Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2017, 04:11:51 AM

Titel: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2017, 04:11:51 AM
Vi har ju en tråd nu om Capitoler i Jönköping.

Men det fanns ju något som egentligen var ännu häftigare. De hade ju en äkta Metropolbuss där med :D

Tydligen ska denna Metropolbuss ha varit beställd av SS men istället genom något avtal ha hamnat i Jönköping istället.

Men vad ansåg man om denna buss i Jönköping? Var man nöjda med den? Eller tyckte man inte alls om den, så därför blev det bara en enda på prov?

Kan det vara denna Metropolbuss som ledde till att det sedan levererades Capitoler dit?

Hur som helst är denna Metropolbuss intressant.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juli 2017, 08:13:16 AM
Ja, SS ville av någon anledning bara ha 199 Metropol och den 200:de tillverkades på spekulation. Den såldes dock till  Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna. Så vitt jag förstår var bussen populär bland bland såväl förare som passagerare på linjen. Det gällde dock för föraren att tänka sig för i trånga passager.

Det är väl också troligt att Jönköpings Kommunala Affärsverk inspirererades av denna Metropol när de satsade på Capitol.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 10:51:37 AM
Det var nog så att Scania vädrade affär till andra kunder och plockade en Metropol ur den av SS beställda serieproduktionen. Tydligen nöjde sig SS, som vid det här laget insett att Metropol var lite i häftigaste laget och inte välkommen på innerstadslinjerna, med att istället få en extra Capitol längre fram.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: zjbus skrivet 22 juli 2017, 11:17:44 AM
Så här såg TJH:s Metropol ut (klicka på Jönköping-Huskvarna bussarna och rulla där ner till näst sista bilden) http://www.jsbs.se/
Jönköpings Stadstrafik bedrev stadstrafiken i Jönköping och Trafikföretaget-Jönköping-Huskvarna (TJH) bedrev Huskvarnatrafiken fram till 1971 då Jönköpings kommun bildades samt Jönköpings Stadstrafik och TJH:s trafik slogs ihop i Jönköpings Kommuntrafik (JKT).
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 11:36:25 AM
Jönköpingsmetropolen såldes dock innan Dagen H och kom att rulla blåmålad i Södertälje sina sista år.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: zjbus skrivet 22 juli 2017, 11:57:26 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 11:36:25 AM
Jönköpingsmetropolen såldes dock innan Dagen H och kom att rulla blåmålad i Södertälje sina sista år.
Metropolen var alltså inte en Jönköpingsmetropol, den tillhörde Huskvarnaföretaget TJH.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Nisse Bökelund skrivet 22 juli 2017, 12:15:20 PM
Citat från: zjbus skrivet 22 juli 2017, 11:17:44 AM
Så här såg TJH:s Metropol ut (klicka på Jönköping-Huskvarna bussarna och rulla där ner till näst sista bilden) http://www.jsbs.se/
Jönköpings Stadstrafik bedrev stadstrafiken i Jönköping och Trafikföretaget-Jönköping-Huskvarna (TJH) bedrev Huskvarnatrafiken fram till 1971 då Jönköpings kommun bildades samt Jönköpings Stadstrafik och TJH:s trafik slogs ihop i Jönköpings Kommuntrafik (JKT).

Hej.
Här är en bild på den i Stockholm.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg

Hälsningar Nisse.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: zjbus skrivet 22 juli 2017, 12:30:47 PM
Huskvarna på storstadsbesök, fint foto, förmodligen från mitten av 60-talet.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 15:31:42 PM
Du får ursäkta, men den går allmänt under begreppet "Jönköpingsmetropolen" och risk för ev förväxling är obefintlig.
Kul med bilden är ju att en SS syrra syns bredvid, och en BSS "raggare" bakom.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: zjbus skrivet 22 juli 2017, 15:55:32 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 15:31:42 PM
Du får ursäkta, men den går allmänt under begreppet "Jönköpingsmetropolen" och risk för ev förväxling är obefintlig.
Kul med bilden är ju att en SS syrra syns bredvid, och en BSS "raggare" bakom.
Jag håller mig till saklig fakta, Jönköpings Stadstrafik utförde trafiken i Jönköping och Trafikföretaget Jönköping Huskvarna utförde trafiken i Huskvarna, två skilda städer och två skilda företag tills Jönköpings kommun bildades 1971 och trafiken slogs ihop i ett gemensamt bolag Jönköpings Kommuntrafik.
Om det nu är så som du säger så tycker jag inte att det är fel att reda ut allmänt figurerade missförstånd.
Som du kan läsa under bilden på Metropolen i Norrängen Huskvarna så står det: Scania-Vabis byggde 200 Metropoler. 199 till Stockholm och 1 till Huskvarna TJH.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 16:14:00 PM
Ja, det står Trafikföretaget Jönköping-Husqvarna och eftersom Jönköping står först har det blivit så. Men alla vi bussdiggare vet att Stadstrafiken enbart hade Capitol och att Metropolen tillhörde att annat bolag. Om inte annat så har alla forumiter som läser detta noga informerats nu!
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: zjbus skrivet 22 juli 2017, 16:32:15 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 16:14:00 PM
Ja, det står Trafikföretaget Jönköping-Husqvarna och eftersom Jönköping står först har det blivit så. Men alla vi bussdiggare vet att Stadstrafiken enbart hade Capitol och att Metropolen tillhörde att annat bolag. Om inte annat så har alla forumiter som läser detta noga informerats nu!
Enbart Capitoler köptes under 7 år, 1956-1963. Det förekom annat också t.ex. ASJ från 50-talet och CR 76 från 1967.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 16:35:37 PM
Jovisst, med "enbart" menade jag att Stadstrafiken inte hade Metropol. Att det sedan fanns en mängd andra bussmodeller är ju självklart. Vi diskuterade Metropol - Capitol.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2017, 17:26:32 PM
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 22 juli 2017, 12:15:20 PM
Hej.
Här är en bild på den i Stockholm.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg

