Scania-Vabis BF76

Startat av Anders Forsberg, 19 april 2008, 18:59:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Lördagskväll bjuder jag på några bilder av Eskilstuna Omnibustrafiks Scania-Vabis BF76 med SKV-karosser. Några av bilderna visar linje 11 så jag tar med en tidtabell för denna linje från vintern 1977-78.

Anders



Fristadstorget



Fristadstorget



En interiör



Det berömda Hagnestahill


Peter Rost

Trevligt!

Hade  dessa  Scanior  Wilsonlåda?

/Peter

Karsten

Citat från: Peter Rost skrivet 19 april 2008, 20:27:08 PM
Trevligt!

Hade  dessa  Scanior  Wilsonlåda?

/Peter

Det ser onekligen ut så på interiörbilden iaf.

Trevligt svep!

Peter Rost

Citat från: Karsten skrivet 20 april 2008, 00:16:15 AM
Det ser onekligen ut så på interiörbilden iaf.

Trevligt svep!

Att det  fanns  CF  och  Capitol  med  Wilson  är  ingen  nyhet,  men  att  det  förekom  SKV  Scania-Vabis  BF76  med  Wilson  visste  jag  däremot  inte. :)

/Peter

Martin Maltkvist

Citat från: Anders Forsberg skrivet 19 april 2008, 18:59:14 PM


Det verkar som att linjen i stort motsvarar dagens 13 från centrum mot Ekängen och när jag 2001 åkte ut mot Ekängen och Isstadion   var Vagnmakarevägen någon slags ändhållplats. Dagens 13 har även varit förlängd till Odlaren en gång i tiden men inte numera.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 20 april 2008, 00:33:50 AM
Att det  fanns  CF  och  Capitol  med  Wilson  är  ingen  nyhet,  men  att  det  förekom  SKV  Scania-Vabis  BF76  med  Wilson  visste  jag  däremot  inte. :)

/Peter


Fanns även i Södertälje, minst en fd SOAB BF76/SKV hade Wilsonlåda. Och ännu tidigare fanns det Scania BF73/SKV på Björknäs (BSBV 170-175) med Pyswilson.
/Björn

Stefan P

Hej

Fanns de stads och landsvägsbussar?
Har bara sett dessa som landsvägsbussar.

mvh Stefan P

Björn Forslund

SKV karosserade bussar fanns som rena stadsbussar på många håll. T ex Malmö och Norrköping.
Förekom med bl a Scania BF eller Volvo B655- B755 och B58 chassi i stadstrafik.