Transdev i Sverige

Startat av buskörare, 16 juni 2020, 10:12:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Nån här som kan svara på var Transdev kör och kommer köra linjebusstrafik i Sverige?

yngrot

Göteborg  kör de mycket.. de vann ju allt som var på upphandling. Norrköping har de kvar. Samt en del i Skåne  har dålig koll på Skåne just nu. Finns ju en del i Stockholm oxå.. Även i Norrland Umeå  .. finns väl någon som har bättre koll..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Följande är fritt ur minnet och kan säkert kompletteras:

Umeå och Norrlandskusten, Stockholm (Märsta och nästan all trafik för Waxholmsbolaget), Eskilstuna, Norrköping, Blekinge (Pågatågen och Öresundståg), Kristianstad, Lund (regionbussar) och Göteborg (stora delar av stads- och förortstrafiken samt nästan all skärgårdstrafik).

När det gäller skärgårdsbåtarna i Stockholm och Göteborg drivs dessa genom dotterbolagen Blidösundsbolaget i Stockholm och Styrsöbolaget i Göteborg.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


virtual1

Från huvudet:
* Göteborg - Runt Frölunda, samt stomlinjer  16, 18, 19, 21, 50, 58, kommer också köra Partille samt sydvästra innerstan från december i år samt Gul, Blå, Grön och Rosa Express
* Skåne - Expresstrafik Malmö-Lund +Express Kristanstad-Malmö samt SkExp 1+2 samt fram till nästa år: Kristianstad
* Norrköpings stadstrafik
* Eskilstuna stadstrafik + viss regiontrafik runt Eskilstuna
* Stockholm - Märsta, samt från nästa år (om inte överklagande går igenom) - Norrort samt Norrtälje
* Umeå stadstrafik
* Viss trafik kring Norrlandskusten

Lulebussen

I Norrbotten och Västerbotten kör Transdev:


  • Norrlandskusten till december 2021
  • Regiontrafik runt Umeå till 2030
  • Stadstrafik i Umeå till 2026

Gano

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 juni 2020, 10:55:51 AM
Följande är fritt ur minnet och kan säkert kompletteras:

Umeå och Norrlandskusten, Stockholm (Märsta och nästan all trafik för Waxholmsbolaget), Eskilstuna, Norrköping, Blekinge (Pågatågen och Öresundståg), Kristianstad, Lund (regionbussar) och Göteborg (stora delar av stads- och förortstrafiken samt nästan all skärgårdstrafik)

Man kör inte Pågatågen och Öresundstågen tappar man till SJ i december. Sedan kör man också stadsbuss-trafik i Eslöv, där man nyligen åter vann avtalet och sen kör man även på Österlen. I Kristianstad tappar man de vanliga regionbussarna och stadsbussarna till Arriva i december, om inte Keolis överklagan går igenom.

Ulf Berlin

Pågatågen körs(väl)av Arriva ännu?/Ulf

Fredrik Gelin

Helt riktigt, jag tänkte på Krösatågen men skrev felaktigt Pågatågen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


BR

Citat från: Lulebussen skrivet 16 juni 2020, 11:04:21 AM
I Norrbotten och Västerbotten kör Transdev:


  • Norrlandskusten till december 2021
  • Regiontrafik runt Umeå till 2030
  • Stadstrafik i Umeå till 2026

Även linje 31 kör Transdev till slutet av 2021. Ja, KR har avtalet men förarna kommer från Transdev med deras kläder.

Bernt Talbrant

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 juni 2020, 17:39:23 PM
Helt riktigt, jag tänkte på Krösatågen men skrev felaktigt Pågatågen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Krösatågen körs av Vy Tåg.

Greger Larsson

Nu var väl inte frågan var Transdev kör tåg och båtar, utan var man bedriver busslinjetrafik?
Dit bör räknas den trafik som körs inom A Björk-koncernen där Transdev är helägare sedan i höstas. Där ingår trafik för ca 600 fordon varav merparten i Dalarna och Gävleborg.

S Svensson

Vet Du eller någon annan hur det är med trafiken i Halland ? SamBus tillhörde Björk om jag minns rätt.

Jonas Gustafsson

Citat från: virtual1 skrivet 16 juni 2020, 11:02:50 AM
Från huvudet:
* Göteborg - Runt Frölunda, samt stomlinjer  16, 18, 19, 21, 50, 58, kommer också köra Partille samt sydvästra innerstan från december i år samt Gul, Blå, Grön och Rosa Express


Även Mölndal tillfaller Transdev från december.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.