Scania-Vabis/SKV BF 76 i Eskilstuna

Startat av Anders Forsberg, 04 december 2008, 18:09:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Till högertrafiken köpte Eskilstuna Omnibustrafik åtta stycken Scania-Vabis typ BF 76 med kaross från SKV. Två av dem var omställningsbussar (nr 136+137) vilka snabbt hamnade i Nyköping. Men i Eskilstuna kom resterande sex att finnas kvar. När inventarie nummer infördes fick de nr 130 - 135. Här följer ett bildsvep på några av dessa BF-bussar. Samtliga övertogs av Södermanlands Läns Trafik AB och fick då nr 140 - 145.

Anders Forsberg



Fristadstorget och en av bussarna på lin je 11 till Hagnestahill.



Linje 5 vände 1978 i Fröslunda. Bussen är fd EOT 135 som här blivit SLT 145.



Interiör, troligen i 145.



En fyra på väg ut från Garaget som då låg på Gredbyvägen.



Hagnestahill med SLT nr 145. Ett känt popband vid namn Kent gjorde detta område känt många år senare.



I Hamnparken utmed Eskilstunaån ställdes bussar upp mellan sina uppdrag. På bilden EOT nr 133.



Nybron med en buss på linje 4 och Klosters Kyrka som nästa år fyller 80 år. Den invigdes den 9 maj 1929.



Snö i Hyndevad år 1980.





Jonas Sandqvist

#1
Trevlig bildsvit, Anders  :)  Dåligt med kommentarer f ö tycker jag..

Vi hade ett antal i Kristianstad som levererades 1967 i samband med högeromläggningen. Någon kan kanske LB-numrerna. LB 565 kommer jag ihåg iaf. Körde den som ny chaufför 1984.

Hälsar Jonas

Ola Almquist

En f.d. Linjebuss-BF76 träffade jag på för några år sedan. Den var ombyggd till husbuss men med helt intakt exteriör. Ska se om jag kan hitta numret.

M.v.h.
Ola

Mathias Rickman

vad e det för regg nr på den sista bussen

Björn Forslund

Trevligt! Var alla EOT BF/SKV försedda med Wilsonlåda?