack!!  Mvh Anders

Anders Mennerholm

Hej!
Kan lämna lite uppgifter om takkonstruktionen på träbussarna från Katrineholm. Takbågarna var lamellimmade av 7 skikt 1/4" ribb. Placerade med ca 40 cm c-cavstånd.
mellan bågarna ett stort antal kortlingar. Utvändigt spåntad ribb på takets mindre buktiga del och plywood på den mer krökta delen. Denna tjänade även som förbindelse mellan vägg och tak. Utvändigt strök man på en seg blandning av linoljekitt och spände en grov bomullsväv över. Denna sög upp linoljan och blev vattenavstötande. Konstruktionen var lätt och höll bra för vibrationer och rörelser. Men med åren blev kittet hårt och väven släppte igenom vatten till takbågarna som inte var limmade med vattenfast lim. Konstruktionen mjuknade och taket började hänga. De spik som håller träribben rostar sönder och allt faller sönder. Så länge bussarna parkerades i garage och väven hölls smidig fungerade det bra men om bussen hamnade utomhus en tid blev det problem. Har gjort en skiss:



Med kamera ser det ut så här från insidan:



Lätt som en plätt att bygga en boxerkaross! Hälsningar Anders M

bilomnibussen

Verkligen intressanta bilder + beskrivning. Lätt som en plätt, ja, vem tar hand om den här?



Troligen den enda möjligen räddningsbara ramlösa Boxern av de senare med typbeteckningen Volvo LV 143 DS. Ursprungligen Lundborgs i Katrineholm. Bilden tagen för kanske tio år sedan och förfallet har väl accelererat. Jag har inte besökt platsen sedan dess.
Mvh Jan G