Hälsningar Nisse.


Det kan inte ha varit ofta på den tiden som Metropolbussarna möttes på detta sätt. Så man kunde jämföra dem så här, alltså Jönköpingsmetropolen (Huskvarna) tillsammans med en vanlig från SS :D
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 20:34:35 PM
Troligen en abonnemangskörning med skolklasser eller idrottare som pallade en tämligen obekväm och lång tur på gamla Riks-ettan? Fördelen med Metropolen var väl att den säkert hade flest sittplatser av alla dåtida bussar i Jönköpings-trakten.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: zjbus skrivet 22 juli 2017, 20:46:16 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 20:34:35 PM
Troligen en abonnemangskörning med skolklasser eller idrottare som pallade en tämligen obekväm och lång tur på gamla Riks-ettan? Fördelen med Metropolen var väl att den säkert hade flest sittplatser av alla dåtida bussar i Jönköpings-trakten.
Hur många sittplatser hade en Metropol?
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 22:10:42 PM
50 enligt modellbeteckningen i USA, C50, men SS vagnar verkar ha nöjt sig med 48 sittplatser och 32 stå, totalt 80, vilket var mycket för en tvåaxlig vagn.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: zjbus skrivet 22 juli 2017, 22:31:04 PM
Ok, finns det en bevarad i Stockholm?
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 22:38:32 PM
Finns faktiskt tre bevarade, Scania har en, likaså SSS och Spårvägsmuseum. 
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: zjbus skrivet 22 juli 2017, 22:51:17 PM
Vad roligt, har du reg.nr. på dom?
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Railmaster skrivet 22 juli 2017, 23:18:18 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 22:10:42 PM
50 enligt modellbeteckningen i USA, C50, men SS vagnar verkar ha nöjt sig med 48 sittplatser och 32 stå, totalt 80, vilket var mycket för en tvåaxlig vagn.

Ojdå! Hur många sittplatser ska då inte en C70 ha!  :)
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 23 juli 2017, 00:05:48 AM
C70 var en helsvensk beteckning utan anknytning till sittplatser och var väl närmast att jämföra med den amerikanska C41 "lillmacken"
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2017, 01:53:45 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 juli 2017, 00:05:48 AM
C70 var en helsvensk beteckning utan anknytning till sittplatser och var väl närmast att jämföra med den amerikanska C41 "lillmacken"


Men även bokstaven C har väl fullständigt olika betydelser? Hos Scania står C för Complete. Men hos Mack är det visst någon helt annan betydelse.

Att Metropolbussarna fick heta C50 precis som föregångaren hos Mack var ett medvetet val. Men sedan bestämde sig alltså Scania för att betydelsen skulle vara en helt annan. Så Metropolbussarna fick heta C50, men efterföljarna helt andra beteckningar som inte har med Mack att göra.
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 23 juli 2017, 10:07:01 AM
Att Metropol fick beteckningen C50 kan ju förstås bero på att det var frågan om ett licensbygge. När sedan Capitol kom var ju konstruktionen delvis utvecklad av Scania själva och man anknöt väl siffran 70 till Regenten på lastbilssidan som väl hade beteckningen L71. Bokstaven "C" kan ju ha betytt "Complete" även hos Mack och Scania körde vidare med denna, senare i även kombination med andra bokstäver, CF, CR, CN....
Titel: SV: Frågor om Jönköpingsmetropolen
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 23 juli 2017, 10:15:21 AM
Citat från: zjbus skrivet 22 juli 2017, 22:51:17 PM
Vad roligt, har du reg.nr. på dom?

SSS : A75122
Scania: A75135
Spårvägsmuseet :A75032

Fritt ur minnet, de nya regnumren kan jag ej på rak arm