EOT:s garage

Startat av Anders Forsberg, 09 april 2008, 19:41:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Eskilstuna Omnibustrafik hade sitt garage vid Gredbyvägen. Här fanns verkstad och utomhusuppställning. Anläggningen togs i bruk i slutet av 1960. Anläggningen upphörde under 1980.
Så här kunde det se ut strax före eftermiddagens högtrafik.

Anders F








Taunusch

Idag är det Berglunds Åkeri AB som håller till i lokalerna och även fastigheten intill.

Ulf Broman

Citat från: Anders Forsberg skrivet 09 april 2008, 19:41:38 PM



Längst bort skymtar man väl en äldre plattformsbuss, ombyggd till högertrafik, eller hur?
Du har inte någon mer detaljerad bild på den? Eller var Du som jag så försiktig så man bara stod vid grindarna och tittade när man hade vägen förbi.

Anders Forsberg

Tyvärr var man nog lite för försiktig. Jag hade en kompis som började på EOT 1977 men då var Hägglundarna (bussen man ser i bakgrunden) borta. Sedan så har jag nästa problem den här grabben gillade främst CR bussar. Inte tog han så värst många bilder på andra busstyper i Eskilstuna. Vilket jag svär högt över numera. Jag skulle ju ha fotat Hägglundare, SKV, CF. I dag skulle jag t o m uppskatta en bild på Stjärntrafiks Volvobussar med märkliga karosser som hade orange panoramafönster.

Med andra ord UNGDOMLIGT OFÖRSTÅND, så svaret är nej jag har inga bilder på någon av de Scania-Vabis BF73 med Hägglundskarosser som byggdes om till högertrafik. Det är något JAG önskar få se bilder på....

Anders

Ulf Broman

Citat från: Anders Forsberg skrivet 12 april 2008, 16:40:11 PM

Med andra ord UNGDOMLIGT OFÖRSTÅND, så svaret är nej jag har inga bilder på någon av de Scania-Vabis BF73 med Hägglundskarosser som byggdes om till högertrafik. Det är något JAG önskar få se bilder på....

Anders

OK. Och jag hoppas att Du redan har tvingat min bror att dammsuga sitt fotoarkiv ifall han skulle råka ha fler gamla bilder.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Broman skrivet 12 april 2008, 17:21:11 PM
OK. Och jag hoppas att Du redan har tvingat min bror att dammsuga sitt fotoarkiv ifall han skulle råka ha fler gamla bilder.

Annars kan jag rekommendera bilden på baksidan av boken Eskilstuna Omnibustrafik av Anders Forsberg. Bilden visar en gul och blå plattformsbuss som dyker upp bakom ett Hg-lok vid Eskilstuna Central, foto Hans Broman.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Forsberg

Jo jag har haft kontakt med din bror. Men sökte då bilder med gula och blåa bussar vilket syns på baksidan av min bok. I övrigt hade Per-Olof Olofsson eller POGO som vi känner honom en hel del bra bilder från Eskilstuna. Även en del av dessa finns i boken.

Anders

Ulf Broman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 april 2008, 18:02:55 PM
Annars kan jag rekommendera bilden på baksidan av boken Eskilstuna Omnibustrafik av Anders Forsberg. Bilden visar en gul och blå plattformsbuss som dyker upp bakom ett Hg-lok vid Eskilstuna Central, foto Hans Broman.


Jotack, jag instämmer i rekommendationen av boken, som jag givetvis köpte direkt jag såg den. Speciellt som även framsidesbilden kommer från en släktings samlingar.

Anders Forsberg

Det är en hel del som jag har att tacka Din släkting för, utan honom hade det inte blivit någon bok.

Anders F

Hans Broman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 april 2008, 18:02:55 PM
Annars kan jag rekommendera bilden på baksidan av boken Eskilstuna Omnibustrafik av Anders Forsberg. Bilden visar en gul och blå plattformsbuss som dyker upp bakom ett Hg-lok vid Eskilstuna Central, foto Hans Broman.

Ja, tänk om jag ändå hade tagit flera EOT-bilder under mina tonår i Eskilstuna på 1960-talet. Men tyvärr blev det inte så.

Vi får väl se om jag hittar några gamla bussbilder från andra städer - i så fall kommer jag att visa dem i detta forum.

Jag blev stolt över att min mycket hastigt knäppta bild från 1967 fick bli baksidesbild på Anders mycket trevliga och omfattande bok. Ska jag vara riktigt noga så var loket inget Hg-lok, utan det var Hb 515. Men för att se det behöver man jämföra med en annan bild jag tog vid samma tillfälle.

Anders Forsberg

I vilket fall så prydde bilden bokens baksida bra.

Man bugar å tackar igen och väntar med spänning på Dina bilder här på forumet.

Anders