Tidtabellsnostalgi - TGOJ

Startat av Anders Forsberg, 13 april 2008, 14:22:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Staffan visade ju en av TGOJ:s CR110L med destinationen Kvicksund så jag rotade fram en tidtabell för denna linje.

Anders F






Nupski

Tycker om det där med naturhinder.  Ingen som tänker på det idag man skall bara komma fram. ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 13 april 2008, 16:13:12 PM
Tycker om det där med naturhinder.  Ingen som tänker på det idag man skall bara komma fram. ;D

Det är väl sant att den reservationen inte brukar stå på så framträdande plats i dagens tidtabeller men å andra sidan är det säkert mer trafik som ställs in på grund av naturhinder (främst dåligt väder) i dag än vad det var på 1970-talet.
Tack Anders för tidtabellen! Det var en söndag jag tog bilden och enligt mina gamla tågloggar var jag i Eskilstuna 10.26 - 12.32. Så det torde ha varit avgången klockan 12.35 som jag fick på bild. Den borde ju ha kommit in 12.10. Sedan var det väl tid att gå mot centralstationen...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nupski

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2008, 16:38:47 PM
Det är väl sant att den reservationen inte brukar stå på så framträdande plats i dagens tidtabeller men å andra sidan är det säkert mer trafik som ställs in på grund av naturhinder (främst dåligt väder) i dag än vad det var på 1970-talet.
Tack Anders för tidtabellen! Det var en söndag jag tog bilden och enligt mina gamla tågloggar var jag i Eskilstuna 10.26 - 12.32. Så det torde ha varit avgången klockan 12.35 som jag fick på bild. Den borde ju ha kommit in 12.10. Sedan var det väl tid att gå mot centralstationen...


På den tiden hade man diffspärrar och riktiga manuella växellådor, inget som dagens låggolvjunk som står och tuggar på antispinnen så fort du ser lite snö.

yngrot

Gick även bra med Wilsonlåda den var ju bara lägga i 2an smeka gasen försiktigt sen iväg i värsta läget på med snökedjor som vi hade i Borås.....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 13 april 2008, 20:39:37 PM
Gick även bra med Wilsonlåda den var ju bara lägga i 2an smeka gasen försiktigt sen iväg i värsta läget på med snökedjor som vi hade i Borås.....

Mja, det fanns väl en del förare som hade väldiga problem med Pys-Wilson i backen uppför Vintergatan. Hände att de fick backa ned på den livligt trafikerade Göteborgsvägen för att ta sats. Vid ett sådant tillfälle, när det ännu var vänstertrafik backade bussen cirka 100 meter upp mot Västeråsen för att få rejäl sats. Precis som han skulle svänga upp till vänster för Vintergatan kom en privatbilist från höger och trängde sig före. Bussföraren hade inget att göra än att tvärnita och ta sats på nytt. Men upp kom vi i alla fall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jo det var nog så .. + att på den tiden användes väl inte heller några grövre däck på vintern.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina