Sommar i Kristinehamn

Startat av Anders Forsberg, 05 april 2008, 16:51:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

En solig julidag 1978 på torget i Kristinehamn där bussarna möttes och bytte passagerare innan de försvann igen.

Anders F




Staffan Sävenfjord

Om jag lyckats identifiera rätt så är bussarna på den undre bilder från vänster:
12   AJK 515   SA 105   Scania CR110M   1972
10   ECT 492   S 162   Scania-Vabis CR7659   1968
11   EGU 101   S 611   Scania CR110M   1970
Alla tillhör förstås Kristinehamns Omnibus.

På den övre bilden ser vi:
18   EEB 605      Scania CR111M59   1975
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 april 2008, 17:19:31 PM
Avdelningen värdelöst vetande.

CR 111:an EEB605 var väl en demobuss som ny, den har en detalj som skiljer ut den från de flesta CR 111 byggda 1974-75, medans en annan detalj avslöjar att det inte är en buss byggd 1976.

//Lars

Det stämmer nog att det var en demobuss. Kristinehamns Omnibus köpte med förkärlek sådana.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mattias

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 april 2008, 17:19:31 PM
Avdelningen värdelöst vetande.

CR 111:an EEB605 var väl en demobuss som ny, den har en detalj som skiljer ut den från de flesta CR 111 byggda 1974-75, medans en annan detalj avslöjar att det inte är en buss byggd 1976.

//Lars

Det här känns som att man borde kunna svara på, men ack, här går man bet.. kan man få en ledtråd käre Lars? Kul när en sådan vacker bild kan agera lite bildgåta ;)

/Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Peter Öden

Hej !

Hur pass vanligt har det varit med cykelställ på stadsbussar ??

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 05 april 2008, 20:02:31 PM
Hej !

Hur pass vanligt har det varit med cykelställ på stadsbussar ??

Mvh Peter Ö

Det fanns i varje fall i Ulricehamn också. Men Ulricehamn är ju en synnerligen backig stad där många tog cykeln ned till centrum och bussen hem. I Kristinehamn finns väl knappast sådana problem.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AL

#6
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 april 2008, 17:07:00 PM
Om jag lyckats identifiera rätt så är bussarna på den undre bilder från vänster:
12   AJK 515   SA 105   Scania CR110M   1972
10   ECT 492   S 162   Scania-Vabis CR7659   1968
11   EGU 101   S 611   Scania CR110M   1970
Alla tillhör förstås Kristinehamns Omnibus.

På den övre bilden ser vi:
18   EEB 605      Scania CR111M59   1975


Allt stämmer med ett undantag. På bilden saknas vagn 10. Däremot är det vagn 05, (ECT 982 Scania V CR7659  1967), som står bakom vagn 12, trafiksatt på linje 4 Malmen-Övre Kvarn. I Kristinehamn rullade nämligen vagnarna på fasta linjer under i stort sett hela sin livstid, även om detta ändrades något när upphandlingarna startade. Så t ex rullade vagn 12 på linje 3, vagn 18 på linje 1, 1B och 8, samt vagn 11 på linje 2. På linjerna 5, 7 och 10 kunde det däremot variera ganska mycket. Nu är jag lite osäker på om bildens tillkomst sammanfaller med den period då vagn 10 befann sig på annan plats i landet för reparation. Den hade nämligen blivit påkörd bakifrån en mycket snöhal kväll av en traktor, och var borta från trafik en ganska lång period om jag kommer ihåg rätt. Om jag inte helt missminner mig bör detta ha sammanfallit ganska bra med leveransen av vagn 18 dom därmed ersatte vagn 10 på linjerna 1, 1B och 8 - eller om det t o m kan ha varit så att vagn 18 inköptes just p g a vagn 10's bortfall. Något osäker är jag dock.

Hur som helst, när vagn 10 återkom till Kristinehamn med den för CR76:orna inte helt ovanliga sidorumsmotorluckan i räfflad plåt, d v s "helventilerade", insattes den dock på linjerna 5, 7 och 10. Och där rullade den i princip till vagn 12, (linje 3), ersattes av vagn 23 så småningom, (Scania CR112), som då fick överta vagn 10's trafikuppgifter!

En detalj vad gäller vagn 18 som är ganska tydlig på övre bilden är just skyltskåpen som gapar tomma, (gäller även höger sida). Vid leveransen hade vagn 18 nämligen begåvats med motsvarande linje och destinationsskyltar som fanns i fronten på samtliga Scania CR-bussar i Kristinehamn, även bak och på höger sida. Man kan m a o säga att Kristinehamn var väldigt tidiga med destinationsskyltar även på sidan och bak, i vart fall vad gäller just vagn 18, något som ju annars blivit vanligt på senare år i de flesta andra städer. Eftersom vagn 18 emellertid trafikerade tre linjer var det väl ingen förare som "orkade" springa runt och veva rullarna fram och tillbaka varje varv. Saken var ju den att linje 1 trafikerades varje heltimma, en körning som tog c:a 15 minuter. Den andra kvarten rullade bussen på linje 8, för att senare vid varje halv timma, d v s XX.30-slag rulla på linje 1B som var en förlängning av linje 1 från Marieberg till Strand. Det skall väl noteras att linjenummer som annars alltid skyltades på linjerna 2, 3 och 4 i de bakre och sidoskyltskåpen, inte heller skyltades på vagn 10 när den tjänstgjorde på just linjerna 1, 1B och 8.

