Fredagsblandning på en tisdag

Startat av Anders Forsberg, 11 augusti 2008, 19:05:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Längre ned fanns en efterlysning över några bilder som försvunnit så här kommer dom, lite osäker på Göteborgsbilden men tror det var den.



Göteborg. Linje 34 på Stampgatan.



Stockholm. Linje 47E på Norrmalmstorg.



Gävle, så mycket mer vet jag knappt själv.



Hälsingborg. En SJ buss utanför Tågfärjestationen.

Anders F


Peter Öden

Hej !

Beträffande Gävlebilden är den tagen i korsningen på söder
mellan Kaserngatan och Södra Kopparslagargatan.
Bussen går på linje 3.

Mvh Peter Ö

Zella

Göteborgsbilden... 34:an har man kört  :), Prippskatomten såg annorlunda ut då än idag.

Mikael T Nilsson

Citat från: Anders Forsberg skrivet 11 augusti 2008, 19:05:34 PM
Längre ned fanns en efterlysning över några bilder som försvunnit så här kommer dom, lite osäker på Göteborgsbilden men tror det var den.



Hälsingborg. En SJ buss utanför Tågfärjestationen.

Anders F




Tack för ett trevligt bildsvep över gamla Volvobussar! Här är en bild på en liknande SJ-Buss i Helsningborg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

scaniaolsson

Ett stort mått skepsis dyker upp, tyvärr aldrig kul att behöva ifrågasätta.

Känner mig här dock tyvärr tvungen. På bilden av 2370 i Helsingborg står årtalet till 1985.
Det är vad jag vet helt omöjligt. Fram till sommaren 1989 var den enda (rätta mig om jag har fel) linjen som gick till Höganäs Linje 201 som gick "Kustvägen" Denna blev 252 och den nya linjen 250 skapades.

250 Gick efter Stattena samma väg som dagens Pendel 220. Vägen ner till centrum har dock ändrats ett par gånger sen 89 likaså antalet hållplatser.

Känner mig ganska säker i frågan eftersom jag på den tiden bodde nästan granne med Berga Trafikplats. Dessutom med morföräldrar i Höganäs. Skapandet av linje 250 gjorde allt mycket bekvämare när den lille knatten skulle åka buss själv till Höganäs. Helt plötsligt slapp man att ta sig ner till Hamntorget.

Som sagt tror inte på årtalet 1985, ursäkta den övriga utläggningen.

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Mikael T Nilsson

Citat från: scaniaolsson skrivet 12 augusti 2008, 20:29:32 PM
Ett stort mått skepsis dyker upp, tyvärr aldrig kul att behöva ifrågasätta.

Känner mig här dock tyvärr tvungen. På bilden av 2370 i Helsingborg står årtalet till 1985.
Det är vad jag vet helt omöjligt. Fram till sommaren 1989 var den enda (rätta mig om jag har fel) linjen som gick till Höganäs Linje 201 som gick "Kustvägen" Denna blev 252 och den nya linjen 250 skapades.

250 Gick efter Stattena samma väg som dagens Pendel 220. Vägen ner till centrum har dock ändrats ett par gånger sen 89 likaså antalet hållplatser.

Känner mig ganska säker i frågan eftersom jag på den tiden bodde nästan granne med Berga Trafikplats. Dessutom med morföräldrar i Höganäs. Skapandet av linje 250 gjorde allt mycket bekvämare när den lille knatten skulle åka buss själv till Höganäs. Helt plötsligt slapp man att ta sig ner till Hamntorget.

Som sagt tror inte på årtalet 1985, ursäkta den övriga utläggningen.

Mvh.
Scaniaolsson

Tack för uppgiften. Nej, det kan mycket väl stämma att bilden inte är tagen 1985. Mina noteringar om årtal har inte alltid visat sig stämma.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Christer K

Japp 34:an har man kört och denna bussen bland andra förstås.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nils-Bertil

Bilden utan Tågfärjestn (obs! den hette Ångfärjestationen):
Bussen är på den plats där linje 207 till Rydebäck och Landskrona hade sin hpl. Hpl tavlan skymtar på stolpen ovanför sundsbussarnas landgång. Detta var den blåsigaste hpl på hela Hamntorget.
mvh/nils :)

Anders Noren

Citat från: Peter Öden skrivet 11 augusti 2008, 19:13:42 PM
Hej !

Beträffande Gävlebilden är den tagen i korsningen på söder
mellan Kaserngatan och Södra Kopparslagargatan.
Bussen går på linje 3.

Mvh Peter Ö

Tackar, då var det som jag trodde i mitt tidigare inlägg. Och det var stenmuren som jag kände igen. Fan vad jag är bra. :-)

Anders

Anders Forsberg

Med det förnamnet så är det helt klart

Anders  ;D