Vagn 18 blev kort därefter av med sina destinationsskyltar i nämnda skåp, möjligtvis beroende på att dessa behövdes i andra CR-bussar av olika skäl!  Och på tal om destinationsskyltar. Även vagn 12 utmärker sig med sin skylt på vit botten med svart text, en skylt som den dessutom delade med vagn 11. Dessa tillkom i samband med sammanslagningar av linjer. För vagn 11's del, (som var först), i samband med att linjerna 2, (Stenstaliden), och 2B, (Marielund), slogs samman till linje 2 Marielund-Stenstaliden, och ytterligare några år senare på vagn 12 då linjerna 3, (Stenbacken), och 6, (Djurgårdsplatån), slogs samman till linje 3 Djurgårdsplatån-Stenbacken. Och därmed blev linjerna 2 och 3, tillsammans med linje 4, halvtimmeslinjer hela trafikdygnet. Övriga linjer, med undantag för linjerna 1B och 5 som ju enbart rullade viss del av varje timma, (för linje 5 t o m ännu glesare beroende på årsstid), var s k kvartslinjer, d v s körningen tog c:a en kvart och linjerna trafikerades en gång per timma.

Vad gäller cykelställen på bussarna i Kristinehamn så kan väl nämnas att åtminstone Djurgårdsplatån och Stenbacken ligger förhållandevis högt jämfört med resten av stan. Nu användes väl inte cykelställen dagligen av resenärer, men jag vet ändå att många förare fann dom mycket praktiska på kvällskvisten då sista turerna skulle köras. Skälet var att eftermiddagsförarna började sina pass runt 14-tiden, och många av dessa tog helt enkelt cykeln till N:a Torget där avlösningarna skulle ske. Inför sista turen kunde man sedan hänga på sin cykel och på så vis få den körd ned till garaget i samband med att bussen rullade in för nattvilan.  ;) Däremot försvann i princip cykelställena i takt med att ett större antal begagnade bussar köptes in. Detta gäller främst de CR111:or som kom från Karlskoga och Örebro. Men efter upphandlingarnas genomförande har dessa emellertid varit ett minne blott!

Anders Forsberg

Det här tycker jag om. Man visar två bilder som man inte vet mycket om. Snabbt har Staffan identifierat bussarna. Sedan visar det sig att man har en lite udda CR111M på sin bild. Klart kul när man får lite mer basfakta på köpte. Tack !

Anders F  :)

Stefan P

Hej

När försvann den lacken på bussarna?

mvh Stefan P

AL

KOT's lack, som f ö tillkom tack vare en konstnärsinsats om jag minns rätt, d v s, (från tak och nedåt), blått, grått, rött och grått försvann i samband med att Swebus övertog trafiken efter den första upphandlingen runt 1991, (?).  Då förändrades lacken och blev till många delar mycket mer tilltalande, (Bro Busstrafik). Har dessvärre ingen bild, men vet att sådana har publicerats på detta forum tidigare.

Och den lacken, delvis modifierad, gäller än idag!   :)

Anders Forsberg

Hittade en bild från Kristnehamn med den gamla färgsättningen.

Anders


Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Forsberg skrivet 07 april 2008, 19:36:42 PM
Hittade en bild från Kristnehamn med den gamla färgsättningen.

Anders



Den till vänster är 21 AJO 185 Volvo B10R Säffle, den i mitten bör vara 23 BNC 780 Scania CR112 (fd Göteborgs Spårvägar 112) och den till höger  är 24 LOX 225 Volvo B10R Säffle. Bussarna blev i tur och ordning Swebus 0021, 0623 och 0024. Ovisst dock om de användes av Swebus.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AL

Trevligt!

Och denna gång fick du allt korrekt från början Staffan!  :)  Vagn 24 ersatte, när den kom, vagn 18 på linjerna 1, 1B och 8, och vagn 21 ersatte vagn 11 på linje 2. Detsamma gäller förstås vagn 23 som ersatte vagn 12 på linje 3, vilket jag tidigare berättat om! Bilden är f ö tagen en sommar, och särskilt en sommar efter att en del förändringar genomfördes i trafiken för att spara pengar.  Från att tidigare ha kört linjerna 1 och 4 i halvtimmesintervaller, ändrades detta till 60-minutersintervaller. Därmed sparades en buss in sommartid, och uppdraget att "rulla" på linje 1 och och 4 delades mellan vagn 24 och den normalt tursatta vagnen på linje 4, vagn 20, (Scania CR112)

Lite avdelningen "värdelöst vetande"!  ;)

Vad jag kommer ihåg, (vad jag hört), är att KOT's samtliga 3 ScV CR76:or mötte sina resp öden tack vare vägguppen som i princip fick bussarnas balkar att gå mitt itu, och det blev ganska akut med att ersätta dessa bussar. Nu hade de väl ändå nått sin brukbara ålder så det var väl tämligen dags att få vila för gott i alla fall. Men det var visst så både vagn 21 och 23 inköptes till KOT. Och i vanlig ordning talar vi "demonstrationsbussar", något man hade en förkärlek för för Staffan redan berättat. Hur mycket pengar kommunen "sparade" på den här förkärleken vet jag dock inte!